EBMD17 – BMC Speedfox: Beslist niet voor iedereen…

…maar waarschijnlijk perfect voor velen!

EuroBike 2016Ook dit jaar hield de EuroBike beursorganisatie een outdoor beurs voor de media om alvast in de praktijk kennis te maken met nieuwe producten. Dit jaar vonden de EuroBike Media Days (EBMD) van 27 tot en met 29 juni plaats in het Italiaanse skigebied Kronplatz en wij waren ook ter plaatse om op pad te gaan met nieuw spul voor een eerste kritische blik.

Klik hier voor alle onze reportages van de EuroBike 2017

Toen twee weken geleden BMC de nieuwe Speedfox introduceerde, deed ik voor de aardigheid een rondje langs diverse sites om reacties te peilen. Producten die ietwat van de norm afwijken kunnen steevast rekenen op extreme reacties. Dat was in het geval van de gecombineerde bediening van dropper zadelpen en achterdemper, Trailsync genaamd, op deze nieuwe Speedfox – op zijn zachtst gezegd – niet anders.

Sommigen vonden het een logische keuze; als je klimt en je zadelpen omhoog staat, hoef je niet de meest actieve vering te hebben. Anderen voelden zich in hun keuzevrijheid – wat zadelpen en demper settings betreft – danig beperkt en keerden het Trailsync concept de digitale rug toe. Het belangrijkste argument: “Als ik klim, wil ik op de meest technische secties ook volledig mijn vering actief kunnen gebruiken om tractie te behouden – of juist volledig blokkeren wanneer het een asfaltklim is.” Oftewel: demper en zadelpen los van elkaar bedienen. Een ander veel geuit punt van kritiek was slag die de geïntegreerde dropper zadelpen heeft: 80 millimeter bij de framemaat ‘S’, 100 millimeter voor de ‘M’ en de ‘L’ en ‘XL’ hebben 120 millimeter verstelweg. “Te weinig!” volgens velen. Ook achter hier op de redactie, achter de schermen, riep iemand “Méér is beter! En liefst traploos!”.

Ik snap deze gedachten, maar hoe vaak ik het ook grappend beweer: fietsen zijn niet te testen van achter het beeldscherm. Dus trok ik de voorbije EuroBike Media Days een Speedfox 01 One in maat ‘S’ uit het rek, voorzien van 27,5” wielen en 130 millimeter veerweg voor en achter.

Trailsync

De zadelpen en achterdemper staan ‘in serie’ geschakeld. Dat betekent dat je met één hendel de zadelpen bedient, die op zijn beurt bij het omlaag gaan via een tweede kabel intern, de achterdemper verstelt. De hamvragen: is de slag van de dropper voldoende én werkt de combinatie van de dropper en demper?

Zadelpen
Strikt genomen zijn de antwoorden natuurlijk subjectief. Om met de verstelweg van de dropper te beginnen, durf ik echter mijn uitspraak wel wat meer expliciet te maken: 80 millimeter bij de kleinste framemaat is voldoende! Nergens tijdens het rijden de trails op en rondom Kronplatz kwam ik in de problemen. Ik kon mezelf gemakkelijk over de fiets verplaatsen, zonder dat ik met mijn baggy achter het zadel bleef haken of op de steilste secties het zadel in mijn buik kreeg.

De pen kent 3, of eigenlijk zelfs 4 standen:

Frame size Medium has theoretically 4 positions: low, high, ¾ out and ¾ in. I say theoretically as hardly anyone will use that ‘¾ in’ almost down position. We use the same tube for Small and Medium frames. Small gets a spacer that reduces the travel which closes the fourth position. Large and eXtra Large frames have low, high and ¾ out positions.David Heine - Global Marketing Manager BMC

Daarbij merk ik ook op dat ik het ontbreken aan een traploze verstelling beslist geen gemis vond. Zelfs met mijn traploze RockShox Reverb’s op mijn eigen fietsen schakel ik eigenlijk alleen binair tussen de hoogste en laagste stand. Dat is met de 80 millimeter op de BMC niet anders.

Aan de onderzijde van de pen is de dunne schacht verbonden met de zitbuis van het frame. Hier zit ook een klein blokje waarin de kabel bevestigd zit dat naar de demper loopt. Bij het droppen van de pen, wordt dit blokje door de veer in de compressieknop van de demper, naar beneden getrokken (demper wordt geopend). Wanneer de dropper zijn laatste centimeters omhoog beweegt, trekt een simpele spaak dit blokje mee omhoog om de compressie één stand dicht te draaien. De mechanische vergrendeling wordt via een opening onder aan de bovenbuis, in die bovenbuis bevestigd.

