Duurtest: Fast Suspension 3-Way Factory Kit voor RockShox Pike

“Omdat je het waard bent”

Afgelopen zomer testte ik de Fast 3-Way Charger-ombouw om te zien of hij de twee “problemen” die ik met mijn Rockshox Pike heb kon verhelpen: een onprettige verharding van de vork bij snelle wasbordjes en remkuilen, en een compressiedemping die voor mijn sub-70 kg nogal straf was. Voor mezelf persoonlijk kwam dit er nog bij: ben ik wel “tuningvaardig en -waardig?”. Ik ben immers maar pelotonvulling bij de gemiddelde Waalse enduro. Eens zien wat het heeft opgeleverd.

Prestaties: Een serieuze verbetering!

Ik merk dat de vork na ombouw beter presteert, juist daar waar het er op aankomt. Hoe moeilijker je het hem maakt, hoe meer het opvalt. De grootste verbetering merk ik op snel repeterende klappen. Worteltapijten waarbij de snelheid hoog is bijvoorbeeld, maar vooral ook wasbordjes en remkuilen in bike parks. Daar blijft de vork werken, waar hij voorheen duidelijk verhardde, soms tot het punt dat ik nauwelijks mijn stuur nog kon vasthouden. Met de 3-Way is dat gevoel bijna weg: ik kan blijven gaan, en blijven sturen. Mijn armen merken het ook: op langere stukken downhill worden ze minder snel moe. De claim van een betere ondersteuning en betere overgang van compressie naar rebound klopt: de vork kruipt niet meer onderin zijn veerweg, maar weet op tijd terug te veren om de volgende klap op te vangen. Precies wat ik hoopte. Alleen dat al rechtvaardigt voor mij de prijs als je met regelmaat in heftig terrein rijdt. Omdat een standaard Pike de tammere Nederlandse paden al goed verteert, zul je hier waarschijnlijk weinig verschil merken.

De 3-Way belooft overigens ook een lagere interne wrijving en daarmee een beter aansprekende vork. Ik bemerkte het niet. Mogelijke oorzaak: Mijn Pike is een Dual Position Air (DPA). Die heeft twee extra interne dichtingen. Daarom heeft hij wellicht wat meer wrijving en misschien wat minder goed aan.

basis-dempingstune: check!

Elke vork en elke achterdemper heeft een ‘dempingstune’ oftewel dempingskarakteristiek. Die is deels af fabriek ingesteld – dat kun je alleen aanpassen door onderdelen te vervangen – en is deels met knoppen door de rijder in te stellen. Fabrikanten leveren hun achterdempers met verschillende tunes, afhankelijk van de massa van de rijder én het achterveringsysteem. Maar helaas leveren de meeste fabrikanten hun vorken – uitzonderingen daargelaten – maar in één dempingstune. Geoptimaliseerd voor een rijder van, zeg, 75 kg.

Zit je rond die 75 kg, dan brengt de standaard vork je waarschijnlijk een werkbare setup. Maar hoe verder je daar van af zit, hoe groter de kans dat je de demping te straf of te zacht vindt. Dat bepaalt mede of het volgende punt voor jou belangrijk is. Voor mij wel: De leverancier, hier MRC Trading & Suspension, bouwt de demper om naar de wensen die je bij bestelling opgeeft. Doe je dat goed, dan krijg je een demper met een optimale basisinstelling. Bij mij klopt dat, alle instellingen hebben een voor mij bruikbaar instelgebied en ik hoef niks meteen hélemaal open of dicht te draaien om een goed werkbare start-instelling te vinden.

Luchtdruk en progressiviteit

Ik begin de test met de voor mijn standaard luchtdruk en zit aan de ondergrens van het door Fast geadviseerde sag-percentage. Maar na een paar serieuze ritten laat ik de luchtdruk wat zakken, omdat ik merk dat ik veerweg overhoud waar ik het niet verwacht. Dat blijkt symptomatisch te zijn bij de 3-Way. Tijdens de Eurobike spreek ik MRC én de oprichter van Fast, Fabien Glâtre. Ze merken op dat de combinatie van betere rebound en gecontroleerde compressie de vork wat hoger in de veerweg houdt, waardoor je bij gelijke druk op grotere klappen wat meer veerweg overhoudt dan voorheen. Je kan de luchtdruk dus gerust wat verlagen en het hoge geadviseerde sag-percentage aanhouden: de demping voorkomt dat hij ál te snel doorslaat.

Tja, ook met een briljante vork moet je blíjven sturen. Slappe excuses: 1) Ik was er bíjna. en 2) Het is écht wat steiler dan je denkt: het is de klassieke Downhill route in Aosta Bike Park. De rest van deze route hebben we links laten liggen want het werd alleen maar nóg steiler…

Demping: lastiger dan je misschien dacht

Je hebt wellicht geleerd dat Low Speed Compressie (LSC) helpt tegen duiken en pompen en High Speed Compressie (HSC) tegen het doorslaan bij grote klappen en landingen. Dat is echter niet volledig correct! We hebben het geverifieerd bij MRC en Fast en dit is hoe het écht zit:

  • LSC controleert inderdaad de weerstand van de vork tegen induiken bij remmen en trapinvloeden, maar óók de weerstand tegen doorslaan bij landingen! Daar is de compressiesnelheid namelijk relatief laag.
  • HSC controleert inderdaad de weerstand tegen grote klappen op opvolgende rotsen, maar óók weerstand tegen kleine, snelle trillingen. Het heeft dus niet alleen grote invloed op het gedrag van de vork in ruig terrein, maar beïnvloedt óók de fijngevoeligheid!

