Endura MTR Baggy short 2.0

Op weg om grijs gedragen te worden…

‘Zo!?.. Die is op dieet geweest!’ Nee, ik heb het niet over een persoon. Wel over het gewicht van een baggy broek. Ik ben onderweg met de vernieuwde Endura MTR Baggy, die ze voor het gemak maar II genoemd hebben. Deze voelt een stuk lichter aan dan zijn voorganger. Ik rijd al jaren met een zwarte Endura MTR baggy. Hij is een beetje zoals mijn favoriete langspeelplaat: ik trek hem stééds weer uit de kast en heb hem in de loop van de jaren letterlijk grijs gedraaid uh… gedragen. Verwonderd door dit ‘lichtere’ gevoel gaan de oude en nieuwe generatie op de weegschaal en jawel… 22 hele grammen winst! Eigenlijk had ik meer verwacht, maar zo gaat dat soms met diëten…

Handschoenen uit dezelfde MounTainRacing line als de baggy broek

Licht(er) gewicht

22 Gram: Als ik jou beide MTR baggy’s – oude en nieuwe model in maat large – geblinddoekt in de handen zou geven, zou je het gewichtsverschil niet eens kúnnen voelen. Wat maakt dan dat de nieuwe versie zoveel lichter aanvoelt dan zijn voorganger? De pasvorm is hetzelfde gebleven, voor zover ik dat kan bepalen, dus er is niet minder stof gebruikt. Al hoewel; het nylon materiaal waarvan de broek vervaardigd is, is iets dunner geworden. Het heeft ook minder wrijving met mijn binnenbroek en dat geeft een aangenaam ‘lichter’ gevoel. Daarnaast zitten er nu een aantal warmte-afvoergaatjes aan de zijkant van de pijpen en is de ingebouwde riem een stuk subtieler. Voorheen had deze een harde, stugge klittenband aan de uiteinden, die nogal eens in de weg zat onder je shirt. Bij deze nieuwe versie is de riem van zachte stof en voorzien van een dunnere, meer flexibele klittenband. Opgeteld maken al deze details dat de nieuwe baggy een stuk soepeler, lichter en dus nog een stuk prettiger draagt.

Zo staand lijkt de pasvorm niet optimaal…

… maar eenmaal zittend – op een stronk óf op de fiets – is deze perfect.

Details

Buiten het lichtere gevoel en een verbeterde ingebouwde riem zijn er nog genoeg andere details te vermelden over de Endura MTR baggy short II. Het achterste paneel van de broek heeft een Durable Water Repellant (DWR) afwerking. Dat betekent dat het materiaal geïmpregneerd is met teflon, waardoor nattigheid en vuil gemakkelijker van het materiaal afglijden. Het is beslist niet 100% waterdicht, maar genoeg afstotend bij vochtige omstandigheden. Keer-op-keer wassen heeft in de voorbije periode vooralsnog geen merkbare impact gehad op de werking van deze coating en je hoeft hem dus ook niet speciaal te behandelen of extra voorzichtig te zijn tijdens het draaien van een was.

De rits aan de achterzijde op de heup kun je open zetten om daar wat warmte kwijt te kunnen raken. Een opbergvak is het eigenlijk niet; je kunt er maximaal een sleutel kwijt. Echt handig is die plek voor een rits echter niet per definitie voor iedereen. Een beetje grote rugzak heeft snel de neiging precies op die plek veel druk uit te oefenen, zeker wanneer je een korte torso hebt.

Qua opbergmogelijkheden ben je beter uit met de zakken aan de zijkant. Die zijn ruim en behoorlijk diep. Daar past met gemak een grote smartphone in, en die valt er ook niet zomaar uit als de rits nog open staat. De anti-slip band van silicone rond de taille aan de binnenzijde van de broek moet ervoor zorgen dan de baggy recht en op juiste hoogte blijft zitten. De hiphop-tijd met de broek op de enkels is namelijk al héél lang voorbij… Het samenspel met de binnenbroek is prettig. Wat heet: ik merk er eigenlijk niets van en hoef de broek inderdaad niet telkens op te hijsen of recht te trekken na van de fiets te zijn gestapt. Enkel bij gebruik van een héél gladde lycra fietsbroek onder de baggy is de anti-slip werking iets minder en moet je dus de riem wat strakker trekken.

Het alternatief biedt Endura zelf. De broek is voorzien van hun Clickfast drukkers die compatibel zijn met hun SingleTrack Bib Liner en de Padded Clickfast Liner.

De pasvorm van de baggy is het beste te omschrijven als slim fit. Een redelijke strakke pasvorm, maar in mijn geval te combineren met relatief dunne kniebeschermers van Fox.

Op weg om grijs gedragen te worden…

De eerste generatie MTR baggy vond ik al een zeer fijne en goede broek. Hij was duurzaam en zat rit na rit prefect. De detailverbeteringen bij de vernieuwde MTR vind ik echter erg plezier. Hij is luchtiger, draagt daardoor lichter en is daarmee minder aanwezig tijdens het fietsen. De riemconstructie is een stuk beter en heeft geen neiging meer met mijn shirt te verklitten. Het lijkt wel of de artiesten van Endura mijn favoriete plaat opnieuw hebben uitgebracht… en dan nét een beetje beter ingespeeld! Deze broek mag dan wel blauw zijn, maar ik ben er dan ook redelijk van overtuigd dat ik deze broek ook “grijs ga dragen”. De pasvorm is in mijn geval perfect. Bij de cross country ritten waarbij kniebescherming niet én geen grote rugzak nodig zijn, draagt hij uiterst plezierig. De bewegingsvrijheid is daarnaast nog steeds goed met relatief dunne kniebeschermers op die ritten waarbij het episch kan worden.

De prijs voor deze baggy is €99,99. Is trendy blauw niet je ding, dan is de Endura MTR baggy short II ook verkrijgbaar in het altijd modieuze zwart.

Meer informatie: www.endurasport.com

Tekst: Mark ten Napel
Foto’s: Jeroen van den Brand

Posted in Reviews and tagged , , , , , , , , , .