RAAW Mountain Bikes – Met rauwe Nederlandse wortels

Als student werktuigbouwkunde/productontwikkelaar liep hij stage bij Acros en Ghost. Bij die laatste ging hij na zijn studie aan het werk en droeg hij bij aan de totstandkoming van de AMR Riot met een eigenzinnig veersysteem. Vervolgens trok hij naar Scott. Maar na 7 jaar trekt de Nederlander Ruben Torenbeek zijn eigen plan en onthult de Madonna; zijn eerste creatie onder merknaam RAAW Mountain Bikes.

Details gedetailleerd

De Madonna is een 160 mm fully met 29” wielen. “Designed for the roughest tracks in the world, the Raw Madonna is made to be fast and predictable.”, aldus Torenbeek. Hij maakte er bij de ontwikkeling een hoofdzaak van om te laten zien wat met aluminium mogelijk is en dat er nog heel veel te verbeteren valt aan talloze details van de fiets.

Zo zijn alle lagerpunten van het four-bar linkage veersysteem omwille van duurzaamheid voorzien van industrielagers. Opvallend is daarbij de behoorlijk grote lagering tussen de liggende achtervork en het voorframe: deze zijn maar liefst 52 mm in diameter. De lagers in de overige lagerpunten meten 28 mm uitwendig, die daarmee nog steeds de kwalificatie ‘fors’ krijgen. Wat heet: ze zijn net zo groot als de lagers in je achternaaf! Tot slot zitten er ook lagers tussen de rocker en de demper om het veersysteem zo soepel mogelijk te laten aanspreken.

Hoewel je met aluminium in vergelijking met carbon iets minder vormvrij bent vanwege materiaaleigenschappen én productiemethoden, liet Torenbeek zich niet weerhouden om het frame te voorzien van een aantal ontwerpdetails die het leven voor de gebruiker leuker moeten maken. Zo is de onderbuis voorzien van een uitholling die niet alleen ruimte geeft aan de demper én bekabeling, maar ook gebruikt kan worden om een reserve binnenband en Co2-patroon in mee te nemen. De bovenbuis bestaat daarnaast uit twee losse buizen, waarbij er ruimte in het kortste deel nabij de zitbuis is voor een kleine specifieke tas waarin je bijvoorbeeld een tooltje en een extra kettingschakel mee kunt nemen. Dit tasje wordt met een magneetje op zijn plek in de buis gehouden.

Om modderophoping te minimaliseren, zijn er zo min mogelijk open delen in het frameontwerp opgenomen. Alle gewichtsbesparing is van binnenuit gedaan door zoveel mogelijk holle smeeddelen toe te passen.

Interne kabels en pressfit bottom brackets zijn de norm. Niet bij RAAW. Torenbeek kiest er bewust voor om de kabels buiten op het frame te laten verlopen en de bracketpot te voorzien van schroefdraad. Simpelweg omdat het op die manier beter werkt voor de gebruiker, aldus het persbericht.

Veersysteem

Het veersysteem is uitgelegd als een klassieke four-bar-linkage mét Horst Link en afgestemd op het gebruik van een one-by aandrijfsysteem. Het scharnierpunt nabij de trapas is vrij hoog gepositioneerd voor een hoge anti-squat, zodat de achtervork strak blijft tijdens het trappen. Bovenin de veerweg is de ratio tussen veerweg en demperslag vrij groot, waarna deze iets afneemt. Hierdoor zou het systeem soepel aanspreken en halfweg de veerweg toch voldoende ondersteuning geven zodat je niet meteen door de hele veerweg heen blaast.

Geometrie

De Madonna is verkrijgbaar in 3 framematen, geschikt voor rijders met een lengte van circa 165 tot en met 200 cm. Met 65 graden is de stuurhoek vlak. Gecombineerd met een behoorlijk lang frame resulteert dit in stabiliteit op hogere snelheid en tijdens het bochtenwerk. Gezien de lengte van de fiets zullen haarspeldbochten misschien dus wat meer op het achterwiel gedaan moeten worden, of juist alleen op het voorwiel…

Wat verder opvalt is dat Torenbeek bewust verschillende achtervorklengtes aanhoudt per framemaat! Een keuze die slechts door enkele fabrikanten gemaakt wordt, maar eigenlijk heel logisch is. Ga maar na; elke maat aan een frame verandert per framemaat, maar de afstand tussen achterwiel en trapas blijft vrijwel altijd gelijk. Het gevolg: hoe hoger het zadel, hoe verder het gewicht van de rijder verplaatst naar, of voorbij de achteras. Dit heeft invloed op zo’n beetje alles aan de handling van een fiets: van het daalgedrag tot het klimmen. Niet bij de RAAW Madonna; deze zal in elke framemaat min-of-meer hetzelfde gebalanceerde gevoel geven.

Overige specificaties

 

Frame materiaal 6066 T6 aluminium
Veerweg 160 mm
Voorvork (aanbevolen) 160 mm veerweg, 51 mm offset
Wielmaat 29”
Maximale bandbreedte 2,6” (66 mm)
Bandvrijheid 84 mm
Dropouts 148×12 mm
Shifting One-by, 36t kettingblad op crank maximaal
Bottom bracket 73 mm BSA, v.z.v. ISCG05
Kabels Allemaal buiten door, met uitzondering van leiding voor dropper
Kleuren Matt Black, Shiny Red, Raw + Matt Clear Coat
Gewicht 3,6 kg (framemaat M, zonder demper)

 

Verkrijgbaarheid

RAAW biedt de Madonna rechtstreeks als framekit aan, zonder tussenkomst van een dealer of distributeur. De framekit bestaat uit het frame in maat M, L, of XL in de kleur Matt Black, Shiny Red of Raw + Matt Clear Coat en komt standaard met een Acros headset, Fox DPX2 Factory demper, DT Swiss steekas, het compacte zakje voor gereedschap in de bovenbuis en een specifiek riempje om een binnenband en Co2 patroon vast te trekken boven op de onderbuis. De prijs van dit alles? €2.690,-  exclusief verzendkosten. De eerste leveringen staan gepland voor maart 2018 en de pre-order opties zijn binnenkort op de website van RAAW te vinden. Wees er wel snel bij, want de eerste oplage is gelimiteerd!

Bron: www.raawmtb.com

Posted in Nieuws and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , .