BMC vernieuwt de Speedfox

Eén hendel voor alles

Spaghetti aan je stuur: In het verleden deden we er vaak lacherig over. Anno 2012 kon je nog makkelijk tot wel 7 (!) hendels kwijt: twee voor de remmen, twee voor je derailleurs, een lockout voor en achter én dropper zadelpen. In de afgelopen vijf jaar zijn 1x groepen gemeengoed geworden waardoor één hendel is verdwenen. BMC trekt dit nu nog verder door: Onder de naam Trailsync worden actuatie van de (eigen!) dropper én achterdemper in één hendel ondergebracht.

Speedfox x2

Rijders zijn – volgens BMC – gek op spannende downhills maar willen ook efficiënte fiets. In de ogen van het Zwitserse merk zijn dit haaks op elkaar staande eisen, die met het Trailsync concept toch volledig verenigbaar zijn. Met het Trailsync hendeltje laat je tegelijkertijd de zadelpen zakken én zet je de achterdemper in de meest soepele stand. De redenering erachter: Als je klimt of volgas op het vlakke scheurt, wil je maximaal rendement van je vering en uiteraard je zadel op normale hoogte. Ga je afdalen, dan gaat natuurlijk zowel het zadel omlaag als de demper in ‘open’ stand. Met de Trailsync hendel schakel je kortom simpel tussen de twee persoonlijkheden van de fiets: fun… of efficiënt. Met minder spaghetti aan je stuur.

BMC zet de vernieuwde Speedfox met 130/120 mm veerweg in de markt als trailbike “voor avontuur en ontdekking”, wat voor hen inhoudt: snel klimmen, keihard downhills afraggen, omgaan met de krapste haarspelden. Dit dag in, dag uit. Vrij vertaald: een fiets waar iedereen vooral veel lol op kan hebben. BMC combineert de Trailsync technologie met een licht carbon frame (2330 gram in maat M), 27,5″ of 29″ wielen, moderne geometrie (lang en lui) en een passend afmontage.

Bovenstaande foto’s (c) Philipp Forstner

Trailsync – Eigen dropper

De nieuwe Speedfox maakt gebruik van een Fox Float DPS achterdemper en een dropper zadelpen uit eigen huis die integraal onderdeel uitmaakt van met het frame! De zitbuis zelf vormt dus de buitenkant van de zadelpen en een losse kop geeft de mogelijkheid tot inkorten (zagen) en fijn-afstelling van het telescopische deel van deze ‘Integrated Seat Post’. Syntace toonde in samenwerking met het Oostenrijkse Eightpins vorig jaar op de EuroBike beurs eenzelfde soort concept waarbij de dropper post en frame één systeem zijn. Niettemin is BMC’s versie een volledig eigen ontwerp en gebruikt dus – zover wij kunnen zien en nu weten – geen techniek van Eightpins.

De vergrendeling van de zadelpen zit in de bovenbuis verwerkt en wordt rechtstreeks aangestuurd door de remote op het stuur. De zadelpen is onderaan op zijn beurt weer gekoppeld op een kabel voor de bediening van de achterdemper. Een ander interessant gegeven: BMC’s heeft een verstelbereik dat afhankelijk is van de framemaat. S fietsen krijgen 80 mm drop, M 100 mm drop, L en XL 120 mm. Hoewel steeds meer mensen vragen om nóg méér drop past dit nog goed bij het trail segment waar de fiets voor is bedoeld.

Frame details, maatvoering en veerweg

Naast voorzieningen voor Trailsync zit het nieuwe Speedfox frame vol details, waaronder rubberen bescherming voor de onderbuis, een spatlapje om lagers bij de trapas schoon te houden, een chainsuck plaat en een adapter voor als je een voorderailleur wilt gebruiken. Meer alledaags zijn een tapered balhoofdbuis, interne bekabeling, PF92 trapas en een Syntace X-12 achteras (in 148 mm Boost wel te verstaan).

De geometrie is modern zonder absurd lang of flauw te worden. Een maat L Speedfox heeft een 450 mm reach, gecombineerd met een 55 mm stuurpen. Alle fietsen worden standaard met een 760 mm stuur geleverd (afzagen kan altijd…). Opmerkelijk is dat BMC niet alleen voor meer drop kiest bij de grotere frames, maar ook voor grotere wielen! Speedfox in maten S en M krijgen 27,5″ wielen, M, L en XL doen het met 29″. De veerweg schaalt vervolgens mee: 130 mm voor 27,5″ modellen, 120 mm voor 29″ versies. Juist: Heb je een M nodig, dan heb je keus.

Afmontage

Er zijn maar liefst 7 nieuwe versies van de nieuwe Speedfox verkrijgbaar, waarbij 01 serie frames volledig van carbon zijn, 02 serie frames een aluminium achtervork krijgen en 03 serie frame geheel aluminium zijn:

  1. Speedfox 01 ONE – €6999,- RockShox Pike RCT3, SRAM X01 Eagle, SRAM Guide Ultimate remmen, DT Swiss XM 1501 Spline ONE 30 wielen – zilver/rood
  2. Speedfox 02 ONE – €5999,- RockShox Pike RC, SRAM X1 Carbon Eagle, Shimano XT remmen, DT Swiss M700 Spline 30 wielen – oranje/groen
  3. Speedfox 02 TWO – €4999,- RockShox Pike RC, Shimano Deore XT aandrijving met Race Face Turbine cranks, Shimano XT remmen, DT Swiss M700 Spline 30 wielen – zwart/blauw
  4. Speedfox 02 THREE – €3999,- RockShox Pike RC, Shimano Deore XT aandrijving met Race Face Turbine cranks, Shimano XT remmen, DT Swiss M700 Spline 30 wielen – zwart/blauw
  5. Speedfox 03 ONE – €2999,- RockShox Reba SL, Shimano SLX aandrijving met Race Face Aeffect cranks, Shimano SLX remmen – grijs/blauw
  6. Speedfox 03 TWO – €2499,- RockShox Recon SL, SRAM NX,  Shimano BR-MT500 remmen – rood/zwart
  7. Speedfox 03 THREE – €1999,- RockShox Judy Silver, Shimano Deore/SRAM 2×10 aandrijving, Shimano BR-M315 remmen – zwart

Opgelet: De 03 reeks mist overigens juist het Trailsync systeem en heeft een losse dropper. Tot slot is het nieuwe Speedfox frame ook los leverbaar als Speedfox 01 FRS, voor €3999,-. Ook dit frame is volledig uit carbon vervaardigd.

Tot slot

Trailsync is de unique feature van de nieuwe Speedfox. Helemaal origineel is het niet –  we hebben ooit een Fransman gezien die iets soortgelijks zelf gebeund had (een beter woord is er niet) met katrolletjes en vislijn. BMC is ongetwijfeld wél de eerste die er een strak ogend commercieel product van weet te maken. Waarom ook niet? Mits je geen (op ruwe klimmen nutteloze) harde lockout hebt, is de combinatie zadel omhoog en demper in strakke stand volkomen logisch!

Meer informatie: BMC Switserland
Velozine teste ook eerder de Speedfox Trailcrew

 

Posted in Nieuws and tagged , .