Tracer intense vernieuwd…

Dikste carbon allrounder van Intense krijgt flinke update

Intense Cycles introduceerde eind augustus vorig jaar de nieuwe Recluse als een ‘Tracer 275-light’. De hier voorgestelde nieuwe Tracer is, uh ja… de nieuwe Tracer! Als onderdeel van grondig onderhoud aan het gamma is het nu de beurt aan de dikste allround fully in het Intense programma.

Tracer2017_01

Het programma van Intense is niet altijd even overzichtelijk geweest. De Tracer-naam draait al heel wat jaren mee, maar zijn identiteit is niet altijd hetzelfde gebleven. De originele Tracer was in ’99 een ‘cross country’ fully volgens Intense-recept, met 75 tot 100 mm veerweg, uitgevoerd met een Horst Link. Deze fiets bleef tot 2004 in productie, terwijl de oprichter en drijvende kracht achter Intense, Jeff Steber, in 2001 al met een vervanger bezig was: de Spider met een VPP veersysteem. In 2009 kwam de naam ‘Tracer’ terug in het programma, nu als de vervanger van de EVP 5.5. Die nieuwe Tracer werd gepositioneerd als een all-mountain fully met 140 tot 150 mm veerweg en kreeg een vernieuwde versie van het VPP veersysteem. In 2012 maakte het merk voor het eerst de stap naar carbon met de introductie van de Carbine die evenveel veerweg bood. 27,5” wielen waren in opmars en al snel werd er met een eenvoudige aanpassing aan de verwisselbare dropouts van de Carbine ook een 27,5” versie op de markt gezet. Die werd op zijn beurt in 2014 vervangen door de Tracer T275C, een Tracer in carbon met 27,5” wielen. De Carbine bestaat nu alleen nog als 29er in het programma.
 

IntenseTracer99

100 mm veerweg. Eind jaren ’90 was dát al heel intens(e)…

Meer veerweg, strakker design

Terug naar het nieuws van vandaag: Na de Recluse, de Primer en de ACV is ook de Tracer volledig (ver)nieuw(d). Een nieuw carbon frame, nieuwe geometrie en een vernieuwd veersysteem – waar de vorige versie verstelbaar was tussen 140 en 160 mm, krijgt de nieuwe Tracer 165 mm veerweg.

De enduro-scene in Europa was Jeff’s mikpunt bij het uittekenen van de nieuwe Tracer. Wat dat exact inhoudt, is ons echter niet echt duidelijk. Hij riep hierbij ook de hulp in van Cesar Rojo. Deze Spaanse voormalig World Cup downhiller tekende met zijn design studio CERO onder meer frames voor Mondraker – inmiddels blaast hij zijn eigen label UNNO leven in. Het persbericht van Intense omvat naast leuke design schetsen ook een overzicht van aluminium prototypes die Jeff zelf bouwde. Jeff is immers nog altijd fervent framebouwer en bouwt alle nieuwe modellen als prototypes zelf.

 

VPP veersysteem gewijzigd
Opvallend is dat er veel is geëxperimenteerd met de positie van de draaipunten van het veersysteem en hoe de demper wordt aangesproken. De eerste proto had zelfs zijn demper door de zitbuis heen lopen. In onze optiek een (visueel) interessante versie maar ongetwijfeld in carbon een vrij lastig (dus duur) uit te voeren constructie. Steber reageert:

“The frame you mention was actually the first prototype test mule I made “P1” using a low shock linkage like we use on the M16 DH frame. This configuration gave us the new shock rate and feel we were looking for. We felt it was a bit busy and complex for this segment of bike and also, as you mention, would be more  expensive to produce. We kept pushing ideas and through the series of 8 prototypes and working with Cesar (CERO) we came up with the Enduro Link configuration, keeping things more simple and elegant lines. You can notice the static silhouette of the frame as the rear seat stays line perfectly to the shock damper in a straight line.”

Bij de Primer en ACV werd het concept ‘JS Tuned’ geïntroduceerd. Vrij vertaald is dit de marketingterm voor laatste eigen inzichten die Jeff Steber op het VPP veersysteem toe past. Daarbij wordt bij de huidige modellen onderscheid gemaakt tussen drie versies, toegespitst op het gebruik: JS Trail, JS Enduro en JS Dowhill. Hier over zegt Steber:

“In keeping true with our ‘JS Tuned’ program the area we focused the most with the new Tracer was the suspension kinematics to improve on the downhill abilities yet maintain solid climbing performance. We realized this would take some tweaking of the system and we ended up developing the “Enduro link” to optimize performance of models in this travel range. It would have been a compromise to push the “Trail Link” configuration to the 165 travel range. In the end it is all about balancing everything for a refined ride.”