De kabelbediening op de BMC is daarbij licht en de vergrendeling werkt duidelijk en ook onder belasting feilloos. Het gehele systeem is relatief eenvoudig en bestaat uit weinig onderdelen. De in de bovenbuis verwerkte mechanische vergrendeling dubbelt eveneens als borging tegen verdraaiing van de pen. Een testrit van een halve dag zegt natuurlijk niets over duurzaamheid, maar de algehele indruk die de constructie geeft is erg goed: geen merkbare speling en een opvallend soepele loop! De pen maak je overigens eenmalig op lengte door deze aan de bovenzijde af te zagen. De kop waarop het zadel wordt gemonteerd laat vervolgens nog enkele centimeters verstelling over voor finetuning. Ruimschoots toereikend wanneer je bijvoorbeeld een andere set schoenen, pedalen of zadel met andere dikte monteert, of… de fiets doorverkoopt.

De kop laat nog voldoende ruimte over voor fijnafstelling in hoogte. De grotere frames hebben daarbij een langere kop die eventueel ook gebruikt kan worden bij de kleinere frames waarbij de pen net te kort is afgezaagd voor de tweede eigenaar.

De hendel die BMC meelevert, is zeer eenvoudig en te bedienen in alle richtingen, zoals we dat eerder zagen bij onder meer de bediening van CrankBrothers’ pennen.

De combinatie
Net als alle andere BMC’s is de nieuwe Speedfox voorzien van hun Advanced Pivot System (APS). Wat er écht zo ‘advanced’ is aan de scharnieren zelf, ontgaat me een beetje – het zijn gewoon industrielagers – en daar doelde de marketing ongetwijfeld niet op. Maar je moet je systeem een naam geven, right? De achtervork wordt middels twee hevels verbonden aan het voorframe en het achterwiel beweegt daarmee rond een virtueel scharnierpunt.

De Fox Float DPS Perfomance Elite demper heeft weliswaar 3 standen voor de compressiedemping (Open, Medium, Firm), maar in de Speedfox worden binnen het TrailSync concept enkel de Open en Medium stand gebruikt. Aan de demper is buiten de luchtdruk (en middels spacers de veercurve) en de rebound verder niets te verstellen. Met de sag zo rond 30% is de fiets bergaf – dus met het zadel omlaag en de compressiedemping volledig open – goed actief. Om dat iets verder te kwantificeren zeg ik er bij dat ‘fijngevoelig’ ietwat een overstatement zou zijn. Remknippen worden redelijk (maar zeker niet volledig) vlak gestreken. Grote klappen worden echter moeiteloos opgevangen zonder dat het einde van de slag abrupt bereikt wordt. Een korte snok aan / duw op de pedalen om wat snelheid te maken voor een sprongetje, wordt overigens nog steeds vrij direct omgezet in voorwaartse snelheid. Bij het afzetten – en dus het iet wat preloaden van de vering – op een schuine kant of lip gaat met voldoende support om vrij gemakkelijk het luchtruim te kiezen.

 

Op een gravelpad of asfalt klim doet de Speedfox het ‘speed’ gedeelte van zijn naam absoluut eer aan.

 

Hoe de fiets met het aangescherpte APS veersysteem klimt met de demper geopend, is met het zadel op volle hoogte dus niet te testen. Echt relevant is dat bij deze fiets dan ook niet. Met de zadelpen op volle hoogte – de achterdemper dus in de medium stand – reageert de fiets gewoon strak onder pedaalkracht. Je zou haast denken dat ‘ie toch op de lockout staat. Op een gravelpad of asfalt klim doet de Speedfox het ‘speed’ gedeelte van zijn naam dan ook absoluut eer aan. Het voelt allemaal direct en nodigt zelfs uit tot ‘doorrijden’. Slechts als een rodeostier te keer gaan maakt dat er beweging in de achtervork merkbaar is. Ik hoef uiteraard niet uit te leggen dat op die manier klimmen sowieso niet zo heel efficiënt is, naast dat het nogal rare blikken van je fietsvrienden oplevert… “Zullen we hem de volgende keer maar gewoon thuis laten…?”

De compressiedemper staat dus niet volledig dicht en die realisatie komt zodra je offroad bergop rijdt. Nog steeds reageert de fiets relatief strak, maar op obstakels blijft de achterkant actief genoeg om nog lang tractie te behouden. Het verschil met een volledig actieve vering komt pas naar boven wanneer écht listig wordt qua obstakels. Het grensgebied tussen tractie en geen tractie is gevoelsmatig wat smaller dan bij systemen met de demper volledig open. Je wordt dus wat meer abrupt gemaand body language toe te passen om de lastigste secties rijdend af te werken. De minder extreme afdalingen, waarbij je je zadel niet omlaag doet, worden eerder ervaren als op een gemiddelde XC fully. Het veert voldoende om controle te houden, maar een zwevend tapijt is het niet.

 

BMC maakt daarin de keuze voor je en de Speedfox is daarmee per definitie niet het meest geschikte apparaat voor iedereen.

