EuroBike 2016 – Roundup

It’s a wrap! Tijd voor een mega gallery met de highlights!

EuroBike 2016Van 31 augustus tot en met 4 september vindt de EuroBike 2016 plaats in het Duitse Friedrichshafen. Zoals je van ons gewend bent, zijn wij ter plaatse om verslag te doen van de laatste trends en dat wat ons opvalt.

Klik hier voor alle onze reportages van de EuroBike 2016

En wéér een EuroBike ‘in de boeken’. De plussen en minnen, trendwatching en overpeinzingen hebben we inmiddels uitvoering gedaan. Met de accu’s van onze camera’s aan de laders en de memory sticks leeggetrokken, selecteren we nog eens een flinke lading foto’s van dat wat ons opviel deze editie van ’s werelds grootste fietsbeurs.

EB2016_d5_RockyMountainSuzieReincarnated

De traditie bij Rocky Mountain: herintroduceren van oude namen. Ditmaal de Suzi Q. Een fatbike die met het stigma van slome, zware fatbikes moet breken. Verkrijgbaar in carbon en aluminium, uitgevoerd met 27,5×3,8″ banden én een smalle q-factor (vandaar het afstoffen van het ‘Suzi Q’ label), dus smallere pedaalstand dan bij andere fatbikes.

EB2016_d5_VivaxOnzichtbareElectroAandrijving

Al heel wat jaren op de markt, maar met het Vandendriessche-debakel afgelopen winter bij het cyclocrossen, nóg bekender: de Vivax motor voor in de zitbuis.

EB1603_CaneCreek

CaneCreek’s Double Barrel Inline demper. Enorm veelzijdig instelbaar, maar de techniek is ook gevoelig gebleken, met veel uitval. Aan het binnenwerk is te zien hoe nauwkeurig alles moet zijn om goed te blijven werken.

EB1603_CanyonClutchhub

Canyon presenteert vaak een studie/concept op de EuroBike. Ditmaal lieten ze zich inspireren door de kettingloze, winnende afdaling van Aaron Gwin in Leogang 2015. Zijn vrijloop van de achternaaf draaide niet, dus minder weerstand = sneller. Canyon maakte de vrijloop in deze achternaaf los-schakelbaar. Men denkt er serieus over na om dit elektronisch uit te voeren, al dan niet geautomatiseerd…!

EB1603_ReverseDiscs

Remmen verliezen prestaties wanneer ze te warm worden. Shimano kwam met extra aluminium vinnen gesandwiched tussen het staal voor extra hitte-afvoer. Reverse past hetzelfde concept toe.

EB1603_Swarovski

Mooi blinkend spul voor op de fiets of voor in je kassie met Swarovski…

EB2016_d5_RST_upsideDownFork_Rebel

Up Side Down (USD) voorvorken maken langzaam een comeback, nadat men ze decades terug ook probeerde tot een succes te maken. RST bracht de Rebel mee naar de EuroBike. Verkrijgbaar in 29″ met veerwegen van 80 tot en met 130 mm en 27,5+ uitvoeringen met veerwegen van 100 tot maar liefst 150 mm. De binnenpoten meten 32 mm en zowel de compressie als rebound zijn, naast uiteraard de luchtdruk, individueel in te stellen.

EB1603_TrickstuffUSD

Ook bij Trickstuff zien ze wel wat in USD vorken. Deze werd ontwikkeld door een externe constructeur die voor Trickstuff ook een rem ontwikkelde.

EB2016_d5_RozeVelocipede

“Grote wielen? Doen wij al jaaaaren!”

EB2016_d5_WTB_BandenSierraad

Tire size discussions: I’m getting so tired of them…

EB2016_d5_Miche_OnexDir_spider

One-by: Hoewel SRAM dacht dat zij het narrow-wide principe voldoende hadden beschermd met patenten, blijkt in werkelijkheid dat het concept niet echt meer te beschermen is; het basisprincipe is namelijk al zo oud als de ketting zelf. Steeds meer bedrijven weten dan ook eigen versies succesvol op de markt te zetten. Blijft het bij SRAM bij zwarte bladen, bij talloze aftermarket labels is de keuze in kleur één van de verkooppunten. Zo ook bij Miché.

EB2016_d5_MaxxisSkinwallBanden

“Bring back skinwalls!”, roepen sommigen. Conti en Onza deden dat al enige tijd; de rest begint die trend te volgen.

EB2016_d5_MavicCrossmaxCarbon

Jaren lang was Mavic de aanvoerder voor complete wielsets. Ze hadden naam én technologie: De Crossmax was de referentie. Wás. De recentste jaren is het merk de aansluiting met de markt toch wel wat kwijt geraakt. Terwijl iedereen carbon, tubeless en breedte toevoegt aan haar wielsets, volgen de Fransozen slechts met kleine stapjes. De Crossmax Pro Carbon velg meet inwendig 23 mm en is hookless. Gewichten: 1470 gram voor de 27.5″ wielset, 1510 gram voor de 29″ wielset.

