Ritchey 2012 – Nieuwe stuurpen en 29er goodies

De EuroBike staat voor de deur en dat betekent dat de nodige merken al staan te popelen om de nieuwe onderdelen voor 2012 te tonen. Sommigen kunnen zelfs niet wachten tot de beurs opent, waaronder Ritchey.

C260 stuurpen
Wie dacht dat Tom Ritchey zelf niet zoveel meer onder zijn eigen merknaam doet behalve vanuit een ivoren toren rondkijken, heeft het mis. Al is het niet een eigen ingeving die tot een nieuw product leidt, dan is het wel één van de gesponsorde wedstrijdrijders die een concreet probleem of een concrete vraag voorschotelt. ‘Vroeger was alles beter’, nou… alles… nee, maar volgens Tom Ritchey wel de stuurpen ontwerpen en meer bepaald de klemming van het stuur zelf. Bij de oudere type stuurpennen werd het stuur nagenoeg geheel omsloten en met slechts 1 bout vast getrokken. Deze klemmethode verdeelt de kracht veel beter over het stuur en zeker met het oog op steeds lichter (lees; dunner) wordende sturen is die krachtsverdeling essentieel voor productveiligheid en duurzaamheid. Nadeel: een stuur is niet gemakkelijk te demonteren. De laatste jaren is daarom een losse voorplaat met 2 of 4 bouten de nieuw trend geworden. Gek genoeg is deze klemming met meer bouten slechter voor de krachtsverdeling op het stuur! Ten dele is dit te wijten aan het feit dat het stuur nog geen 180 graden ondersteuning van de stuurpen zelf krijgt.

In reactie op de vraag waarom Ritchey niet met een carbon stuurpen komt is Tom van mening dat slechts weinig mensen er in slagen een goed ontwerp te maken voor een stuurpen, terwijl er nog steeds ruimte voor optimalisatie is bij de aluminium varianten. De nieuwe C260 is daarom Tom’s antwoord. Ja, ook hier 4 klembouten met een ‘uitneembare’ voorplaat, echter met dat verschil dat de stuurpen zelf het stuur 260 graden rondom ondersteunt en een klemmethode die de krachten egaler verdeelt. De klemming is dusdanig uitgevoerd dat een oversized stuur met slechts een kleine zijdelingse beweging al naar voren uit de stuurpen genomen kan worden, zonder dat je je grepen en handvatten of stuurlint geheel los moet halen.

De nieuwe C260 stuurpen is geheel vervaardigd uit 7050 aluminium en de bouten zijn van CrMo staal en kunnen door de nieuwe constructie een maat kleiner (M4 in plaats van M5) uitgevoerd worden. Het resultaat? 100 gram voor een stuurpen met een 100 millimeter lengte, wat een besparing van 20 gram is ten opzichte van de 4-Axis stuurpen. De vorkbuisklemming is in een radius uitgevoerd, ook dit met het oog op een betere verdeling van krachten. Zeker bij het toepassen van een carbon stuurbuis zorgt de traditionele klemming voor geconcentreerde punt- en lijnbelastingen waar carbon niet goed tegen bestand is.

De stuurpen zal leverbaar zijn in de kleuren ‘wet black’ voor €95,00, ‘wet white’ en ‘wet red’ voor €110,00. Van de Matrix versie, bestaande uit een aluminium kern omwikkelt met een laag UD carbon zoals hierboven afgebeeld, evenals een geheel aluminium versie in mat zwart zijn nog geen prijzen bekend.

WCS VANTAGE II Carbon 29”
Op de EuroBike in september verwachten we veel 29er nieuws, waaronder een nieuw stalen frame van Ritchey. Logisch dat er op het gebied van wielen dan ook wat nieuws is. De WCS Vantage II 29″ is het nieuwe topmodel, opgebouwd uit carbon monocoque 20 millimeter hoge velgen met een breedte van 26,5 millimeter voor stabiliteit en het toepassen van wat bredere banden. De velgen zijn reeds tubeless ready en middels 28 DT spaken gemonteerd aan Ritchey WCS centerlock naven voorzien van een vrijloop met 6 pallen en SKF lagers. Voor €1200,00 euro heb je daarmee een 1537 gram wegende wielset.

WCS Shield 29er band
Als laatste mountainbike-specifieke nieuwtje introduceert Ritchey een 29″ versie van de WCS Shield band. Het 2.1″ brede profiel van de Shield is vervaardigd met twee typen rubber compounds; zacht rubber aan de buitenkant voor optimale grip in bochten en een hardere compound in het midden voor een lagere rolweerstand en minder slijtage. Het gewicht is 554 gram en de band is tubeless ready. De prijs; €51,00.

Bron: http://www.ritcheylogic.com

Posted in Nieuws.
  • Mooie lijn producten weer. Althans, stuurpen ziet er sjiek uit, en het verhaal eromheen klinkt logisch…!
    Wielset prachtig, wie wil er nou geen wielset van 1200 piek en “maar” 1550 gram :), Band daar entegen ziet er mooi uit! Ala Conti Raceking? 🙂 Netjes gewicht in ieder geval, niet te hoge noppen zo te zien! 🙂 Toppertje 😀

  • Een Race King met betere zijnoppen en 100gr minder gewicht. Je wil ’em, Ninko 😉

  • Mr Tom gaat toch ook een mooie stalen 29’er in elkaar solderen/lassen/hobby lijmen? De p29. Kleine zijnoot: er was een deelnemer tijdens de Transalp die voor de 14e keer meedeed (en gefinisht was). Hij deed dat volledig star op een Ritchey P20, met bar end shifters, v-brakes en no-grips. Hoezo spartaans? Wat een held.

  • Mr. No grip Ritchey P21; Das Jurgen Waldmann. Oude bekende van me.

    De stalen frames die Ritchey volgend jaar terug op de markt zet zijn van Aziatische makelij. De onlangs voorgestelde proto’s waren proto’s die wel door hem gesoldeerd waren.

  • Jorg Waldmann trouwens…

  • Aah, kijk, weer wat geleerd. Jammer dat het niet direct van de meester komt. Maar wil de man (Tom dus) wat omzetten, dan zijn Aziatische lassers the way to go

  • Hij schijnt ook met nieuwe cranks te experimenteren: http://www.singletrackworld.com/wp-content/blogs.dir/1/files/2011/07/IMG_00611.jpg

    😉

  • Ja… check dat. Met een vierkante as (hoe verzin je het…) naar het schijnt. 🙂

  • Ja en met een fietspompje aangesloten op de zadelbuis om het voorframe op te kunnen pompen om zo het “rijgevoel” te finetunen!! Fancy! 🙂

  • Zeau! Band is in de haus! 😛
    Gewicht klopt niet helemaal met opgegeven. Heb er 6 gewogen en de 2 lichtste overgehouden, 609 en 611 gram!! De rest van de set zat tussen de 620 en 625! Best wel steady gewichten eigenlijk, dus dat valt niet tegen, maar wel 60-70 gram zwaarder dan opgegeven.
    Moet ze nog monteren en rijden, (gaat volgende week gebeuren). Band ziet er goed uit, en denk dat ze redelijk goed dicht zullen gaan, zijkant is niet zo dun dat het er doorheen zal lekken.

  • Pingback: flyers pas cher()