Focus Paralane Factory – Gravel-light

Toen ik eind februari enthousiast riep dat ik de eerste Offgrid gravelrit in Zuid-Limburg wilde rijden, had ik één probleem: ik heb geen gravelracer. Gelukkig bood Focus een Paralane Factory aan, waarop ik een maand of drie mocht rondrijden. Lang zat om een goede indruk van deze fiets te krijgen. En om héél veel nieuwe paden en wegen te ontdekken…

Gravelfiets? Racefiets? Pretfiets!

Om direct een misverstand te voorkomen: De Paralane is géén hardcore gravelbike met ruimte voor 45 mm banden. Focus noemt het zelf een Endurance racer, oftewel een racefiets waarop je comfortabel lange tochten kan maken. Maar dan wel een Endurance racer waar 35 mm gravelbanden in mogen. En daarvan zijn er niet zoveel.

Comfortabel

Fabrikanten doen bij dit soort fietsen vaak extra moeite om het comfortgevoel onder zadel en stuur te verhogen. Focus doet dat met een mooi compact carbon frame met een afgeplatte achterdriehoek, maar vooral met een afgeplatte zitbuis, in combinatie met een lange 25,4 mm dunne carbon zadelpen. En dat doet wat het belooft. De pen veert zichtbaar en voelbaar naar achteren zodra het achterwiel een obstakel raakt. En dat zonder dat hij hinderlijk wipt. Dat wil zeggen: Heel soms, bij een hoge trapfrequentie, op een zanderig pad, deinde de pen wat mee. Gevalletje eigenfrequentie, elke fiets heeft dat, en afhankelijk van je zithoogte, massa, banden, etc. ligt die hoger of lager. Ga er maar gewoon vanuit dat je er geen last van zult hebben. Aan de voorzijde zitten overigens geen speciale comfortverhogende maatregelen (zoals de Isospeed van Trek, of een verende voorvork): daar voelt hij “als een normale racefiets” Na vier uur knallen op kuilige zandwegen en bospaden voel je dat wel in je nek en schouders.

duidelijk afgeplatte zitbuis. Rechts zie je nog net dat ook de liggende achtervork afgeplat wordt. Hierdoor loopt hij overigens wel wat breed uit aan de achterzijde. Het kan daarom gebeuren dat je met je enkels de achtervork raakt.

De zit

De reach van de XL Paralane is nagenoeg gelijk is aan mijn eigen XXL Focus Izalco Ergoride endurance-racer, de zithoek is iets steiler, en de stuurpen 10 mm korter. Toch zit ik aanvankelijk enorm gestrekt op de Paralane. Dat komt door zadelpen met 20 mm setback. Pas als ik het zadel helemaal naar voren schuif, vind ik mijn vertrouwde zit. Aangezien 25,4 mm zadelpennen zeldzaam zijn, is het goed om te weten dat Focus deze pen ook los in een variant zonder setback aanbiedt voor. Prijs: € 120,-  , maar wellicht bij je dealer direct bij aankoop om te ruilen, mocht dat nodig zijn. Ik rijd normaalgesproken met een relatief diep zadel, zo ook op de Paralane. Met een kortere, hogere zit voor ‘off road gebruik’ heb ik niet geëxperimenteerd, simpelweg omdat ik daar nooit de noodzaak toe voelde.

Brede banden…

Ik reed 99% van de test met de niet-standaard Schwalbe G-One 35 mm banden, op circa 2,7 / 3,0 bar.) Die rollen lekker en geven genoeg vertrouwen om bergaf behoorlijk wat mensen voorbij te grinden. Ik heb ook geen één keer lekgereden. Wordt het mul of modderig, dan laten ze duidelijk blijken dat gravelbanden geen strand- of modderbanden zijn. En over modder gesproken: De fiets is dus vrijgegeven voor 35 mm banden, maar bij modder loopt het snel vol! De liggende achtervork is daarom al wat lak kwijt en ik moest zelfs eens mijn voorwiel eruit halen omdat hij vastliep. Hier zie je dat de Paralane geen ‘échte’ gravelbike is.

Wát nou, geen echte gravelbike?

Vrijgave voor 35 mm banden. In de modder gaat de boel wel snel aanlopen, met lakschade als resultaat.

