Nieuwe Bontrager wielen: carbon wielen tegen scherpe prijs

… en bredere alu velgen

Bontrager; velen kennen het ‘alleen’ als onderdelenmerk van fietsmerk Trek. Toch was het ooit een zelfstandig bedrijf onder leiding van zijn naamgever, Keith Bontrager uit Santa Cruz, Californië. De geschiedenis van Bontrager is er een die veel gelijkenissen toont met andere pioniers uit de eerste dagen van de mountainbikegeschiedenis. Bontrager reed veel op een crossmotor, deed veel ervaring op met de techniek, maar raakte ook verslingerd aan die opkomende dikke-banden-fiets. De altijd technisch ingestelde bewoner van Santa Cruz benaderde de mountainbike dan ook zuiver technisch en zag voldoende verbeterpunten. De gusset, een versteviging rond een lasnaad tussen twee buizen, was één van zijn ‘vindingen’. Hij stond ook mede aan de wieg van de eerste RockShox voorvork, de RS-1. Die maakte gebruik van de vorkkroon van Bontrager’s composiet voorvork.

Maar nog vóór dit alles was Bontrager’s eerste product een Mavic velg. Wat? Ja. De eerste dagen die onze sport kenden, bestonden vooral ook uit het herstellen van kapot gereden wielen. De velgen die men gebruikte, waren simpelweg niet opgewassen tegen het motorcrossen-met-pedaalaandrijving. Te zwaar en te slap. Bontrager zag in de lichte, sterke Mavic MA2 en MA40 velgen een oplossing. Eén probleem echter: die waren 700c. Te groot dus, aangezien 26” als wieldiameter toen universeel was. Problemen, Bontrager, Oplossing. Dat is zo ongeveer een drie-eenheid. Zijn oplossing: de Mavic velgen met 40 spaak gaten openzagen, stuk uit nemen, kleiner rollen en opnieuw verbinden. Voila: een 26″ velg met 36 spaakgaten!

Bontrager_Kovee_Elite_01

Nu nog scherper!

Fast forward naar 2017. Wielen maken inmiddels het grootste deel uit van Bontrager’s programma onder de Trek-vlag. Naast aluminium velgen heeft het merk zich ook toegespitst op carbon en heeft het een omvangrijk programma. Dat programma is nu aangescherpt.

De wielsets aan de absolute top van het huidige programma maken gebruik van naven die bij DT Swiss zijn geproduceerd. De hier voorgestelde nieuwe wielsets maken echter gebruik van een eigen ontwerp. Of ontwerpen, moeten we zeggen. Het betreft namelijk meerdere naven, die onderling veel onderdelen gemeenschappelijk hebben. Denk aan pallen, veertjes, bodies en assen. Door méér pallen toe te passen kan er per type wielset onderscheid gemaakt worden in het aantal ingrijppunten. Ook zijn de naafhulzen bij de wat duurdere wielsets van deze nieuwe serie iets sjieker, lichter en afgestemd op straight-pull spaken. Zo worden de productiekosten laag gehouden. Hoe laag? Bontrager’s Kovee Elite 23 TLR wielset kost €699,99. Dat is serieus scherp voor een wielset met, jawel, carbon velgen!

Cross country

Kovee Elite 23 TLR
De Kovee Elite 23 is bedoeld voor cross country. De OCLV (carbon) velgen hebben een binnenbreedte van 22,5 mm (buitenbreedte 29 mm), het velgbed is hookless uitgevoerd en ze zijn tubeless ready. In tegenstelling tot de velgen van de Kovee Pro wielset die in Amerika worden gemaakt, worden deze in Azië geproduceerd. De Rapid Drive 54 achternaaf heeft, je raadt het al, 54 ingrijppunten.

Bontrager_Kovee_Elite_02

Gewicht wielset:  27.5″ – 1606 gram, 29″ – 1690 gram
Adviesprijs wielset: €699.99

Trail

In het ‘trail’ segment vult Bontrager haar programma aan met 3 wielsets, waarbij het topmodel, de Line Pro 30 TLR, carbon velgen krijgt.

Line Pro 30 TLR
Deze wielset krijgt een achternaaf mee met 108 ingrijppunten (Rapid Drive 108). De OCLV Pro Carbon velgen hebben een binnenbreedte van 29 mm (buitenbreedte 36 mm), uitgevoerd in een hookless profiel en uiteraard tubeless ready. De naven en velgen zijn verbonden middels DT Swiss Aerolite 14/17g spaken.

Bontrager_LinePro30_01

Gewicht wielset: 27.5″ – 1539 gram, 29″ – 1608 gram
Adviesprijs wielset: €1199,99

Line Elite 30 TLR
De Elite versie maakt gebruik van dezelfde naaf als de Line Pro 30 TLR wielset. De velgen zijn eveneens intern 29 mm breed, maar in plaats van carbon zijn ze uit aluminium en niet-hookless. Tubeless ready zijn ze in elk geval wél.

Bontrager_LineElite30_01

Gewicht wielset: 27.5″ – 1708 gram, 29″ – 1794 gram
Adviesprijs wielset: €599,99

Line Comp 30 TLR
De Line-lijn (…) wordt compleet gemaakt met de Line Comp 30. Deze versie kun je zien als de verder gestroomlijnde versie van de Line Elite 30. Gestroomlijnd qua prijs, niet zo zeer qua luchtweerstand… Deze set maakt gebruik van dezelfde velgen, maar gebruikt de Rapid Drive 54 naaf, die dus wat minder ingrijppunten heeft. Gezien de prijs speculeren we ook dat de spaken en spaaknippels zo mogelijk wat minder fancy zullen zijn.

Gewicht set: 27.5″ – 1978 gram, 29″ – 2080 gram
Adviesprijs set: € 299.99

De Line Comp 30 is vanaf juli verkrijgbaar. De overige nieuwe wielen zijn per direct leverbaar.

Bron en meer informatie: www.bontrager.com

Posted in Nieuws and tagged , , , , , , , , , , , .