Cannondale Lefty 2013

Je kunt merken dat we richting het beurs-seizoen gaan. Het aantal 2013 producten dat gepresenteerd wordt neemt met de week toe.

Cannondale is altijd al een ‘vroege’ geweest. Waarschijnlijk zaten ze vroeger ook altijd vooraan in de klas. Zeker wat de ontwikkeling van aluminium frames betreft, maar eigenlijk gaat dat ook op voor verende vorken. De Lefty zag in 1999 het eerste levenslicht, voorzichtig gepositioneerd als ‘concept’. Velen lachte, maar Cannondale lachte het laatst en… het langst.

Inmiddels gaan we richting 2013 en Cannondale herziet voor de eerste keer stevig het ontwerp van de Lefty. Wat blijft is de bouwvorm; nog altijd aan de linkse kant van de fiets, maar ja… wat wil je met zo’n naam.

Hybrid Needle Bearing Technology
Net als de huidige generatie Lefty vorken, bezit ook de nieuwe versie naaldlagers tussen de boven- en onderpoten. Deze zorgen er voor dat er een torsiestijve verbinding ontstaat tussenbeide en stonden bekend omwille van hun lagere wrijving ten opzichte van glijbussen die in andere vorken gebruikt worden. In tegenstelling tot de huidige versie is de onderpoot nu grotendeels rond uitgevoerd. Dit maakt het makkelijker om de vork af te dichten. Feitelijk was de blaasbalg-stofhoes een noodzaak omdat de voorheen niet-ronde onderpoten niet anders af te dichten waren.

Met het rond maken van de onderpoten kan een wiper-seal zoals we die kennen van ‘gewone’ voorvorken toegepast kan worden. Eveneens bood het ruimte om een extra glijlager toe te passen met als voordeel dat de overlapping tussen de onder- en bovenpoten vergroot naar mate de vork inveert. Dit is ook het geval bij traditionele vorken vorken, maar de Lefty werd al geroemd om zijn stijfheid wat dus met deze vernieuwing nog eens extra toeneemt.

Het is echter wel op zijn minst wat vreemd te noemen om een glijlager toe te voegen, terwijl juist voorheen het wrijvingsarme naaldlager-principe weg gezet werd als een van dè sterke punten van de Lefty vork. De herziene sealing laat het echter weer toe dat er een open olie bad smering toegepast kan worden, die dankzij Newton er altijd voor zorgt dat het glijlager juist gesmeerd is. In hoeverre de wijziging de souplesse van de vork beïnvloedt, zullen we snel eens aan de tand gaan voelen.

Steve Extance, de hoofdontwerper van de vorkafdeling, licht zelf een en ander nader toe:

‘AutoReset-Hyper-X’
Met de update van het ontwerp hebben de engineers ook meteen een lastige ‘reset’ functie van de vork weg genomen. De naaldlagers hadden de neiging om na verloop van tijd te migreren, oftewel langs hun bewegingsrichting te verplaatsen. Hierdoor werd de veerweg beperkt en was er een noodzaak om de lagers te ‘resetten’, wat de nodige handelingen betekende. Het nieuwe ontwerp reset de lagers zelf, zodra je de vork een keer een bottom-out hebt. Men had deze ‘feature’ natuurlijk een mooie naam mee kunnen geven. Ikzelf dacht aan ‘AutoReset-Hyper-X’. AutoReset lijkt me duidelijk. Hyper-X omdat, ja omdat een ‘X’ altijd thuis is bij vette technologie en ‘Hyper’ aangeeft dat het ook echt briljant is.

Goed, de Cannondale engineers zijn er wat luchtiger over en hebben het gewoon meegenomen zonder er verder veel bombarie over te maken of er een aparte term en bijbehorende sticker voor te verzinnen. Eigenlijk waardeer ik dat nog veel meer.

Modellen
Intern zijn de vorken qua demping niet verandert. Ook voor 2013 maakt Cannondale gebruik van de SoloAir technologie van RockShox. Wel zijn wat details verbeterd zodat de dempercartridge een dubbel zo lange (200 uur red.) tijd zonder service gebruikt kan worden.

Voor 2013 zullen zowel de Lefty XLR, PBR en Carbon XLR los verkrijgbaar zijn in 26″ en 29″ specifieke modellen. Qua veerweg zijn de 26″ modellen er in 130, 120 en 100 millimeter veerweg. De 29″ modellen zijn er in 100 en 90 millimeter veerweg. De gewichten blijven identiek. De lichtste uit de range, de Carbon XLR voor 26″ met 100 millimeter veerweg brengt niet meer dan 1250 gram op de weegschaal, terwijl de zwaarste versie, de aluminium XLR met 90 millimeter veerweg voor een 29″ wiel bij 1455 gram blijft steken.

650b wielen kunnen uiteraard ook toegepast worden. Cannondale adviseert hiervoor te kiezen voor een 29″ model Lefty.

Bron: www.cannondale.com

JB

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
10 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Coen
Coen
11 jaren geleden

Coole update, bijna net zo cool als het gestreepte shirt van die Steve Extince of hoe heet ie… ;-)

Matthijs
Matthijs
11 jaren geleden
Reply to  Coen

Hij had ook al zo’n ringbaardje…

Gujan zegt: ‘The cool thing about Lefty’s: I don’t worry about it [sic], I just ride it!’ Dat is natuurlijk leuk aan in het Cannondale worldteam zitten, niet aan een Lefty. Ik weet niet hoe de ervaringsdeskundigen er over denken, maar die dingen stonden zover ik weet niet echt bekend om hun onderhoudsongevoeligheid. Wat dat betreft is een echte seal plus een oliebadje erop helemaal niet zo’n verkeerd idee.

Exar
Exar
11 jaren geleden

Wel 200 gram gewicht tussen de lichtste en de ‘zwaarste’, dat scheelt :) Is de PBR versie vooral voor hipsters op fixies?

Dennis
Dennis
11 jaren geleden

Die nieuwe rijdt waarschijnlijk net zo beroerd als de oude. Voor mij geen Lefty meer.

Mark
Editor
Mark
11 jaren geleden
Reply to  Dennis

Hey positivo! Maar wel een mooi stukje techniek vind je niet? Ook al is het niet jouw ding ;)

Dennis
Dennis
11 jaren geleden
Reply to  Mark

Mooi stukje techniek en lekker licht. Ik snap alleen die euforie over deze vork niet goed. Ik heb er mee gereden en in eerste instantie rijdt het best ok. Maar zodra je begint te pushen merk je toch wat veel zijdelingse flex. Ik werd er iig heel erg onzeker van in bochten. Zo erg dat ik op mijn huidige SID een tijdje nodig had om het vertrouwen weer terug te krijgen. Dat mensen kiezen voor een Lefty omdat ie licht is moeten zij weten, maar dat hele ophemelen van de vork terwijl deze in sommige opzichten veel minder is dan… Lees meer »

Dennis
Dennis
11 jaren geleden

@Jeroen: Ik denk het niet. Datzelfde wiel (met een andere naaf, dat wel) deed het perfect in mijn Rocky. En daar heb ik nu een nog flexibeler wiel in. Misschien had ik het wat meer tijd moeten geven, maar een half jaar rondrijden moet mi genoeg zijn.

Aapjes
Aapjes
11 jaren geleden

Ik geloof ook niet dat het gevoel van flex door de Lefty komt; zo’n ding is absoluut stijver dan elke andere XC-vork.

Iedereen heeft je al eens die filmpjes laten zien toch? ;)