milKit tubeless ventielen – Nooit meer kliederen met dichtmiddel?

Het tubeless maken van sommige band-wiel combinaties blijft lastig en met vloeibare latex… wordt het gewoon snel een zooitje. Daarbij droogt het dichtmiddel na verloop van tijd op en daarmee verdampt ook de lek-dichtende eigenschap. Voor sommigen teveel gehannes. Zeker wanneer je ook nog eens vaak banden wisselt. Voor velen genoeg redenen om terug te grijpen naar de authentieke binnenband.

Twee Zwitsers kwamen met, volgens hen, dé oplossing: Een handige manier om het vloeibare dichtmiddel (sealant) uit je band te halen en weer terug te doen. Dit zónder de band volledig leeg te laten lopen of (onhandiger nog) van de velg af te moeten halen. Het stelt je in staat om te hoeveelheid én conditie van de sealant te controleren en aan te vullen indien nodig. De oplossing is een speciaal ventiel en injectiespuit. Het systeem heet milKit en wij gingen er mee kliederen aan de slag…

Milkit_valve04

De truc: het ventiel

Op het eerste gezicht ziet het ventiel er vrij normaal uit. Een presta-type ventiel met aan de voet een rubber gedeelte dat de dichting met de velg verzorgt. De kern is, zoals bij alle tubeless-ventielen, losneembaar. Tot zover niets nieuws, maar het rubber aan de voet van het ventiel bevat iets speciaals. Het is uitgevoerd als een seal die werkt als een éénwegklep. Daardoor kan de lucht in de band niet naar buiten zodra je de ventielkern er uit draait. Om toch druk af te kunnen laten, is de ventielkern verlengd met een kunststof staafje. Zodra je hem indrukt met je vinger, druk je de seal open en kun je dus druk aflaten. Bij het oppompen drukt de luchtdruk vanuit de pomp op dezelfde manier de seal open.

De milKit set is voorzien van een injectiespuit met daaraan een afsluitbare slang én naald. De punt van de naald is afgeschuind, zodat je hem gemakkelijk door de seal kan steken. Het zorgt er ook voor dat de naald niet blokkeert wanneer je hem tot de binnenkant van (het loopvlak van) de band doordrukt. De seal dicht vervolgens nog voldoende langs de naald af, zodat er niet of nauwelijks druk van de band ontsnapt. En druk in de band is zelfs nodig, of op zijn minst handig, om de set tot zijn volle recht te laten komen.

Hoe en óf het werkt ondervonden we in de Velozine-man cave:

De meegeleverde instructie is duidelijk en maakt onderscheid tussen het toevoegen en uitnemen van sealant. Zoals de video al toont, is een hogere druk in de band handig om de sealant uit de band te laten komen. Een hoge druk is echter enorm lastig wanneer je juist sealant wilt toevoegen. Afhankelijk van de zitting van je band in de velg én zijn dichting kan die druk echter behoorlijk verlaagd worden, zodat dit dus gemakkelijker gaat.

De belangrijkste tip die we mee willen geven, is dat je vooral goed kijkt of de klep op de spuit dicht staat voordat je de naald door de seal heen prikt. Zorg voor voldoende tegendruk op de zuiger van de injectiespuit wanneer je de klep opent. Sla deze stappen over en de zuiger komt je maar al te graag tegemoet! Zeker wanneer de band al gevuld is met sealant zal dat onherroepelijk een flinke bende geven. Ja, we spreken uit ervaring…

Schoner

Over bende gesproken: de makers beloven dat deze kit schoner werkt. Los van voorgenoemd voorval (waar in de handleiding ook voor wordt gewaarschuwd, maar wie leest die nou…?), klopt dat in onze ervaring ook wel. Geheel vlekkeloos is het echter niet. Er blijft altijd wel wat vloeistof in de naald achter en dat spettert alsnog vrij gemakkelijk weg zodra je de naald uit het ventiel haalt. Nu zijn dat dus slechts een paar spetters; ik heb in het verleden meermaals met een dweil de vloer van mijn man cave schoon moeten maken…

Milkit_RTFM

RTFM! En kijk online voor meer tips.

Een ander belangrijk voordeel is dat bij verschillende band-velg combinaties je ook bij het ploppen van de band op de velg, de sealant nog buiten beschouwing kunt laten. Als de band al redelijk luchtdicht is én de afdichting met de velg redelijk stand houdt, kun je de sealant ook pas na het ploppen toevoegen en dat werkt een stuk schoner.

Een deel van het wiel opnieuw uitgevonden

De term ‘innovatie’ wordt vaak onterecht gebruikt voor nieuwe producten in de fietsenbranche. Marketeers gooien er gretig mee, maar vaak blijkt de innovatie niet meer dan een creatieve benaming van een nieuwe kleurtint. Men vindt graag het wiel opnieuw uit, maar buiten inbouwbreedtes en méér carbon zijn wielen nog steeds hetzelfde: rond. Alleen hoe de lucht in de band gehouden wordt, veranderde in het afgelopen decennium. Tubeles deed zijn intrede. Veel bikers waren voor de voordelen te vinden: geen stootlek meer, dus lagere bandendruk zonder risico, ‘zelfdichtende’ eigenschappen en door het ontbreken van een binnenband ook een lagere rolweerstand.

Een unaniem succes mag het tubeless concept eigenlijk (nog) niet genoemd worden. Niet elke band-velg combinatie werkt feilloos en zit eenmaal de band goed op de velg, wil je het liefst de dichting niet doorbreken om sealant toe te voegen. Snel en vooral schoon een band wisselen is er dan ook niet echt bij.

De makers van milKit mogen’wat ons betreft de term innovatie wel gebruiken. De seal onder aan het ventiel lijkt eenvoudig. Dat is ie ook, maar dat maakt het idee des te vernuftiger. Goed, het wiel is er niet opnieuw mee uitgevonden, maar een cruciaal onderdeel is wel op een simpele, maar zeer doeltreffende wijze sterk verbeterd! Het weet ons te overtuigen als een echte innovatie. In onze optiek neemt het een aantal bezwaarlijke aspecten van tubeless setups weg. Het werkt vrij simpel, schoner én je kunt veel gemakkelijker de conditie van de sealant controleren. Dat laatste kwam voor velen eerder neer op ‘doorrijden tot een lek niet meer gedicht wordt’, maar dan sta je 9 tegen 10 ergens afgelegen in het bos (te vloeken…).

Multifunctionele verpakking… De flexibele slang met klep en de kunststof naald klikken simpelweg vast aan de zuiger zodat hij niet kwijt raakt of vervuilt in je gereedschapskist.

De ventielen zouden niet misstaan als standaard op elke wielset van de serieuze biker. De injectiespuit zou evenzo standaarduitrusting moeten zijn in zijn gereedschapskist. De prijs zal mogelijk daarvoor echter een drempel zijn: De hele set bestaande uit een injectiespuit en twee ventielen (35 mm lengte) kost €55,95. Twee losse 35 mm ventielen kosten €29,95. Er zijn ook ventielen van 55 en 75 mm lengte die respectievelijk €32,95 en €34,95 kosten per twee. Als complete set inclusief injectiespuit betaal je respectievelijk €57,95 en €59,95.

Meer informatie: milkit.bike
Distributie: Vincere Insieme

Tekst, foto’s & video: Mark ten Napel & Jeroen van den Brand

Posted in Reviews and tagged , , , , , , , .