Syncros Silverton SL Wielset – Snelheid komt met een prijs…

Goed, je hebt Lightweight wielen op je racefiets, maar loopt spaak wat betreft lichtgewicht carbon wielen voor je mountainbike? Het gros weegt immers meer dan 1.300 gram en dat is je gewoon teveel. Of je wilt gewoon het laatste van het laatste; cutting edge technology.

Syncros heeft in beide gevallen het antwoord: de Silverton SL wielset.

Gewicht? 1250 gram. De prijs? $3.500.

Onder de vlag van Scott kan het onderdelenmerk Syncros gebruik maken van kennis, kunde en vooral geld voor de ontwikkeling van meer dan alleen een stuurpen met een ‘optimaal gedesigned’ … logo. Bij de totstandkoming van de Silverton SL 29” XC wielset was de doelstelling om een zo snel mogelijk wiel te bouwen En volgens Syncros bereik je dat enkel door ze (vooral aan de omtrek) licht te maken én stijf in alle richtingen. Van carbon weten ze bij Scott wel het een en ander en dus was een one-piece carbon wielset al snel de ontwerprichting.

Concurrenten met dezelfde soort wielsets hebben vaak zeer weinig, grote spaken. Om toch tot een stijf wiel te komen dient de velg zelf heel stijf te zijn en dat betekent meer gewicht aan de buitenkant. Nu net dát wilden de constructeurs bij Syncros niet. Zij kwamen tot een ontwerp waarbij 20 spaken toegepast worden. Eigenlijk is 10 spaken een betere definitie; de spaken lopen namelijk van de ene zijde van de velg over de spaakflens naar de andere en zijn dus één geheel. De oriëntatie van de spaak is dusdanig dat deze ook nauwelijks een buiging maakt rond die naafflens, zodat de krachten goed in de individuele carbonvezels kunnen worden geleid. Aan de velgzijde gaan de vezels vervolgens in de gehele omtrek op in de velg.

De velgen, de spaken en de twee spaakflenzen worden in een (uiterst complexe) mal tot één geheel gemaakt. Na het verwijderen uit de mal worden de twee spaakflenzen axiaal uit elkaar getrokken zodat de naafhuls er tussen kan. Deze spreiding creëert de voorspanning in de spaken. Een slimme maar niet nieuwe truc: Spinergy deed dit tig jaar geleden ook al bij hun roemruchte Rev-X wielen. Het enige dat er nog aan bewerkt wordt, is het boren van een ventielgat.

De 29” velg is hookless en intern 26 mm breed. Door het ontbreken van spaakgaten is de velg meteen tubeless. Hoe men de velg hol weet te krijgen, is geheim.

Voor deze prijs verwacht je misschien luchtlagers voor de laagste rolweerstand en een contactloze vrijloop van verrijkt uranium voor het in één (harde) klap aangrijpen van je cassette. Niets is minder waar. Waar ze de meeste tijd (en dus geld) in hebben gestoken, is het carbon. Het binnenwerk van de naven komt ‘gewoon’ van DT Swiss. Nou ja, dat betekent over het algemeen dat je je over het lagerwerk en de vrijloop weinig druk hoef te maken. Gelukkig (…) zijn het de delen uit DT’s 190 naaf, inclusief de ceramische lagers, zodat je verwachting ook weer iets beter past bij de prijs.

Er zal een goede reden zijn voor Syncros om de naaf toch nog als een losse aluminium sub-assemblage in het carbon te plaatsen. Maar ons inziens zou bij een volgende iteratie de lagering ook rechtstreeks in het carbon te engineeren moeten zijn. De carbon naafhuls zal ongetwijfeld iets zwaarder worden dan nu, maar de aluminium binnen-naafhuls kan dan volledig vervallen. De som zou nog steeds een besparing kunnen zijn. En eerlijk gezegd: 1250 gram is licht, maar voor deze astronomische prijs ook weer niet opzienbarend.

 

De torsiestijfheid en de zijdelingse stijfheid is vele malen hoger… gecombineerd met minder gewicht aan de omtrek van het wiel zou dit resulteren in een veel sneller accelererend wiel.

 

Gewicht alleen is dan ook niet waar Syncros de wielset op pitcht. De torsiestijfheid (aandrijfstijheid, met een ander woord) en de zijdelingse stijfheid zijn hoger dan die van de concurrentie (al vermeldt het persbericht niet wie de concurrentie is…) en gecombineerd met minder gewicht aan de omtrek van het wiel zou dit resulteren in een veel sneller accelererend wiel.

Valide punten die menig racer interessant zal vinden. Daarbij is de velg met 26 mm breder dan veel lichtgewicht concurrenten (al zijn er uitzonderingen), die meestal rond 22-23 mm zitten.

Uit het persbericht:

Over garantie hebben we nog niets gehoord. Spaakbreuk is bij dit soort wielen namelijk vrijwel altijd een gevalletje total loss. We gaan er dan vooralsnog ook van uit dat er een fatsoenlijke crash replacement standaard is bij deze prijs. We speculeren dat daarbij een monteur de vervangende wielset persoonlijk invliegt en voor je uitwisselt en je fiets geheel rijklaar (én gepoetst) klaar zet voor de volgende rit…

Dus, heb je alles al, maar wil je nog meer? Of wil je gewoon simpelweg het laatste van het laatste en ben je bereid daar flink voor te betalen? De Silverton SL wielset is beschikbaar vanaf het komende najaar.

Bron en meer informatie: www.syncros.com

Posted in Nieuws and tagged , , , , , , , , , , , .