Trek introduceert dik spul: Full Stache

29+ fully voor mannen met een volle snor

Terwijl menig fietsmerk zich achter de oren krabt met betrekking tot dik en heel dik rubber, trekt Trek (…) zich daar he-le-maal niets van aan. Ze introduceren vrolijk een nieuwe 29+ fully: de Full Stache!

Toen iedereen een fatbike aanbood maar slechts een handjevol bikers ze ook daadwerkelijk kocht, moest het Plus-segment de grote slag worden voor elk zichzelf respecterende fietsfabrikant. Hoewel dié trend wel enige tractie kreeg, blijken ook die 2,8” en bredere banden geen absolute verkoophit. Het gevolg? Nieuwe fietsen kunnen tegenwoordig banden tot 2,6” en in sommige gevallen ook nog 2.8” breedte aan, maar rollen ook prima met smaller rubber. Breed rubber is terug naar een niche en in plaats van uitbreiden, stroomlijnen veel fietsmerken hun programma weer tot minder modellen.

Juist omdat anderen er weinig meer in zien, blijft Trek het volhouden. Immers; er is wel wát markt en die pakken ze maar al te graag aan. Het programma aan breed en nog breder rubber is inmiddels groots. De Farley fatbikes in carbon en aluminium, als hardtail of full suspension. Daarnaast zijn er de Fuel EX 27,5+ modellen met 140/130 mm veerweg. En alhoewel de aluminium varianten van de Stache hardtail (testverslag) voor 2018 zijn komen te vervallen, wordt het carbon topmodel nog steeds gevoerd. Net als zijn vakantie-broertje de 1120.

Laatst genoemden zijn voorzien van 29+ wielsets. Een maat die Trek wel ziet zitten, getuige hun laatste toevoeging: de Full Stache. Juist; een full suspension versie van de Stache, met 29×3,0” banden en 130 mm veerweg voor- en achteraan.

Uit het persbericht:

“Deze fiets is gebouwd voor rijders die graag op ruige trails rijden tijdens spannende avonturen in de wilde natuur. Hij is ontworpen voor mensen die een gezonde honger hebben naar spanning en avontuur en die zich graag onderscheiden van de massa.”

En zich onderscheiden… dat doet ie. Het meest in het oog springende detail is uiteraard de achtervork. Die is, net als bij de Stache, hoog opgetrokken. Hierdoor is de achtervork kort te houden. Heel kort zelfs, aangezien deze slechts 430 mm meet. Trek doet dit om de fiets zo wendbaar mogelijk te houden.

Highlights

Het frame is geheel opgetrokken uit aluminium en is voorzien van het beproefde veersysteem met het Active Braking Pivot rond de achternaaf. De RE:Aktiv demper wordt aangesproken via de Mino Link, waarmee je de geometrie iets kan aanpassen. Verdere, typische Trek, details zijn onder meer de Control Freak interne kabelgeleiding en de rechte onderbuis in samenspel met de Knock Block die je frame beschermt bij een onbedoelde extreme stuuruitslag.

De Full Stache wordt aangeboden in slechts één uitvoering. Als complete fiets kost hij €3.499. Deze is voorzien van een SRAM GX Eagle aandrijving, Rock Shox Pike RL Solo Air voorvork en een Fox Float RE:Aktiv achterdemper. De wielset bestaat uit Bontrager naven en SUNRinglé Duroc aluminium tubeless ready velgen met daar omheen Bontrager’s nieuwe XR4 29×3,0” sloffen. Een losse frameset is ook leverbaar voor €1.999. Zowel de complete fiets als het losse frame zijn per direct leverbaar.

Ben je klein? Dan heb je pech. De Full Stache komt in slechts 3 maten op de markt; 17,5, 19,5 en 21,5”. De reden? Bij een frame kleiner dan 17,5” is er simpelweg géén ruimte voor de zitbuis en het achterwiel dat volledig is ingeveerd…

Dat de fiets er maar in één uitvoering is, is begrijpelijk. De markt is simpelweg klein. Het is niettemin prijzenswaardig dat Trek dit soort niche-producten toch naar de markt brengt.

Bron: www.trekbikes.com

Posted in Nieuws and tagged , , , , , , , , .