Edco-Oseous carbon 29er velg: 375 gram

375 gram. Dat is de belofte die de ontwerper van de nieuw Edco-Oseous 29er velg en tevens eigenaar van Edco, Rob van Hoek, ons recent beloofde bij het ‘achter gesloten deuren’ onthullen van zijn laatste ontwikkelingen.

Het van origine Zwitserse merk, bekend van vooral naven, is sinds enkele jaren in Nederlandse handen waar sindsdien ook de ontwikkeling en productie van complete wielsets wordt gedaan. De naven worden nog altijd in de originele fabriek in Zwitserland geproduceerd. Samenstellen van andermans componenten en die vervolgens als ‘eigen’ bestickeren zien ze er niet zitten en dus is er flink geïnvesteerd in de ontwikkeling. De focus lag in de voorbije jaren vooral op de weg, maar de gedane ervaringen worden nu gebruikt om de offroad-klanten te bedienen.

Na reeds een aluminium-carbon matrix velg in de Sanetsh wielset in 26″ aangeboden te hebben, wordt de lat meteen erg hoog gelegd bij de nieuwe 29″ velg. De nieuwe velg, die komende week op de Taipei Bike Show in Taiwan voor het eerst getoond zal worden, is volledig uit carbon opgetrokken en is geschikt voor clincher (=standaard) mountainbike banden. De velg meet 29 millimeter hoog en weegt momenteel 395 gram. Uhm… maar dat is 20 gram boven wat ons beloofd is… Tegen de tijd dat de velg in serieproductie zal zijn, zal ook de beloofde 375 gram behaald worden, aldus Van Hoek.

De velg heeft een ‘swirly marble’ finish. Een effect dat ontstaat doordat de carbon velg direct strak afgewerkt uit de mal komt. Het voordeel is dat deze methode je een blanke laklaag van circa 40 gram per velg uitspaart. Naast een disc-only versie komt Edco ook met een v-brake versie die voorzien is van een ceramisch remoppervlak!

Deze ceramische laag introduceerde Edco vorig jaar op de EuroBike op een racefietswielset, waarmee ze aantoonde als eerste er in te zijn geslaagd om de remprestaties van carbon velgen onder alle omstandigheden sterk te verbeteren. De ceramische laag verbetert niet alleen het remvermogen (remblokken hebben meer ‘bite’ op deze ceramieklaag), het voert ook de hitte aanzienlijk beter af, waardoor je bij lange afdalingen met een carbon velg niet langer bang hoeft te zijn dat je velg door de hitte scheurt of opensplijt (!).

Of deze laag robuust genoeg is om offroad bestand te zijn tegen steenslag, moet zich nog uitwijzen…

De nieuwe mountainbike velg wordt los verkocht of in een volledige Edco wielset. Daarbij zijn er diverse spaakpatronen mogelijk. Bij Edco houdt de ontwikkeling niet op bij enkel de velg of het volledige wiel. Men heeft een high-end spaakgat-boormachine ontwikkeld die gaten in elk gewenst aantal en hoek in twee richtingen kan boren. Hierdoor wordt gewaarborgd dat de spaak en spaaknippel onder de juiste hoek de velg verlaten, waardoor de spaakkrachten beter op de velg worden afgesteund en dus een sterker en meer duurzaam wiel gecreëerd wordt.

Prijzen en levertijden van de losse velgen of complete wielsets zijn op dit moment nog niet bekend.

Bron: www.edco.ch

JB

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
26 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Toine
Toine
12 jaren geleden

Ohjee, 2012 het jaar van de carbon 29er velg?

N!co
N!co
12 jaren geleden

Dit is (kan) de perfecte strandracer velg voor een 29er zijn. V-brake en een ceramische laag en licht in gewicht. Een erg goede opvolger voor m’n ZTR355.
Ik hou me aanbevolen om een prototype aan een test te onderwerpen ;-D

Dennis
Dennis
12 jaren geleden

Al iets bekend over de breedte van de velg? Lijkt me redelijk essentieel.

Matthijs
Matthijs
12 jaren geleden

Hmmm, ik wilde net de vraag stellen wie er op een ultrasjieke 29er mtb velg met remvlakken zat te wachten. Maar daar heb je het al: een heel klein gedeelte van de strandrace-niche. Als die tenminste een frame met nokken kunnen vinden, dat zal nog niet meevallen. ;)

JeroenK
JeroenK
12 jaren geleden

@Matthijs, wat denk je van cyclocross? Brede velgen komen daar ook in de mode.

Ben benieuwd naar de breedte en de doorsnede van het velgbed. Dat laatste om iets te kunnen voorspellen voor de geschiktheid voor tubeless.

Matthijs
Matthijs
12 jaren geleden
Reply to  JeroenK

@JeroenK: een carbon clincher velg in cross? Dat is wel slecht, zeg… Brede velgen zijn inderdaad de bom, ook voor cross, Velocity A23 maakt een groot verschil op lage druk met een Mavic Open Pro, zeg ik uit ervaring.

Lars TB
Lars TB
12 jaren geleden

@JeroenK: en laat ze bij de cross nu net richting schijfremmen gaan… . Maar er zullen altijd wel een paar lui zijn die precies die velg zoeken.

