Thule Roundtrip Traveler

Vliegen met fiets

Vliegen met je fiets, zolang je er zelf nog op zit, is dit een prachtige combinatie. Wil je echter naar een warmer land en moet je fiets daarvoor in de buik van een vliegtuig bivakkeren, dan is een fatsoenlijk omhulsel gewenst. Ook wij hebben in het verleden gestoeid met kartonnen dozen van de plaatselijke fietsenboer. Als je vaker vliegt, is een degelijke fietskoffer of tas toch wel een stuk praktischer. Dit jaar vlogen we naar La Palma en mocht de fiets mee in de jongste telg van Thule’s roundtrip serie: de Traveler.

thuleroundtrip01

De Thule Roundtrip Traveller in zijn natuurlijke habitat: op het grasveld van een vakantiehuisje op de Canarische Eilanden

Vergelijking met ‘het origineel’

Natuurlijk, de gelijkenis met de Bike Bag van het Duitse EVOC is groot. Sterker, je moet zoeken om de verschillen te ontdekken. Toch is de Thule niet zomaar een EVOC met een andere kleur en ‘sticker’. Over de maten lijkt iets langer nagedacht te zijn. Met name in de breedte heeft de tas wat meer ruimte, al verschillen de buitenmaten nauwelijks. Voor fietsen met boost achternaaf en een verende achterbrug, is dat beslist geen luxe, maar haast noodzaak. De staande vorkpoten van je achterbrug zitten bij veel frames namelijk op de zelfde hoogte in de tas als je wielnaven aan weerszijden van de tas. In de Duitse tegenhanger die wij hier op de redactie hebben, was het echt proppen en sjorren aan de ritsen, om die kant van de fietstas dicht te krijgen. Wellicht dat bij de Thule ook de opening vanaf de bovenzijde van de wielvakken meehelpt ten opzichte van de zijdelingse variant bij de Duitser. Ah, hebben we het volgende verschil al te pakken.

De vork kan in beide tassen met sjorbanden aan een soort vorkkussentje in de voorzijde van de tas vastgemaakt worden. De Thule heeft echter ook een voorashouder (inclusief verschillende adapter doppen: QR, 100×15 en 110×20) bevestigd aan de harde bodem van de tas, waarin je je vork kunt vastzetten. Punt van aandacht hierbij is wel dat de afstand van vooras tot achteras van je fiets niet al te lang is. Bij ons paste een Trek Remedy in 17,5″ (27,5″ wielen) met gemak erin, de Fuel EX in 19,5″ (29″ wielen) zoals op onderstaande foto paste maar nét als we daarbij de vork in de houder plaatsten (incl zadel omlaag en achterderailleur eraf).

Een ander aandachtspunt geldt voor fietsen met vorken waarbij de steekas vanaf de linkerkant door de vork gestoken moet worden (Fox!). Hierbij zit eigenlijk de ‘vaste’ kant van de tas in de weg. Het gaat wel, maar het is even een gepruts. De vork omdraaien biedt hierbij natuurlijk ook soelaas.

thuleroundtrip07

Het ken nèt… overigens is er voldoende ruimte in de tas voor schoenen, helmen (als je dat aandurft), reservebanden, pompen, gels, fietskleding… alleen opletten op het totaalgewicht (voor je rug en het maximaal gewicht wat je mee mag nemen in het vliegtuig).

De EVOC tas wordt geleverd met een protectorpad die om je boven en onderbuis bevestigd kan worden, zodat het gedemonteerde stuur met remgrepen en shifters zich tijdens de reis niet door je frame vreten. Zo’n pad levert Thule echter niet mee. Je zult zelf aan de gang moeten met noppenfolie, isolatiebuis, karton of een combinatie daarvan. Persoonlijk vond ik dat geen probleem, omdat je meestal toch dingen naar eigen smaak aanpast.

Waar de EVOC wat stugger aanvoelt, is de Thule wat flexibeler / zachter qua materiaal. Hij voelt ook net even iets lichter aan (7,7 kg volgens de fabrikant versus 9 kg voor ‘het origineel’). Ondanks dat, is de bescherming ruim voldoende. De wielen van de Roundtrip Traveler zijn dezelfde als van de Thule rolkoffers en lopen vanwege de plus banden, uh… brede wielen op ongelijke ondergrond net even wat makkelijker.

thuleroundtrip02

thuleroundtrip03

Dankzij stevige PVC inzetstukken hoef je niet bang te zijn dat je naven, cassette of remschijven zich door het materiaal heen vreten

thuleroundtrip04

De vorkbevestiging die vast zit aan het bodemframe van de tas. Daarvoor zit nog het zachte schuim met spanbanden waarin je ook je vork vast kunt zetten.

thuleroundtrip05

Genoeg banden om je fiets vast te sjorren én een ophoging van schuim om veilig je achtervork op te plaatsen. Aan de achterzijde zie je nog enkele vakjes met rits, waarin kleine onderdelen kunnen.

thuleroundtrip06

Keuzestress?

Twijfel je tussen een fietstas als deze en een harde koffer: ja, een harde schaal koffer zal net even iets beter bescherming bieden. Argumenten om daar juist niet voor te kiezen zijn dat de afmetingen daarvan meestal voor racefiets bedacht zijn en je (29 inch full-suspension) mountainbike er niet in past en dat alles wat je aan bescherming wint, bij de bagageafhandeling ook resulteert in “Oh, deze is stevig, hier kunnen we mee gooien”. De Thule Roundtrip Traveller is overigens ook opvouwbaar, zodat hij thuis makkelijk op zolder / onder je bed / onder een schuine wand past en niet het hele jaar ruimte in staat te nemen.

Sta je op het punt om met je fiets te gaan vliegen en zit je in een hevig dubio tussen de Thule en de EVOC? Uit die keuzestress kunnen we je niet helpen. Gevoelsmatig vind ik de Thule net even iets fijner, voornamelijk door de extra breedte en door de vaste vorkbevestiging in de tas. De Thule heeft een adviesverkoopprijs van €399,95.

Handige tips

Voordat je denkt “bestellen en gaan”, check wel of de fietstas in je auto past (als je daarmee naar een vliegveld of treinstation gaat). Ook als je op plaats van bestemming een auto huurt, is een iets groter formaat auto wel praktisch. In een Fiat Panda past ie heel misschien nét, als je verder niks meeneemt (tassen, reisgenoten). Voor 2 personen en 2 fietsen bleek iets uit de categorie Opel Combo toch wel heel prettig te zijn.

Ook met het boeken van je fietstas bij vliegmaatschappijen moet je even opletten. Sommigen hanteren een maximum gewicht. Wij kwamen uit op zo’n 30 kg voor tas, fiets en nog wat andere dingen die we erin propten (schoenen, gels, reservebanden, etc.)

Tekst en foto’s: Coen de Jongh

Posted in Reviews.