Geen hardcore gravelbike dus… maar wel een fiets met een breed inzetbereik!

Want hoewel er geen breder ‘gravelstuur’ opzit, zijn de zit én de rit op het meeste Nederlandse gravelwerk helemaal in orde. Saaie mountainbikepaden zoals op de Posbank gaan ook prima, let er wel op dat je in de bochten minder grip hebt dan normaal. En monteer je dunne banden, dan heb je een endurance racefiets. Eén rit met de standaard 30 mm tubeless ready banden toonde aan dat het rijgevoel dan sterk overéén komt met mijn Focus racer met 28 mm banden. Die indruk wordt versterkt door de geometrie: Zowel balhoofd als vorksprong zijn identiek aan mijn racer. Alleen het bracket ligt wat lager.

Niet direct het gedachte inzetbereik, maar het gaat best prima, zolang je grip houdt.

En het wordt nog leuker: spatboren incluis! Je krijgt bij de Paralane namelijk een set spatborden, geschikt voor de 30 mm banden. Die werken aardig, bleken echter niet breed genoeg om je schoenen volledig droog te houden op natte wegen en plassen. Een spatlapje vooraan zou wonderen doen. Ook hoor je het achterspatbord als je door diepe kuilen rijdt.

Elke Paralane komt inclusief een snel monteerbare set spatborden. Halleaauw, snelle forens! Dragernokjes heeft deze fiets niet.

RAT-TAT-TAT! Wielen (de)monteren gaat met de eigen RAT-steekassen snel als een mitrailleur. De spatbordmontage is mooi geïntegreerd.

 

SRAM Apex 1×11 aandrijving en remmen: Functioneel, maar niet verfijnd.

Apex, SRAM’s goedkoopste groep, op een fiets van 3500 €? Dat is best karig. Het schakelt oké, maar minder nauwkeurig en soepel dan bijvoorbeeld een Shimano 105. SRAM’s schakel-logica (1 klik = kleinere krans, doorklikken = grotere kransen) went snel. Het enige nadeel ervan bracht me in de Limburgse heuvels wel enkele keren in de problemen: Lichter proberen te schakelen terwijl je al op je lichtste versnelling aan het harken bent. Zodra je dat doet, voel je dat je niet door kan klikken, en dat je onherroepelijk zwaarder gaat trappen zodra je de hendel loslaat…

1×11 is een kwestie van voorkeur: Ik vond in Limburg (deels op steile mountainbikepaden!) het bereik van de 44 / 11-36 combinatie nét te doen, en ervoer ik de grote stappen daar niet als storend. Bij de vele vlakke gravel- en wegritten in Overijssel had ik wel regelmatig het gevoel dat ik tussen twee versnellingen in hing. In alle omstandigheden werkte de clutch-derailleur perfect: Tijdens de hele testperiode heeft de ketting niet één keer de achtervork geraakt.

De ergonomie van de remhendels is prettig. Je kan de reach van de remhendels ook goed instellen. Let wel op als je deze wat korter instelt. je vingers kunnen dan bij hard remmen klem komen te zitten tussen shifter en stuur. En over remmen gesproken: SRAM’s HRD remmen geven puike remkracht en een constant drukpunt. Wel lopen ze soms spontaan even aan, en in de regen helemaal!

De holle linker “shifter”: de perfecte plek om ampullen of elektronica te verstoppen… Op de achtergrond de zadelpen. Van BBB, zoals op veel 2018 Focus fietsen. De reden: Focus en BBB zijn eigendom van Pon. Door af-fabriek montage op Focus probeert PON het BBB-merk meer status te geven. De zadelpen is echter identiek aan die van 2017 en de BBB “Deluxe” cockpit is niet los te koop. “kuch”omstickeralarm!”kuch”

Conclusie

De Paralane is een fijne, breed inzetbare fiets. Geen hardcore graveler, maar eerder een comfortabele Endurance-racer die je met dikkere banden omtovert tot een lichte gravelbike, en met de meegeleverde spatborden tot een snelle forenzenfiets. Koop er een set wielen bij, en je hebt eigenlijk twee fietsen inéén! Mocht ik aan een nieuwe racefiets toe zijn, dan zou ik een fiets als deze sterk overwegen. Want gravelen is leuk! Mijn racefiets heb ik die drie maanden niet aangeraakt. Het was ook heel verfrissend om na 30 jaar fietsen rondom huis nog eens een heel nieuw netwerk aan paden en wegen te ontdekken.