Ninko
Ninko
12 jaren geleden

Yeah vet! altijd op zitten wachten! Een plestikke 29er v-brake velg! of een 29er plestikke velg die zwaarder is dan de gemiddelde alu velg! Echt een must-have! :)

Exar
Exar
12 jaren geleden

Zwaarder dan de gemiddelde velg? Ik dacht dat ie alleen iets zwaarder was dan niet bijster stijve Notubes velgen – als dit ding nou leip stijf is, dan is het toch nog niet verkeerd?

Ninko
Ninko
12 jaren geleden

Dan is het inderdaad niet verkeerd. Dan gaat het meer om een stijve velg dan een lichte velg. en zal de prijs toch wel belangrijk zijn! Er zijn meerdere opties voor een normale carbon clincher 29er velg… Enve?

Exar
Exar
12 jaren geleden

Ik zie nog nergens een prijskaartje staan, maar Enve’s velgen wegen ook zo’n 380 gram geloof ik… Als deze velgen net zo goed zijn en minder dan $800/stuk kosten zal er wel een markt voor zijn.

Overigens ben ik 29-er n00b, dus ik heb geen idee in hoeverre je de stijfheid (of het gebrek er aan) van de velgen voelt tijdens het rijden.

JeroenK
JeroenK
12 jaren geleden

Haha, precies. Als je Enve’s op je optielijstje hebt staan, dan heb je geen last gehad van de afnemende bonuscultuur zeg maar…

Mijn ervaring met 29er wielen is dat voor de stijfheid de gebruikte spaken en spaakspanning er meer toe doen dan bij 26″. Ik ga dan ook iets eerder naar DT Comp, waar ik bij 26″ prima met Revo’s uit de voeten kon. Heeft ook wel iets te maken met een iets lomper geworden inzetbereik.

JeroenK
JeroenK
12 jaren geleden
Reply to  JeroenK

Nog even uitbreiden: Als deze carbon velgen stijver zijn en ze staan een hogere spaakspanning toe, dan kan het mes aan 2 kanten gaan snijden. Lichter doordat je lichtere spaken kan gebruiken en toch stijver, door meer stijfheid in de velg zelf en hogere spaakspanning.

Eric W
Admin
Eric W
12 jaren geleden
Reply to  JeroenK

Om de ErikN uit te hangen: spaakspanning heeft geen invloed op de stijfheid van je wiel (tenzij we praten over catastrofaal lage spanning, en dan heb je andere, meer dringende problemen….).

Exar
Exar
12 jaren geleden

Zucht! Maar maakt het spaaktype dan wel uit?

Mark
Editor
Mark
12 jaren geleden
Reply to  Exar

Ik lees (en leer) een hoop hier. Dus zelf ook maar even iets opgezocht.

Eric W
Admin
Eric W
12 jaren geleden

Ja. Grotere doorsnede = stijver.

Coen
Coen
12 jaren geleden

Een dikker verbindingstouwtje is stijver dan een dunner touwtje? Als de elastiche verlenging van de spaak bij een bepaalde dwarskracht op velg hoger is bij een dunne spaak, dan ja.

Ninko
Ninko
12 jaren geleden

Om even frietjemoeilijk uit te hangen! JeroenK. je zegt ” Als deze carbon velgen stijver zijn en ze staan een hogere spaakspanning toe, dan kan het mes aan 2 kanten gaan snijden. Lichter doordat je lichtere spaken kan gebruiken en toch stijver ”
Uhh… wat heb je liever een lichte velg (das dus verder naar de buitenkant van je wiel…, iets meej roterend gewicht enzo…) of toch maar een zwaardere velg, zodat je dus dunnere (lichtere) spaken kan gebruiken?

Eric W
Admin
Eric W
12 jaren geleden

Een stevige velg die heel blijft (zegt iemand die in < 2000 km een Arch heeft met vermoeïngs scheurtjes)! De relevantie van roterent t.o.v. ander gewicht is verwaarloosbaar tenzij je iedere koers in de eindsprint wint danwel verliest.

Matthijs
Matthijs
12 jaren geleden

Als persoon die gister een DT 4.2d gesloopt heeft na een – net – verkeerde landing op de zijkant van een boomstronkje: toch wel fijn als de vervangingskosten binnen de perken blijven. Geen carbon velgen voor mij voorlopig… :)

Lars
Editor
Lars
12 jaren geleden

Wat? toch niet die mooie Hope wielen van mij he? En je had nog zó gezegd er lief voor te zijn… :-)

Matthijs
Matthijs
12 jaren geleden
Reply to  Lars

Wel dus… Oeps. Helaas kan er geen Alpine in met dezelfde spaken, verschil in ERD is echt veeeel te groot. Snif – heb er in totaal twee ritjes op gemaakt.

Eric W
Admin
Eric W
12 jaren geleden
Reply to  Matthijs

Is de hele velgdoorsnede ingedeukt of alleen het profiel waar de hieldraad in hangt? Die laatste kan je nog een keertje terug buigen, hoor (zie mijn 717’s…).

Anders: setje DT X1600’s kopen voor weinig? ;)

Toine
Toine
12 jaren geleden
Reply to  Matthijs

Afhankelijk van bestaande spaaklengte kan je eventueel wel een ZTR Crest monteren.