SRAM; wat jij kan, kan ik ook… maar dan beter!

Wie braakneigingen krijgt bij het zien van de eeuwig terugkerende vraag “Shimano of SRAM?” kan maar beter niet verder lezen, of moet nu onmiddelijk een emmer pakken. De reden: één van Shimano’s recentste en succesvolste innovaties krijgt nu navolging bij haar dichtste concurrent in de mountainbike wereld.

Recentelijk troefde Shimano nog SRAM af op eigen terrein. Waar menig rijder in fatsoenlijk terrein voorheen geschift werd van het gerammel en geklapper van de ketting met een Shimano derailleur – en noodgedwongen over moest stappen op SRAM of zelfs een chainguide – bood Shimano voor de doorzettende fanboy een oplossing in de vorm van demping in de scharnier van de kooi. Daarmee bracht de Shadow Plus XTR derailleur (binnenkort gevolgd door een XT variant) een geruislose aandrijving en de zekerheid dat niet na ieder obstakel van 10 centimeter of meer je ketting van het blad af zou liggen….

Zoals we gewend zijn van de twee grote spelers volgt de één de ander, en SRAM kon natuurlijk niet achter blijven zonder eigen iteratie van de Shadow plus derailleur. De proto’s waren al gespot, maar nu is het officieel: zowel de X.9 and X.0 groepen bevatten naast de reguliere versie ook een achterderailleur die de ketting strakker houdt en welke dan de ‘Type 2’ additie achter hun naam krijgen.

Waar Shimano naar een wrijvingsmechanisme grijpt in de scharnier waardoor de kooi makkelijk naar achteren, maar slechts zwaar gedempt naar voren kan draaien – maakt SRAM gebruik van anti-retour naaldlagertje, waarbij de anti-retour richting in dit specifieke ontwerp niet blokkeert zoals je vrijloop in je achternaaf, maar met een hogere wrijving roteert. Het feitelijke idee is dus hetzelfde, echter is dit ontwerp naar eigen zeggen minder aan onderhoud onderheving (de demping bij Shimano komt door wrijvingsplaatjes – feitelijk een trommelrem in je derailleur). Daarbij vergt Shimano’s versie een inloopperiode en dien je de wrijving na te stellen. Als marketing insteek zou je kunnen zeggen dat Shimano’s versie instelbaar is, waar je bij SRAM overgeleverd bent aan wat zijzelf goed genoeg vonden…

Menig X.0 gebruiker heeft ruzie gehad met het verwijderen van achterwielen, en de Shadow Plus gebruiker heeft ook dit milde ongemak leren kennen, zeker als de gouden aan/uit knop even vergeten was. Het SRAM product moet het met een ‘cage lock’ doen: een blokkeerknopje waarmee de kooi in een gewenste stand gehouden wordt terwijl je het wiel er uit haalt en staat te schelden op je niet dichtende vloeibare latex. Vergeten de derailleur weer aan te zetten, mag. Eenmaal een flinke hobbel tegen komen onderweg en de derailleur zet zichzelf weer ‘aan’.

SRAM meldt dat de productie in juli op volle toeren zal draaien zodat we in augustus over deze nieuwe ‘app’ kunnen beschikken. De grootste verassing blijft voor ons of die 30 gram extra zich ook vertaalt in euro’s extra. De opties bij beide fabrikanten lijken weer redelijk gelijk getrokken – laat de keuzestress onverminderd voort gaan….

Bron: www.sram.com

EW

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
6 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Tjeerd
Tjeerd
12 jaren geleden

Beetje overdreven filmpje voor een overdreven knopje. Een niet klaperrende ketting daaraan tegen is natuurlijk wel een pre.

Toine
Toine
12 jaren geleden

In tegenstelling tot lichtere componenten, meer versnellingen en stijvere frames, vind ik deze derailleurs eindelijk eens ECHTE innovaties. Ik mag dan zelf wel niet bereid zijn om een flinke meerprijs neer te leggen, maar mocht ik een keer mijn drivetrain upgraden, dan komt er zeker zoiets op!

Erik
Erik
12 jaren geleden

Ik heb zo’n XTR Shadow Plus ding op mijn fiets zitten en die doet wel echt goed zijn werk. Had nogal vaak last van chainsuck, maar dat heb ik nu nog zelden.
Ik heb die veerspanning nog niet afgesteld ofzo, ik weet dat het kan, maar ik wist niet dat het ook noodzakelijk was :)

Jurriaan
Jurriaan
12 jaren geleden

Het filmpje gaat ergens anders over.

Of mis ik de context?