Schwalbe vernieuwt Racing Ralph en geeft hem een broer: Ray

De nieuwe cross country broertjes

Vraag op een willekeurig forum of op Facebook om advies voor een lichte set, licht lopende cross country banden en 9 tegen 10 dat je “RaRa!” in koor retour krijgt. Logisch; het profiel van de Schwalbe Racing Ralph (RaRa) werkt doorgaans goed tot ‘goed genoeg’ op veel soorten ondergrond in de Lage Landen, lopen licht en zijn vooral voorspelbaar. Eigenschappen die je bij een band graag hebt. De Racing Ralph draait al heel wat jaren mee en is met recht een klassieker. Schwalbe introduceert nu de derde generatie van de Racing Ralph en positioneert hem alleen op het achterwiel. Vooraan combineer je hem idealiter met de nieuwe Racing Ray.

Links de Racing Ray voorband, rechts de Racing Ralph achterband.

Uiteraard is de toepassingsgebied voor de nieuwe broertjes Ray en Ralph hetzelfde als de eerdere generatie Racing Ralph’s: cross country. Die discipline is de voorbije jaren echter ook flink aan verandering onderhevig en dus vraagt dat om nieuwe ontwerpen.

Markus Hachmeyer, Senior Product Manager MTB banden licht toe in het persbericht:

„De banden voor deze moderne parcoursen moeten uiterst licht rollen en daarnaast ook betrouwbaar en duurzaam zijn. Het profiel moet op verschillende ondergronden en onder alle weersomstandigheden perfect presteren. Bochtenwerk, acceleratie, grip, rolweerstand en remprestaties zijn functies die perfect met elkaar in evenwicht moeten zijn. De ultieme oplossing was alleen mogelijk door het ontwikkelen van speciale voor- en achterbanden.”

Goed; marketingtaal en iets met open deuren, misschien. Als we verder kijken naar de details, meer specifiek het karkas, dan wordt die taal begrijpelijk. De nieuwe Ray en Ralph zijn er namelijk alleen in een SnakeSkin uitvoering! Géén dunne zijwanden met een extreem laag gewicht als speerpunt dus. Een speerpunt (…) waarop vorige varianten gemakkelijk lekreden. Het sterkere SnakeSkin karkas geeft niet alleen méér protectie tegen lekrijden (op vooral scherpe stenen, die we in de Lage Landen nauwelijks hebben), het maakt de band ook een stuk stabieler en meer luchtdicht.

Bij zowel de Racing Ray als Racing Ralph zijn de noppen vrij compact. Bij de Ray is de overgang tussen de individuele rijen noppen bewust heel gradueel. Zodoende zouden ze zeer voorspelbaar sturen over hun hele bereik. Bij de Ralph staan de noppen meer dwars op de rijrichting zodat ze maximale tractie geven. De Racing Ray komt alleen in Addix Speedgrip compound voor maximale grip. De Racing Ralph komt als ‘aangedreven’ band met een iets hardere en meer slijtvaste Addix Speed compound.

Beide banden zijn er 27,5×2,25” (590 gram), 29×2,10” (595 gram) en 29×2,25” (625 gram) versies. De 2,35 varianten verdwijnen opvallend genoeg. Volgens de Duitse fabrikant zijn 26” fietsen beslist nog niet dood; ook deze nieuwe gebroeders komen in 26×2,25” (565 gram) beschikbaar!

De adviesverkoopprijs bedraagt van alle varianten €57,90 en ze zijn vanaf juli leverbaar.

Bron: www.schwalbe.com

Posted in Nieuws and tagged , , , , , , , , , , , , .