Canyon Torque, Sender AL en G5 components

Iedereen aan de zwaartekracht!

Vind je Canyon’s gloedjenieuwe Spectral er wel lekker uitzien, maar doen je benen al pijn bij het lezen over de klimcapaciteiten van het ding? Geen nood. Direct in diens spoor volgen nu de vernieuwde Torque en de Sender AL. Wat zeg ik, volgen? Ze blaffen er over de A-line keihard langsheen… Het is namelijk allemaal ‘fietscategorie 5 materiaal‘.

Hoppakeeejjjj…

Torque: de liefdesbaby

De Torque is Canyon’s freeride bike: een fiets met enkelkroons voorvork en hoog zadel, waarmee je in theorie nog bergop zou kunnen fietsen. Met 180 en 175 mm veerweg respectievelijk voor- en achteraan zou ik er echter geen Alpendoorkruising-met-bepacking mee plannen. Nee, deze fiets is duidelijk gemaakt om bergaf te raggen. Hij ziet er uit als de liefdesbaby van de nieuwe Spectral en de vorig jaar gelanceerde Sender downhiller: Canyon’s nieuwe designlijn met de verdikte ‘zitbuis-mast’ is duidelijk aanwezig. Van die nieuwe Spectral erft de Torque overigens wel de slimme rubber beschermingsstrip / kabelgoot, maar opvallend genoeg niet de opvallende lagerafdekkapjes, noch de nieuwe zadelpenbevestiging.

Net als bij de Spectral volgt de Torque het ontwerp van het veersysteem van de Sender. De demper is horizontaal geplaatst, geeft daardoor ruimte om de bovenbuis te verlagen voor méér stand-over ruimte. Het scharnierpunt nabij de achternaaf is vrij hoog geplaatst en het systeem heeft relatief veel anti-squat zodat trappen relatief efficiënt gaat.

Torque-AL-6-WMN

Torque-CF-9-Pro

De Torque komt in 7 verschillende unisex en dames (WMN) varianten, van de aluminium AL 5.0 met een basis RockShox / SRAM NX1 afmontage voor €2.199, tot de carbon CF 9.0 PRO met Fox Factory veerwerk en een XO1 Eagle groep voor €4.999. Let wel, de carbon modellen hebben altijd een aluminium achterbrug. Omdat het beter bestand is tegen het ruige gebruik – aldus Canyon – maar evengoed de kosten binnen de perken houdt.

Sender AL: geheim wapen?

Een wijs mens zei ooit: Spaar ervaringen, geen spullen. Dus kreeg je vorig jaar al trek van de toen geïntroduceerde Sender CF downhillbike, maar houd je liever wat meer geld over voor wat extra biketrips, dan kun je bij Canyon nu terecht voor de Sender Al… in aluminium dus. Met hetzelfde ontwerp en veersysteem als de versie in carbon, maar dan wat zwaarder en vooral veel goedkoper.

Sender-AL-7

Stevig framewerk, grote lagerpunten: de Sender AL is gebouwd on klappen te incasseren.

Iets zegt ons dat we komend seizoen massa’s jonge gastjes gaan zien op deze fietsen. De Sender AL 6.0 is er namelijk al voor €2.499! Dan hangen er relatief eenvoudige RockShox componenten aan, plus een SRAM GX DH groep. Iets chiquer is de Sender Al 7.0 voor €2.999. Het heeft misschien niet de uitstraling van carbon, maar wat persoonlijke verings-tuning bij een specialist kan je van deze bikes onopvallende maar gemene wapens maken. Misschien is ook dat stiekem nog wel een betere optie dan doorsparen voor een Sender carbon…

G5 components: alles im Griff!

Heb je nog een goede gravity bike, maar ben je wel toe aan een nieuwe cockpit, dan kan je in Koblenz nu terecht voor de G5 componenten: sturen, stuurpennen en grips in verschillende materialen en prijsklasses. Goed genoeg voor eerste montage op Canyon’s eigen duurdere fietsen, dus waarschijnlijk ook goed genoeg voor jouw fiets.

De werkelijke beschikbaarheidsdata van dit alles zijn nog niet bekend, maar je kan het vanaf nu al wel bestellen op www.canyon.com.

Posted in Nieuws and tagged , , , , , , , , , , , , .