EB2016_d5_LeattKnieProtectie

Protectie is meer en meer gemeengoed aan het worden voor iedereen die meer rijdt dan alleen de zanderige singletracks in Nederland. Leatt is één van de vele aanbieders…

EB2016_d5_WillierElectroBike

“E-MTB’s, dikke banden… ik weet het nog niet”

EB2016_d5_LaufVorken

Toen Lauf haar ‘verende starre vork’ toonde aan het publiek enkele jaren terug dachten velen cynisch “Natuurlijk!”. Inmiddels kunnen we stellen dat de Ijslanders een hit in handen hebben. Sommigen wennen nooit aan de looks, maar minstens zoveel mensen prijzen de eenvoud van het product in combinatie met het lage gewicht. Inmiddels zijn de Lauf vorken verkrijgbaar voor alle gangbare wielmaten en bandbreedtes.

EB2016_d5_HuckNorris

Maak kennis met Huck Norris. Een nieuw lek-preventie systeem bestaande uit een vrij eenvoudige strook schuimrubber die grofweg dezelfde taak heeft als Schwalbe’s ProCore: Je band én velg beschermen bij het rijden met lage spanning over grof terrein. Het vereenvoudigt ook de installatie van je tubeless-setup zodat je géén compressor nodig hebt.

EB2016_d5_IonBescherming

Ion: Nog meer bescherming. Zou deze beschermen tegen elektronica?

EB2016_d5_KonstuctiveStalenBikeCustomGeometrie

Terwijl carbon gemeengoed is geworden en het high-end, licht gewicht materiaal steeds toegankelijker wordt, zal staal waarschijnlijk nooit meer verdwijnen. Het is nog altijd geliefd bij vele bikers en boutique framebouwers, zoals het Duitse Konstructive (die overigens ook met carbon werken).

EB2016_d5_LapierreElectraBike

Waar we bij eerdere reportages van deze EuroBike spraken over steeds meer gestroomlijnde ontwerpen bij e-bikes die van ons termen als ’toch wel mooi…’ mee kregen, waren er – ja, erg subjectief – ook andere voorbeelden.

EB2016_d5_GT_Panterra_Plusbike

GT stofte de Pantera naam af en plakte het op haar nieuwe 27,5+ hardtail.

EB2016_d5_DevinciDjango

Devinci gaf de rijders wat ze vroegen: een 29er versie van de Django.

EB2016_d5_CromagStylus

Geen trend of hype, maar wel een vaste waarde: long travel hardtails, zoals deze Cromag.

EB2016_d5_CarbonMalBMC

Wij smullen eigenlijk altijd van dit soort items: de aluminium mal waarmee BMC haar frames produceert.

EB2016_d5_AxLightningSmalleVelg

Steeds vaker zien we productie terug naar Europa komen. Er zijn echter altijd al high-end carbon producten geproduceerd in Europa…

EB2016_d5_AxLightningWideVelgen

AX Lightness is zo’n fabrikant. Zij toonde de Enduro 27,5C wielset, met een velg uitgevoerd als T-profiel dat – in tegenstelling tot traditionele velgen – geen holte intern heeft. De interne breedte bedraagt 36 mm. Gewicht: 1540 gram. Prijs: nog niet bekend, maar waarschijnlijk hoog!

EB2016_d5_BikeAheadOneCarbonWielen

Net als AX Lightness ook uit Duitsland: Bike Ahead Composites. Zij vinden dat sterwielen nog gewoon kunnen in 2016. Goed; over smaak valt niet te twisten… over absolute waarden in dit geval ook niet: 1.000 gram, voor de complete wielset! Je moet daar alleen wel €3.699 voor vrijmaken…

EB2610_d3_ReliablePostFromCaneCreek

CrankBrothers durfde van alles en betaalde de prijs. Betrouwbaarheid – of het ontbreken daarvan, eigenlijk – van haar producten werd snel het imago van de Amerikanen. Ze werken hard aan het breken met dat imago en dat sijpelt ook door in hun marketing.

EB2016_d3_TomRitcheyHimself

Celebrities zijn er natuurlijk altijd. Mr. Tom Ritchey.

EB2016_d3_DannyMacAskillAndCrew

Danny MacAskill en zijn Drop and Roll vriendjes.

EB2016_12

En hij was er ook, samen op de foto met een of andere Italiaans Playboy-fotomodel: schijnt dat hij naast fotomodel ook ooit op een fiets zat vooraan in het peloton…

EB2016_d3_RetroShirtsVanEroica

EB1604_Deaneasy

De Italiaanse tegenhanger van Schwalbe’s ProCore: DeanEasy.

EB1604_Evil

Zo’n piskleur is het nu toch ook weer niet?

EB2016_d2_StansNotubes_Bravo_carbon_wheelset

“Designed for Trail, All-Mountain and Enduro Racing”. De Stan’s Bravo velg zou zijdelings stugger zijn dan lichtgewicht aluminium velgen, maar radiaal minder stug dan de meeste carbon velgen en daardoor beter bestemd zijn tegen impacts.

EB1604_Salsa

Kies maar een wielmaat, als het maar geen 26″ is, dan past het. Salsa’s Woodsmoke is een carbon kameleon.

EB1604_SRM

Ook elektronische gizmo’s zoals vermogensmeters zijn ooit bedacht en geprototyped. Hier de crankset die uiteindelijk de bekende SRM vermogensmeter werd.

EB1604_Wrapped

De kleur van je fiets beu? Laat hem ‘veredelen’!

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Dennis Jöris & Jeroen van den Brand

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments