Canyon onthult eindelijk de nieuwe Lux

Dát ie kwam is geen nieuws. Wanneer… wél. Nu dus.

Een écht geheim was het niet dat Canyon binnenkort een nieuwe XC fully zou onthullen. Begin dit jaar werden immers Canyon Topeak Factory Racing team rijders al gespot op mat-zwart materiaal dat nog niet bij het online fietsmerk te bestellen was. Ook tijdens eerste cross country Wereldbekerwedstrijden van dit seizoen waren Pauline Ferrand-Prévot en ‘ons eigen’ Mathieu van der Poel op datzelfde materiaal te zien.

Nu is dan toch eindelijk het moment aangebroken voor de officiële onthulling van Canyon’s nieuwe Lux.

De Lux XC fully draaide al heel wat jaren mee. De opvolger is dan ook niet een evolutie van het vorige model, maar écht anders. Wat heet; het is en blijft nog altijd een cross country en marathon full suspension, maar daar houdt de gelijkenis eigenlijk wel op. Nou vooruit; deze heeft óók 29” wielen.

Canyon ontwierp een volledig nieuw frame waarbij het doel was om onder de 2.000 gram te blijven voor frame én demper. Daarnaast móest er ruimte zijn voor niet één, maar twee 800 ml bidons. Missie geslaagd? Ja.

De nieuwe Lux is gemaakt van carbon en het lichtste CF SLX frame weegt in framemaat M 1.980 gram. Dat is licht en inderdaad ónder de 2.000 gram. Maar Canyon heeft de nieuwe Lux niet meteen anorexia aangepraat. Ter vergelijking: Nino Schurter’s Spark RC is nog eens 231 gram lichter.

Naast het lichtste SLX frame dat voor de twee topmodellen uit het programma gebruikt wordt, is er een ook een SL versie. Iets meer carbon tegen een scherpe prijs. Dit frame weegt 2.170 gram in de maat M. De SLX modellen komen met 100 mm veerweg voor- én achteraan. De SL heeft eveneens 100 mm veerweg achteraan, maar de voorvork heeft 10 mm méér bewegingsruimte.

Ten aanzien van het vorige model is er nu dus ruimte voor twee bidons, ook in de kleinste framemaat. Om meer ruimte te bieden ín het voorframe werd de demper dan ook horizontaal onder de bovenbuis geplaatst. Het gehele veersysteem is daarbij herzien en leunt op de kennis opgedaan bij onder meer de vernieuwde Spectral en Torque modellen. Dit ‘Triple Phase Suspension’-concept zou een zeer fijngevoelig eerste deel van de veerweg hebben, een relatief vlakke veercurve in het middengebied en een progressief laatste deel om doorslaan te voorkomen. Eigenlijk iets wat je bij nagenoeg elk veersysteem wel zou willen. Net als bij de vorige Lux is er géén scharnierpunt nabij de achternaaf. De beweging tussen liggende en staande achtervork wordt geheel opgevangen door de flex in het carbon framemateriaal.

Verder is het frame alleen geschikt voor one-by aandrijfsystemen en schijnt Shimano Di2 (nog) niet te passen. Framedetails die het vermelden waard zijn, zijn onder meer de mogelijkheid voor het monteren van een dropper zadelpen met de kabel door het frame. Ook de bekabeling voor de remote van de achterdemper loopt binnendoor en is strak weggewerkt rond het montagepunt van de demper onder de bovenbuis. Op het hoofdscharnierpunt van de liggende vork nabij de trapas is een kleine kettinggeleider toegevoegd, mocht je niet voldoende vertrouwen op alleen de huidige generatie kettingbladen met dikke en dunne tanden én een clutch in de achterderailleur. Naast de typische Impact Protector Unit die doorslaan van de voorvork voorkomt en daarmee je frame beschermt, is het achterwiel vastgezet met een Canyon-eigen steekas-snelspanner. De hendel om de as te monteren of los te halen, klap je weg ín de steekas, wanneer je eenmaal op pad bent.

Geometrie

Qua geometrie volgt de nieuwe Lux de ingezette lijn van de Exceed hardtail. Trend-termen als ‘langer’ en ‘vlakker’ gaan hier dus ook op. Zo is de nieuwe Lux in maat M bijvoorbeeld 20 mm langer wat betreft reach. De voorzijde is langer; het tegenovergestelde geldt voor de achtervork. Die was bij het uitgaande model 450 mm lang, nu meet ‘ie 435 mm kort.

6 modellen

De nieuwe Lux wordt geleverd in 6 uitvoeringen. 2 voorzien van het lichtste SLX frame, 4 met het SL frame en vooraan 10 mm meer veerweg. Prijzen beginnen bij €2.599. Het topmodel voorzien van Shimano’s nieuwe XTR en kost €5.999. Een los Lux CF SLX frame is er voor €2.499.

Lux CF SLX 9.0 Race Team – €5.999

Lux CF SLX 9.0 Pro Race – €5.590

De nieuwe Lux modellen zijn vanaf nu, zoals gebruikelijk, online te bestellen.

Bron: www.canyon.com

Posted in Nieuws and tagged , , , , , , , , , , , , , .