 

Uiteraard zijn er situaties te bedenken waarin de combinatie van demper- en zadelstand niet ideaal is. Sommigen doen een bunny hop of een langzame technische sectie liefst met het zadel naar beneden en de demper dicht. Dat is dus hier niet mogelijk. Anderen klimmen liefst vooral zittend en malen omhoog met de demper volledig open om zodoende maximale tractie te bereiken met minimale body language. BMC maakt daarin de keuze voor je en de Speedfox is daarmee per definitie niet het meest geschikte apparaat voor iedereen. Hij vraagt om een relatief actieve rijstijl en beantwoordt dat met een levendig en uitdagend karakter, waarbij je met slechts één hendel ‘al het nuttige’ in één beweging bediend. Merk overigens op dat de voorvork niet gekoppeld is aan de Trailsync remote. Deze is los te bedienen, maar in de praktijk kwam het er bij mij op neer dat ik er niets mee deed. De deining die er alleen bij staand bergop harken optrad, ondervond ik niet als storend.

En verder…

… maakt voortschrijdend inzicht in geometrie dat veel fietsen tegenwoordig veel méér vertrouwen geven bergaf. Dat is bij deze Speedfox niet anders. Hoewel de maat ‘S’ waarmee ik op pad ging ‘slechts’ 130 millimeter veerweg had, voelde de fiets zich goed thuis op de lange afdaling aan de noordzijde van Kronplatz. Een trail met afwisselend flowy kombochten, redelijk wat stenen en wat sprongetjes. Een trail die gemarkeerd wordt als zwarte route. Uiteraard is het geen enduro fully die het bergaf niet extreem genoeg kan worden, net als dat het geen XC race fully is waarmee je bergop je Strava tijden – behaald op je lichtgewicht XC hardtail – zomaar zult aanscherpen. De Speedfox kan echter veel ‘hebben’ en is in die zin zeker te beschouwen als een allrounder voor de leukere trails.

Uitgesproken

BMC’s kennen we als scherp en hoekig vormgegeven apparaten. Ze zijn daarmee duidelijk herkenbaar. De nieuwe Speedfox en ook de onlangs geïntroduceerde Agonist (die we ook testte) ogen wat meer gepolijst, meer afgerond. Niettemin zijn ze nog steeds onmiskenbaar BMC’s. In mijn optiek ogen ze wat beter en de reacties peilende vallen ze ook wat beter in de smaak bij een breder publiek. In dat opzicht is de vernieuwde Speedfox echter een fiets met een tegenstelling. De looks vallen misschien in de smaak bij een bredere groep; het type rijder voor wie deze fiets is, lijkt juist behoorlijk gedefinieerd. In een markt waarin menig merk pleegt dé ‘ultieme allrounder voor iedereen’ neer te zetten – en daarmee een groot risico te lopen uit te komen op een ‘net-niet-fiets’ voor iedereen – kiest BMC voor een duidelijke richting.

De Zwitsers hebben keuzes gemaakt die de Speedfox duidelijk onderscheidend maakt met het gigantische aanbod op de markt. Net als alle ontwerpen is ook de Speedfox een compromis, maar hoe groot dat compromis is, is geheel afhankelijk van je wensen. Persoonlijk hou ik wel van een actieve rijstijl en ondervond dat ik met de Speedfox geen concessies hoefde te doen. De koppeling tussen demper en zadelpen leverde voor mij geen hinderlijke situaties op. Nu reed ik slechts een halve dag op deze fiets, maar deed dat op diverse trails en type ondergrond. En hoewel dat nog niet maatgevend is voor alle omstandigheden, durf ik de uitspraak wel aan dat het redelijk maatgevend was voor typisch gebruik.

Dat ik tijdens de transitie van klimmen naar afdalen slechts één hendel hoefde te bedienen is daarbij een welkome vereenvoudiging. Het ruimt het stuur ook redelijk op, maar de prijs is dat je buiten de keuze ‘zadel hoog – demper iets dicht’ en ‘zadel laag – demper volledig open’ geen andere smaken kunt maken tijdens de rit.

Is de Speedfox wat voor je? Dat ligt dus aan hoe vaak je nu je demper en zadelpen onafhankelijk van elkaar aan het bedienen bent, en of die mogelijkheid belangrijk is voor hoe veel lol je hebt onderweg. Velen roepen dat ze die keuzevrijheid willen hebben, maar als ik zo rond me heen kijk tijdens een gemiddelde rit, zie ik toch vaak hetzelfde gedrag en gebruik. In die zin denk ik dan ook dat BMC niet zo zeer een niche voor ogen heeft of hoeft te hebben met de Speedfox, maar dat ‘ie eigenlijk perfect kan zijn voor veel rijders. Type: “Set and forget” en “Ik wil gewoon fietsen en niet continue bezig zijn met mijn dempersettings”… Wees eens eerlijk; zijn we dat niet vrijwel allemaal?

BMC Speedfox 01 One - Specificaties, geometrie en prijs

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Coen de Jongh

Posted in EuroBike 2017, Reviews and tagged , , , , , , , , , , .