Lezyne Deca Drive XXL

Licht in het duister

Een lamp waarmee je comfortabel in het donker kunt biken is een goede investering. Fietsen tot zonsonderdang en daarna nog 30 minuten op onverlichte landwegen naar huis? ’s Winters op de weg door trainen? ’s Avonds na de post-ride BBQ nog over de onverlichte dijk naar huis? De Epic Enduro? De discussie of nightbiken bij jou in de buurt mag daargelaten, zijn er genoeg redenen om een felle lamp te kopen!

De Deca Drive XXL is noch simpele fietslamp noch dure helmlamp. In plaats daarvan slaat de Lezyne een brug tussen de twee. Mits je niet in zit over het gewicht (of ‘m aan je stuur zet) is het een bijzonder functionele middenweg, voor een schappelijke prijs. 

Door verbeteringen in LED- en accutechnologie zijn krachtige lampen met slechts een ons aan accu lang geen uitzondering meer. Zelfs lampjes met een totaalgewicht van 100 gram kunnen aan lichtopbrengst en accuduur genoeg zijn voor een nachtelijke training. De tijd dat je een losse accu van een halve kilo nodig had ligt gelukkig ver achter ons…

lezyne_deca_drive_xxl_7_VZ

1500 lumen

De Lezyne Deca Drive XXL is een fietslamp die een flinke lichtopbrengst combineert met een zeer compacte behuizing. Misschien is het wel één van de simpelste oplossingen: een losse accu ontbreekt namelijk. Toch weet de Deca Drive XXL maximaal 1500 lumen uit z’n 3 LEDs te toveren. Bij deze lichtopbrengst zou de accu goed moeten zijn voor bijna een uur en drie kwarter aan rijplezier. Voor deze getallen vind ik de adviesprijs van €149,95 schappelijk.

In totaal zijn er 6 verschillende standen beschikbaar, waarvan één een knipperlicht is:

Modus Overdrive Blast Enduro Economy Flash Pulse
Lichtopbrengst (lumen) 1500 1000 600 250 150 150 (knipper)
Levensduur batterij (u:mm) 1:40 2:15 3:45 9:00 25:00 35:00
Modus Overdrive Blast Enduro Economy Flash Pulse
Lichtopbrengst (lumen) 1500 1000 600 250 150 150 (knipper)
Levensduur batterij (u:mm) 1:40 2:15 3:45 9:00 25:00 35:00

De lichtbundel is redelijk breed door het gebruik van 3 LED spots, en het licht is neutraal wit zonder uitgesproken gele of blauwe tint:

De behuizing van de Deca Drive XXL is van zwart geanodiseerd aluminium. Er is één multifunctionele rubberen knop voor de bediening. Onder deze knop zit een LED indicator die stand en accu status weergeeft. Laden is mogelijk via een micro USB poort aan de achterkant. De poort zit diep verscholen achter een rubberen plug en het geheel is daardoor spatwaterdicht en zou tot 1 meter diepte ondergedompeld kunnen worden. De Deca Drive XXL wordt geleverd in een stevige kunststof opbergdoos en komt met een assortiment aan stuurklemmen, passtukjes en een montagebracket voor op je helm.

Standen ‘Overdrive’ tot en met ‘Economy’, waarbij ik de lamp op het stuur in dezelfde hoek naar beneden heb gericht als op mijn helm. Het mag duidelijk zijn dat Overdrive wel erg fel is…

Bediening

De Deca Drive XXL gaat aan door lang (2 seconde) op de bovenste knop te drukken. De lamp heeft vervolgens twee ‘programma’s’ met standen:

  • Standaard, met de standen Blast – Enduro – Economy – Flash – Pulse beschikbaar;
  • Overdrive Race met enkel Overdrive en Enduro beschikbaar.

Wisselen binnen een programma kan door kort (1 seconde) op de knop te drukken. De kleur van de indicator LED onder de knop geeft de resterende accuduur weer. Handig: de kleur past zich aan aan de lichtstand. Zo weet je wanneer je ‘effe moet dimmen’ als je je accu denkt te moeten sparen.

Kleur LED Groen Geel Rood Rood (knipper)
Resterende levensduur accu 100% 50% 10% 5%
Kleur LED Groen Geel Rood Rood (knipper)
Resterende levensduur accu 100% 50% 10% 5%

De Overdrive stand is dus enkel beschikbaar binnen het Overdrive Race programma. Tussen programma’s wisselen vereist een herstart. Zet de Deca Drive XXL uit, druk de knop extra lang in (4 seconde) en het indicator LEDje springt van groen naar blauw. Na drie keer knipperen springt de lamp in z’n volle 1500 lumen glorie aan. Terug naar de andere standen? Eerst opnieuw opstarten!

lezyne_deca_drive_xxl_1_VZ

De Deca Drive XXL aanzetten in standaard (links) en Overdrive Race (rechts) modus

Op pad…

Montage
Ik heb de lamp gedurende de test vooral op mijn helm gemonteerd. Ik kan bevestigen dat de meegeleverde stuur(pen) klemmen prima werken, maar vind een helmmontage zelf beter. Dit komt doordat de hoger staande lichtbron beter kuilen verlicht. Bovendien kijk je steeds de volgende bocht in. Met een lamp op je hoofd verlicht je dus op tijd, terwijl een stuurlampje toch een beetje achter de feiten aan loopt. Tenslotte: tegenliggers hebben minder last van je licht als deze hoog en omlaag gericht gemonteerd staat.