Daarbij beïnvloeden de twee instelling elkaar ook nog eens een beetje… Het is allemaal dus nog wat ingewikkelder dan vaak wordt voorgesteld. Neem daarom de tijd om de handleiding te lezen en start met de geadviseerde demper-instelling. Zoek dan wat heftiger terrein (bike park met veel repeterende runs zijn perfect!), experimenteer en pas het zo nodig aan volgens de duidelijke tips in diezelfde handleiding. Of leef je uit met de ShockWiz. Graag had ik dat zelf ook gedaan, maar helaas is de Pike DPA niet compatible met de ShockWiz.

Compressie-instellingen

Ook ik begin met de voorgestelde dempersetup. Bij mijn experimenten ondervind ik al snel: meer LSC levert A) Een vork die véél minder gevoelig is voor voor-achter verlegging van je zwaartepunt en B) een vork die wat hoger in zijn veerweg staat. Iets dat ik in zwaarder terrein steeds meer ga waarderen: Het geeft meer marge voor grotere klappen, en je vork beweegt zich meer in het zachte, soepele deel van de veerweg. Uiteindelijk zit mijn LSC midden in het afstelbereik – voor mij een teken dat MRC mijn eisen en wensen goed heeft ingeschat – en afhankelijk van wat ik ga doen wijzig ik hem een beetje. De knop laat zich overigens soepel bedienen, maar vierentwintig kliks in drie omwentelingen maken dat je de LSC niet in één handomdraai dichtdraait. Een dichte LSC voelt ook niet als een ‘lock out’ aan, wel voel je duidelijk meer weerstand tegen pompen.

Mijn HSC voorkeur zit duidelijk in het ‘softe’ gebied. Misschien zou het voor in Nederland zelfs nóg wel wat zachter en fijngevoeliger mogen. Maar er bestaat de kans dat het geheel dan weer té soft wordt voor wanneer het écht lomp, ruig en snel gaat in het buitenland. Dit compromis is wat lastiger te maken wanneer je – zoals ik – één fiets voor ‘alles’ wilt…
Wellicht heeft ook dit een beetje te maken met de eerder geopperde fijngevoeligheid van de DPA. Redacteur Jeroen heeft ervaring met de 3-Way in een Pike Solo Air en hij is in ieder geval glashelder: “Mijn Pike werd duidelijk fijngevoeliger, omdat ik de HSC verder open kon zetten dan op de standaard vork.”

Conclusies

De Fast demper bracht voor mij geen wonderbaarlijke verbetering in fijngevoeligheid, met als nuance dat dat mogelijk aan een iets mindere fijngevoeligheid van mijn DPA uitvoering ligt. Maar over het algemeen is de Pike er wél duidelijk beter door gaan presteren. De rebound heeft géén last meer van de compressiedemping en is er dus geen pack-down meer wanneer het snel én ruig wordt. Je handen en armen zullen je dankbaar zijn! Tel daarbij op dat hij na ombouw perfect is in te stellen op jouw gewicht en rijstijl. Zéker als jij wat lichter of zwaarder bent is dat een niet te onderschatten voordeel! Deze voordelen maken de 3-Way een goede investering, ook al komt die nog bovenop de prijs van de standaard vork.

Omdat je het waard bent!

Míjn tuningwaardigheid heb ik bewezen, lijkt me. Ik merk immers duidelijk verschil. Datzelfde geldt voor jou als je mijn klachten over de standaard Pike herkent. Je hoeft dus écht geen EWS-coureur te zijn om profijt te kunnen hebben van de 3-Way. Mijn tuningvaardigheid heeft daarbij een flinke boost gekregen. De basisprincipes kende ik al, maar het kunnen spelen met en voelen van alle instellingen laat het wel meer leven en brengt stap-voor-stap de perfecte setup – voor zover die bestaat – dichterbij. Het duurt even, maar dan heb je ook wat!

Prijzen

De Fast Suspension 3-Way Factory kit voor de RockShox BoXXer, Pike en Lyrik kost € 279 inclusief om-/inbouw bij MRC-Trading.

De 3-Way kit past op álle Rockshox-vorken met een Charger demper, oftewel alle Pikes vanaf modeljaar 2014, alle Lyriks vanaf modeljaar 2016 en de BoXXer team en BoXX Worldcup vanaf modeljaar 2015.

Tip: laat de vork pas ombouwen als hij een beurt nodig heeft. Dan heb je maar één keer de handlingskosten. Een volledige service, inclusief nieuwe afdichtingen, kost daarom bij MRC-Trading in combinatie met de ombouw € 70 in plaats van € 109.

Gewicht en onderhoudsintervallen wijzigen niet ten opzichte van de standaard Pike.

Meer informatie: MRC Trading & Suspension / Fast Suspension

Tekst: Lars Vogelenzang
Foto’s: Jeroen van den Brand

Posted in Reviews and tagged , , , , , , , , , , , .