De geteste Factory-uitvoering is lekker eigenzinnig, zowel qua kleur als qua 1×11 aandrijving. Het is echter zéker niet de beste koop in de Paralane-familie. Die titel gaat naar de Paralane Ultegra. Die is, let op, 500 € goedkoper , maar geeft je een véél betere en duurdere Shimano Ultegra 2×11 groep met een groter bereik én iets kleinere stapjes. Je levert alleen de mooie Mavic Ksyrium’s en de clutch-derailleur in. Maar die 500 € is, als je je dealer lief aankijkt, vast genoeg voor een wielset-upgrade, én Shimano’s nieuwe clutch-derailleur

Focus Paralane Factory 2018 - Specificaties, geometrie en prijzen

Frame en vork

Frame Carbon SL, disc, Pressfit 86 BB, 142×12 mm through axle, RAT Evo technology, flat mount 140 mm, internal brake & gear cable routing
Vork Carbon, disc, 100×12 mm RAT through axle, RAT Evo Technology, flat mount 140 mm, internal brake cable routing
Kleur Factory Brown
Gewicht 9,3 kg (maat XL, fabrieksopgave, zonder pedalen, mét spatborden)
Adviesverkoopprijs €3.499,-

Onderdelen

Achterderailleur Sram Apex 1, 11-speed, long cage
Shifter Sram Apex 1 HRD
Crankset Sram S350-1, 44T, 175 mm
Bottom bracket SRAM GXP, PF86
Cassette Sram PG-1130, 11-36T
Ketting Sram PC-1130
Remmen Sram Apex 1 HRD, disc
Remschijven v/a SRAM CLX center-lock 160/140 mm
Velgen Mavic Ksyrium Elite Allroad Disc, aluminium, 19 mm binnenbreedte
Spaken v/a Mavic staal, plat, 24/24
Naven voor/achter Mavic Ksyrium Elite, disc center-lock, 100×12/142×12 mm
Banden voor/achter Testfiets: Schwalbe G-One allround Tubeless 700x35C
Standaard: Mavic Yksion Elite Allroad 700 x 30C
Stuur BBB Deluxe, Aluminium, drop: 125 mm, reach: 70 mm
Stuurpen BBB Deluxe, aluminium, 31.8 mm, +/- 7 degree, 120 mm
Balhoofdstel 1-1/8″, tapered, IH 50/33
Stuurlint Focus
Zadel Prologo Scratch STN Rail
Zadelpen BBB CPX Plus, Carbon, 25,4 mm, 350mm, setback: 20 mm
Zadelpenklem Focus
Pedalen niet meegeleverd
Spatborden Curana Paralane fender

Geometrie

vz_cx_geometry
Framemaat XL
Zitbuislengte ST 55,5 cm Offset O 4,6 cm
Bovenbuis TT 57,7 cm Trail T onbekend
Reach R 39,4 cm Balhoofdlengte HT 20,0 cm
Stack S 61,5 cm BB drop
BBD 7,5 cm
Zitbuishoek STA 73,5 ° Liggende vork CS 41,5 cm
Balhoofdshoek HTA 72,5 ° Wielbasis WB 102,1 cm
Framemaat XL
Zitbuislengte ST 55,5 cm
Bovenbuis TT 57,7 cm
Reach R 39,4 cm
Stack S 61,5 cm
Zitbuishoek STA 73,5 °
Balhoofdshoek HTA 72,5 °
Offset O 4,6 cm
Trail T onbekend
Balhoofdlengte HT 20,0 cm
BB drop BBD 7,5
Liggende vork CS 41,5 cm
Wielbasis WB 102,1 cm

Website fabrikant: www.focus-bikes.com

Met vriendelijke dank aan Roto tweewielers in Deventer voor de logistieke hulp.

Tekst: Lars Vogelenzang
Foto’s: Toine Overbeek, Petra Nijman

Posted in Reviews and tagged , , , , , , , , .