Canyon Spectral vernieuwd voor 2018 – Voor het héle spectrum

Vaak genoeg hebben we het over een fiets waar je alles mee kan – binnen bepaalde grenzen. Rondjes bos om de hoek, een Alpenvakantie met het gezin, een enduro in Vogezen…. Een fiets die lang ergens bovenaan mijn lijst van ‘geschikt’ stond was de Canyon Spectral: Een lichte full-suspension met 140 mm veerweg en 27,5″ wielen die hooguit wat overcapaciteit heeft voor de paden die ik thuis in de achtertuin rij. Dat je er vervolgens enduro’s mee kan rijden heeft team piloot Joe Barnes al ruim bewezen…

27,5″ Plusminus

Wielmaat is met de komst van een aantal 29″ downhills vorig seizoen ineens weer een thema geworden in bepaalde kringen. Canyon is hier, in haar persbericht, echter vrij stellig over. “Wat het snelste is op de racebaan laten we open, wat het meest speels is is een kleiner, lichter wiel.” 27,5″ dus! Met een soortgelijke redenering krijgt de 2018 Spectral 2,6″ banden mee uit de fabriek ‘want 2,8 biedt veel grip maar is zwaarder, minder precies en rijdt sneller lek’. Overigens is de Spectral ook geschikt om met 2,4″ banden uitgerust te worden.

Details

Voor 2018 heeft Canyon de Spectral volledig nieuw ontworpen met een andere linkage en demperophanging, gewijzigde geometrie en een aantal interessante details. Details die belangrijk kunnen zijn als je inderdaad slechts één fiets voor alles hebt. Opmerkelijk zijn onder meer een geïntegreerde zadelpenklem en extra afdichtingen op de industrielagers (voor een langer leven!). Het meest praktisch nog is de kabelgeleiding: die loopt over de onderbuis, onder een plastic afdekplaat. Behalve dat je hierdoor makkelijk kabels kan vervangen, beschermt de plaat ook de gehele onderbuis tegen steenslag.

Het frame van de nieuwe Spectral is dusdanig vormgegeven dat – ondanks de horizontaal geplaatste demper – er toch fatsoenlijke ruimte is voor het meenemen van bidon binnen de framebuizen. Voor de maten ‘S’ en ‘XS’ is een specifieke drager beschikbaar die twee 400 ml bidons zijdelings vasthoudt. We zijn benieuwd hoe breed deze laatste optie bouwt…

Links de zijlader voor één bidon. Rechts de specifieke ‘dubbele’ houder voorzien van twee Canyon-eigen 400 ml bidons die naast elkaar worden geplaatst.

Daarnaast is er een een eigen opbergdoos voor de rugzak-haters voorzien. Deze past voor in de framedriehoek en biedt ruimte voor CO2 patronen, een binnenband of je boterham. De nieuwe plaatsing van de demper maakte het ook mogelijk de bovenbuis bij alle maten lager te positioneren voor meer vrijheid. Details die we al eerder zagen bij Canyon komen ook hier terug; de draaihoek van de voorvork wordt beperkt door een aanslag op de bovenbuis. Mocht je Spectralculair op je gezicht gaan, dan zullen remgrepen en shifters je bovenbuis niet beschadigen!

Vering

Waar de ‘oude’ Spectral een verticaal opgehangen demper had, krijgt het nieuwe model een veel kleinere linkage en een demper die aan de onderbuis is opgehangen. Deze veranderingen zorgen ervoor dat de Spectral een progressieve veerkromme krijgt. Dit betekent aan het begin een hoge overbrengingsverhouding (dus soepel in veren) en aan het einde van de veerweg veel reserve (voor die harde landingen…). De nieuwe Spectral krijgt standaard een 150 mm voorvork en is volgens Canyon voor hetzelfde gebruik als de Strive goedgekeurd. Canyon claimt daarbij ook dat de krachten op de scharnierpunten met de nieuwe layout lager zijn, waardoor de lagering langer mee zou moeten gaan.

Geometrie

De geometrie van de 2018 Spectral is niet verrassend langer en flauwer geworden. Een maat L frame krijgt een 460 mm reach, 66º balhoofdhoek en een 74,5º zadelhoek. Alle maten Spectral krijgen standaard een 40 mm stuurpen en 760 mm stuur. Niks overdreven dus maar voor deze klasse fietsen gewoon hedendaags. Ben je aangewezen op de kleinste framemaat, dan kun je vooralsnog alleen terecht bij de aluminium modellen:

Carbon, carbon + alu en alu modellen

De Spectral zal er in 8 afmontage varianten zijn, waarbij er 3 verschillende framematerialen worden gebruikt. De range begint met de AL5.0 met een prijs van €2.199. “AL” staat natuurlijk voor aluminium. Zowel het voorframe als de achtervork zijn hierbij gemaakt met 6066 aluminium. De aluminium-reeks bestaat 3 modellen. Daarnaast komen 3 CF modellen die eveneens een aluminium achtervork hebben, maar een carbon voorframe. De Spectral serie wordt afgetopt met twee full-carbon modellen, de CF 9.0 SL en CF 9.0 LTD met een prijs van respectievelijk €4.999 en €6.999. Deze twee modellen zijn voorzien van het CF SLX frame waarbij voorframe én achtervork volledig uit carbon zijn.

Spectral AL 7.0

Spectral CF 9.0 PRO

De nieuwe Spectral is vanaf nu verkrijgbaar. Uiteraard online-only!

Posted in Nieuws and tagged , , , , , , , , , , , , , , , .