E*Thirteen TRS+ zadelpen: lekker simpel, maar ook duurzaam?

Dropping out…

Sinds de Hite Rite halfweg jaren ’80 en de trendsettende Gravity Dropper die (pas!) in 2003 uit kwam, is de dropper-zadelpen een aardig eind gekomen. Langzaam lijkt de markt ook redelijk gestabiliseerd – qua afmetingen, qua technologie én qua betrouwbaarheid.

Terwijl afgelopen jaar een paar briljante producten (1, 2) voorbij zijn gekomen, is het aantal écht brakke miskopen verwaarloosbaar. De tijd dat je je afvroeg welke dropper wél heel zou blijven lijkt nu toch echt achter ons te liggen. Zelfs van een model van €125,- mag je een langdurig goede werking verwachten.

Is de dropper dan uitontwikkeld? Nee. Fabrikanten blijven op zoek naar lagere gewichten, méér drop-lengte en compatibiliteit met 27,2 mm zitbuizen. Qua onderhoudsgemak blijft de markt echter hangen. Op z’n best is onderhouden een crime voor de thuis-sleutelaar, op z’n slechtst heeft zelfs de fabrikant zelf er niet eens de uren voor over. Die ‘geservicede’ Reverb komt immers vaak in een ongeopende, nieuwe verpakking terug. Sure… Omdat je er zelf nauwelijks wat aan kán doen zonder speciaal gereedschap en uren vrije tijd over, wordt vrijwel geen enkele dropper regelmatig onderhouden. Vervolgens gaat het tóch mis als je éénmaal op vakantie bent. 300 km van de volgende fietsenwinkel. Nee, topvakantie zo!

TRS+: volledig mechanisch

Juist dit zal vast bij E*Thirteen de achterliggende gedachte zijn geweest toen ze de TRS+ Dropper bedachten. De TRS+ is een volledig mechanische pen – er komt geen luchtveer of hydrauliek aan te pas! Een lichte stalen schroefveer duwt het zadel omhoog en een simpele, mechanische vergrendeling houdt het zadel op één van vier standen. In het geval van de 125 mm pen zijn dat 125, 95, 65 of 0 mm. Met een adviesprijs van €299,- inclusief hendel en bekabeling valt de TRS+ in de middenmoot. Een 150 mm versie bestaat eveneens en 30,9 mm en 31,6 mm zijn de verkrijgbare diameters. Inbouwlengte en andere maten vind je hier.

Houd het simpel

Zoals wel vaker gebeurt in de fietsindustrie, komen fabrikanten op goede ideeën… uit het verleden. Die originele Gravity Dropper was misschien spuuglelijk, maar er kon weinig aan mis gaan. Zo ook – in theorie – bij de TRS+. Omdat er géén lucht en/of olie binnen gehouden hoeft te worden volstaat de pen met minder en lichter lopende afdichtingen. Het binnenwerk is bovendien zo simpel dat iedereen het onderhoud uit moet kunnen voeren (hierover lees je in een vervolgartikel meer) en dat zelfs reparatie op pad mogelijk is. E*Thirteen levert ook nog vier reserve spietjes mee, mocht je pen na verloop van tijd speling ontwikkelen.

Nu zou je denken: een dropper zadelpen met staalveer is zwaar(der). Geenszins! Ik heb de 30,9 mm  versie met 125 mm drop nagewogen en kom op 499 g voor de zadelpen, 59 g voor de volle lengte aan binnen- en buitenkabel en een 66 g wegende hendel. Alles bij elkaar is dat een paar gram minder dan een KS Lev Integra of Fox Transfer in dezelfde maat. Over de hendel gesproken: deze lijkt één van de meest ergonomische op de markt. Toegegeven, hij komt in de plaats van je linker shifter, dus wie nog een voorderailleur heeft stapt óf over op Di2 SyncroShift, of heeft pech. De duimhendel is in hoek verstelbaar en voorzien van grip-tape voor extra grip. De klem van de hendel is overigens SRAM Matchmaker compatibel.

Montage en eerste indruk

Montage van de TRS+ pen is ietsje complexer dan bij andere pennen. E*Thirteen levert gelukkig een korte, maar duidelijke handleiding op papier. De zadelpen en kabel monteren zijn een fluitje van een cent, maar de binnenkabel vast zetten? Daarvoor moet de hele remote zowat uit elkaar. E*Thirteen heeft vervolgens gekozen voor een combinatie van inbus- en Torxboutjes, waardoor je je halve gereedschapskist nodig hebt. Eénmaal vastgezet is de binnenkabel echter netjes in de shifter weggewerkt. Wat wel apart is, is de klem waar de hendel mee om het stuur past. Deze lijkt sprekend op een SRAM shifter klem maar de vorm blijkt toch net wat anders te zijn.

Eénmaal gemonteerd en op pad veert de TRS+ soepel in en uit. De werking van de hendel is probleemloos en het stukje grip-tape zorgt – niet geheel verrassend – voor veel grip. De stalen veer van de pen is aan de lichte kant. Ik ben zelf een pen met een hele sterke retour gewend – een Specialized Command Post IR – en rem zodoende de slag af met m’n achterwerk. Doe je dat bij de TRS+ dan wil ‘ie niet altijd vol uitveren. Kont van het zadel dus!

Verwacht in de loop van de komende maanden een complete review, inclusief tear-down en onderhoud. Zal de TRS+ inderdaad zo makkelijk te onderhouden zijn als men claimt? Ongeacht of het nodig is, gaan we daar binnen een paar maanden achter komen!

Wordt dus vervolgd…

Meer informatie en een webshop vind je op de E*Thirteen website: bythehive.com

Tekst & foto’s: Eric Wictor

Posted in Nieuws, Reviews and tagged , , .