Tracer2017_Suspension

De 3 verschillende veercurven in het ‘JS Tuned’ concept. De nieuwe Tracer heeft de ‘JS Enduro’ tune.

 

Strakker
Waren eerdere Intense vooral flamboyant door het vele laswerk dat een ruig uiterlijk gaf – samen met uitgesproken kleuren én graphics – zijn de laatste ontwerpen steeds strakker geworden. Die trend wordt voort gezet bij de nieuwe Tracer. Er werden talloze schetsen gemaakt, van strak tot uitbundig. Met de demper nu in lijn met de staande achtervork, oogt het eindontwerp in elk geval scherp. In dat scherpe frame ontwerp is echter geen ruimte meer voor een bidonhouder.

Net als bij de andere nieuwe carbon frames van Intense heb je, afhankelijk van je budget, de keuze uit een versies met een standaard carbon lay-up of een SL versie. Laatst genoemde weegt 225 gram minder, waarbij 40 gram voor rekening komt van de bovenste link die in carbon in plaats van aluminium is uitgevoerd. Het framegewicht van beide versies is helaas niet medegedeeld. Alle scharnierpunten zijn uitgevoerd met industrielagers en de in de achtervork verscholen lagers van de onderste link zijn te smeren via een smeernippel. Verder lopen alle kabels via liners binnendoor, kan er alleen met one-by aandrijvingen gereden worden en zijn de dropouts alleen Boost 148 mm compatibel. Ter bescherming tegen steenslag (en ketting) zijn de liggende achtervork en delen van de onderbuis voorzien van rubber beschermdelen.

 

Geometrie
Longer & slacker. Dat ging op voor vrijwel elke fiets die de voorbije tijd geïntroduceerd werd en zal voorlopig ook nog wel gelden voor nog te introduceren modellen. De Tracer is hierop geen uitzondering. De balhoofdhoek is afgevlakt naar 65,5 graden en de reach is, afhankelijk van de framemaat, tussen de 15 en 20 mm vergroot. Een nominaal L frame komt zodoende op 460 mm uit. De trapas is met 343 mm volgens Intense relatief laag, al komt dat redelijk overeen met wat naaste concurrenten doen (Santa Cruz Nomad: 340 mm). De achtervork is, ondanks de toegenomen veerweg slechts met 1 mm gegroeid ten opzichte van de vorige Tracer.

Tracer2017_Geometry
 

Uitvoeringen en prijzen

Uitvoeringen
De nieuwe Tracer wordt met verschillende afmontages geleverd die dezelfde naamgeving hebben als bij onder meer de Recluse en de Primer. De Factory, Elite en Pro krijgen het SL frame mee dat dus 225 gram minder weegt dan de ‘gewone’ versie die je bij de Expert en Foundation terug vindt. Het losse frame is altijd een SL uitvoering.

Het is opvallend om bij de Pro versie een e*13 9-44t cassette te zien gespecificeerd; op YT Industries na hebben we nog geen weet van een andere fietsfabrikant die deze cassette eerste montage levert.

De Tracer Factory, Elite en Pro zijn leverbaar in oranje-rood-geel en zwart-grijs-geel:

Bij de Expert en Foundation afmontages heb je de keuze uit mat/glans-zwart en gifgroen-gifgeel:

TracerSpecs2017

Prijzen
De prijzen zijn, als vanouds, erg stevig. Je kunt je zelfs nog afvragen of de Foundation uitvoering als goedkoopste met nog altijd €5.298,00 op het prijskaartje nog als ‘opstapper’ betiteld mag worden.

Tracer Frameset (SL layup) €4198,00
Tracer Factory €11.998,00
Tracer Elite €8.198,00
Tracer Pro €7.698,00
Tracer Expert €6.298,00
Tracer Foundation €5.298,00

 

Bron: www.intensecycles.com
Distributie Benelux: Vos Sports Vision

Posted in Nieuws and tagged , , , , , , , , , , , .