Fietssneakers: Five Ten Freerider Pro

Zelfs fietsers op sneakers mogen nu serieus genomen worden

“Je bent je skateboard vergeten!” Mijn vrienden groeten me tegenwoordig hartelijk als ze me op mijn mountainbike tegenkomen. Deze opmerking hoor ik sinds ik op het vlakke Brabantse land op flatpedals rij. Het waarom laat ik even voor me, omdat dit artikel vooral om de waarmee gaat. Ik draag namelijk de nieuwe Five Ten Freeride Pro.

Five Ten is een schoenenmerk dat groot is geworden in de klimsport. Hun Stealth™ rubbermengsel had meer grip dan vrijwel al hun concurrenten. Hierdoor zijn ze in de wereld van de flat-pedal fietsschoenen dan ook de absolute favoriet, mede dankzij athleten zoals Chris Kovarik en Sam Hill.

Voordat ik dit paar uit de doos trok heb ik een aantal jaar plezier gehad van de voorloper van deze Pro’s, namelijk de Freerider VXi. Het Stealth Mi6 rubber van die zool was zo plakkerig, dat ze bij het doorkruisen van mijn huiskamer de laminaatlatten van de vloer trokken. Blijkbaar was het ontworpen zodat Tom Cruise tegen de Burj Khalifa kon opwandelen. Deze Freerider Pro met Stealth S1 rubber doet dit net iets minder, maar om te zeggen dat ik dit op de pedalen merk? Niet echt…

Ik heb zelf gereden met de maat 43 en deze paste me even goed als bij de voorgaande schoen. Een groot verschil is de afstand die de veters overbruggen, die nu een stuk groter is. Hierdoor kunnen mensen met smallere voeten de veters net wat strakker trekken, maar is ook een van mijn oude irritaties opgelost, namelijk de lange veteruiteinden van het oude model. Die kan je nu trouwens ook erg handig onder een elastieken lusje klemmen, waardoor je zeker weet dat ze niet aan je kettingblad blijven hangen. Ook hoef je nu geen uren meer op zoek te gaan naar dat irritante tikkende geluid in je bottom bracket, wat uiteindelijk de veterhulsjes tegen je crank bleken te zijn!

Maar wat maakt deze Freerider schoen dan zo ‘Pro’? Naar mijn mening is het bij deze versie pas ècht duidelijk dat deze voor sportief fietsen is bedoeld. Het voelt minder aan als een uit-de-kluiten-gewassen sneaker of skateschoen. De constructie en zool is duidelijk stijver dan de VXi’s, en alles voelt net wat synthetischer aan. Maar dan wel meer op een high tech-, dan op een Schoenenreusmanier. Five Ten beweert dat deze nieuwe materialen zorgen voor een lager gewicht en een kortere droogtijd.

Mijn maatjes 43 wegen per stuk zo’n 390 gram, wat zo’n 50 gram lichter is dan de oude VXi’s. Het gewicht komt daarmee in de buurt van high-end klikpedaalschoenen, maar wat wel verschilt is de pasvorm. De binnenzool is minder voorgevormd en er is veel ruimte bij de tenen. Je zal ze dus niet snel verwarren met strakke Italiaanse pumps zoals Sidi ze maakt. Waarschijnlijk is er met een alternatieve inlegzool verandering in te brengen, maar voor mij was het niet echt nodig.

De zool is weer zoals vanouds volledig bedekt met een stippenprofiel. Ik kan niet direct zeggen dat ik ooit echt iets gemerkt heb aan de aanwezigheid van dit profiel, maar wellicht dat het met wat viezere hike-a-bike secties wat meer grip heeft. Iets wat toch nog wel erg wisselvallig kan zijn bij schoenen zoals deze. Op droge en rotsige klimmen zijn het de fijnste hike-a-bike schoenen van allemaal, maar zodra er een gladde modderhelling in zicht komt, moet je je best doen om de neus van de schoen zo diep mogelijk in de helling te schoppen om wat grip te krijgen.

Over nattigheid gesproken, hoe zit het met dat sneldrogende karakter? Om dat te testen ben ik er even mee naar Schotland geweest, en hoewel de locals mij vertelden dat ik er een relatief droge periode heb meegemaakt, mocht ik er toch wel een aantal keer tot de veters in de modder zakken. Die eerste blik naar beneden terwijl er een golf water over de tong van je schoen stroomt… Je trekt je voet weer snel uit de drek en bereidt je voor op die koude rilling van het water in je sok…. maar die kwam maar niet! Is de schoen dan waterdicht? Welnee, bij lange na niet, maar de ademende gaatjes in de neus lijken redelijk water-werend. Zodra je vaker in het water stapt en je je sokken én voering goed nat hebt gekregen, dan blijf je echter wel een lange tijd soppen. De zachte voering is nu immers een stuk dikker dan bij de gemiddelde sportieve fietsschoen, vooral rond je hiel en enkels. Dit is daarentegen juist wel weer fijner als tussen de rotsen door dendert.

Stijgende lijn

Ik denk dat er een stijgende lijn zit in de fietsspecifieke ontwerpen van Five Tens schoenen. De kwaliteit van de afwerking is erg goed, ze zijn licht, comfortabel en duurzaam. In het half jaar dat ik met deze schoenen fiets is er nog géén draad of naadje los gekomen en de krassen door rotsen en pedalen hebben nog geen invloed op functionaliteit. Zeker een aanrader dus!

De Five Ten Freerider Pro is er in 6 kleuren. Daarbij worden 2 kleuren expliciet als vrouwen-versie worden omschreven, maar feitelijk wijken die verder niet af qua model. De adviesverkoopprijs bedraagt €139,95.

Meer informatie: www.fiveten.com

Tekst & foto’s: Toine Overbeek

Posted in Reviews and tagged , , , , .