De standaard meegeleverde helm bracket monteert makkelijk en is voldoende stabiel. Door het aanwezige kogelgewrichtje verdraait het geheel bij een zeer forse schok, of als je een tak raakt. Het voorkomt dus eventuele schade, maar betekent ook dat je heel af en toe de lamp moet herpositioneren.

lezyne_deca_drive_xxl_helmet_1_VZ

De helmbracket zit stevig maar bouwt relatief hoog in

Lichtopbrengst
De lichtopbrengst vind ik bijzonder goed. De bundel is in het terrein bovendien breed genoeg. Op onverlichte (asfalt)wegen met tegenliggers hield ik me aan de zwakste Flash stand. In het bos wisselde ik tussen Economy, Enduro en Blast naar gelang snelheid en de moeilijkheidsgraad van het pad. Nachtblind ben ik niet bepaald, dus op bekend terrein zag ik geen reden om de Overdrive stand te gebruiken. Op onbekende en serieuze afdalingen – waar mijn 135 millimeter veerweg aan de korte kant was – bleek soms wel nodig.

Accuduur
Met al mijn gewissel tussen standen springt na circa 5 uur totale rijtijd het LEDje van groen naar oranje. Dit komt redelijk overeen met de levensduur die Lezyne zelf aan geeft. De Lezyne scoort op dit vlak goed, maar dat mag ook weg gegeven het formaat en gewicht van de accu.

Conclusies

De lichtopbrengst en accuduur van de Deca Drive XXL zijn formidabel en zeker voldoende voor offroad ritten. Dat Overdrive in een extra modus verborgen zit lijkt onlogisch, maar ik snap het wel. Je wil deze stand echt alleen heel bewust aan zetten – wegens de lichtopbrengst en de invloed op accuduur. Rij je een route waar je de volle 1500 lumen regelmatig nodig hebt, dan wil je vervolgens niet steeds door alle standen heen willen zoeken. De rest van de tijd biedt de standaard modus voldoende keus. 1500 lumen op een lange, technische afdaling vind ik persoonlijk echt genoeg. Op minder idiote paden voldoen de overige standen ruimschoots.

Met 279 gram is de Deca Drive XXL niet de lichtste lamp en dat voel je als je ‘m op je helm zet. De relatief hoge montage bracket versterkt dit gevoel. Kan het lichter? Jazeker! De lamp en bracket van een BBB Scope Scope 1300 of Scope 1500 wegen samen slechts 110 gram. Kan de lichtopbrengst hoger? Absoluut! 3000+ lumen zijn zonder meer mogelijk. In beide gevallen betaal je een forse meerprijs (van €70,- tot enkele honderden Euro’s). Bovendien zit je alsnog met een accu en een kabel die je ergens kwijt moet.

Kortom: met z’n hoge lichtopbrengst, vele standen, strakke behuizing en uitgebreid kit aan montagedelen biedt de Deca Drive XXL een hele hoop functie voor een betrekkelijk kleine prijs. Als ik ergens over moet vallen dan is het het meegeleverde mini-USB laadkabeltje: de lamp heeft namelijk een micro-USB poort.

Nightbiken in Nederland? Lees de disclaimer!
Heel tof, nightbiken, maar het mag lang niet overal in Nederland. Eigenaren en beheerders kunnen diverse redenen aanvoeren – doorgaans heeft het te maken met verstoring van fauna. ’s Avonds komen veel dieren juist tot leven op de plekken waar overdag de mountainbikers, ruiters en wandelaars hun ding mogen doen. Een biker met een bouwlamp schrikt natuurlijk af, zeker met de snelheid waarmee hij zich verplaatst. Dit zorgt voor stress bij dieren en verstoort o.a. eetgedrag. Een vluchtend dier kan bovendien in paniek de weg op rennen. Omdat mountainbike route’s vaak aan de rand van landgoeden liggen schuilt hier dus een reëel gevaar!

Wil je schade aan jezelf, de natuur en mogelijk derden voorkomen (alsmede een flinke boete)? Hou dan de volgende tips in je achterhoofd:

  • Zoek uit of je op je beoogde route mág nightbiken. Bossen en officiële natuurgebieden zijn in de regel ’s nachts niet toegankelijk. Dit geldt óók voor officiële mountainbikeroutes!
  • De uitzonderingen op die regel zijn doorgaans stadsparken en landgoederen van o.a. de gemeente.
  • Rijd niet in grote groepen. Dat is overdag al niet handig. Een flinke groep bikers met genoeg licht voor een voetbalstadium om jaloers op te zijn… Dat is zéker verstorend voor de natuur!

Adviesprijs: €149,95

Meer informatie: www.lezyne.com
Distributie: Oneway Distribution

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments