EuroBike 2012 – Dag 1

Tussen de afspraken door proberen we op zo’n eerste beursdag altijd de ‘grote trends’ te spotten. Sommige jaren zijn die vrij duidelijk, of zoals ik eerder al schreef, voorspelbaar. Op de Demodag, voorafgaande aan de beurs, kun je ook al voldoende indrukken op doen om de ‘grote lijn’ van de EuroBike al uit te filteren, maar eerlijk gezegd ben ik er nog niet zo uit of er wel een ‘grote lijn’ is.

Op de Demodag zagen we vooral 29″ fietsen die gretig aftrek vonden bij het publiek en geheel volgens de verwachtingen waren er 650b fietsen. Zo ook op de beurs. Maar anders dan de voorbije jaren waar iedereen om het hardst schreeuwde (eindelijk) een 29er in het programma te hebben, is het nu vooral stil. Bij het rondkijken zie je inderdaad die tussenmaat en bij navraag knikt men instemmend en wijst men op de fietsen met die ‘nieuwe wielmaat’, maar dat gebeurd bij sommigen op het stille niveau alsof je om iets schunnigs vraagt tijdens een mis in de kerk. Jaren lang werd de 29er-wave wat afgehouden door met name de grote Europese spelers uit de angst dat het misschien toch zou floppen. Maakt dat het dat men nu juist bewust voorzichtigheid inbouwt terwijl ze nu wèl de summiere vraag al kunnen beantwoorden? Het lijkt de omgekeerde wereld.

650b of 27,5″?
Dat die nieuwe wielmaat onderwerp van gesprek is in 9 van de 10 gesprekken mag geen verbazing bij je opwekken. Wat ons echter wel enigszins verbaasde is dat in minstens 7 van die 9 gesprekken men ons vraagt naar wat nu eigenlijk de echte benaming moet gaan worden. 650b of 27,5″? Op de ene stand horen we overtuiging dat 650b de overhand zal krijgen, terwijl we bij de buren nog meer overtuiging horen bij het uitspreken dat het ‘iedereen voor 27,5″ ‘ zal gaan. Ons om het even… maar wij stellen voor om volledig over te gaan op een metrische benaming. Al waren het vooral de Amerikaanse partijen die ons daar flink weerwoord in gaven. Morgen nog maar eens een rondje ons voorstel pluggen…

… en verder… ?
… en verder hebben we nog maar weinig trends gespot. Maar misschien zou het ook als trend gezien kunnen worden dat het lijkt alsof niemand echt groots uitpakt met revelaties op deze beurs toont. Nieuws is er absoluut wel, begrijp me niet verkeerd, maar meer op onderdeelniveau of in kleine details. Dat betekent dat we iets meer moeten zoeken naar de echte juweeltjes en eigenlijk is dat nog veel leuker… Op naar dag 2, echter niet voordat we je, onze inmiddels bekende, ratatouille aan foto’s meegeven van de eerste beursdag.


Er zijn wel trends; niet zo zeer de diameter schijnt belangrijk te zijn, maar vooral de breedte van de band. Deze Santa Cruz is de uitkomst van een idee van PhilWood en Sycip.


Fat tires, fat hubs…


Jaren lang maakte Thomson stuurpennen en zadelpennen. Sinds kort ook sturen voor zowel de racefiets (in carbon) en de mountainbike in aluminium, carbon en titanium.


Maar ze gaan nog verder; dropper posts!


Ook een resultaat van samenwerking; Troy Lee Designs meets Specialized. Geen one-offs; straks verkrijgbaar in gelimiteerde oplage.


Naast velgen en wielen ook helmen bij Mavic.


De UCI staat schijfremmen toe in de cross en Chris King beantwoord: cross specifieke schijfremnaven met 135 mm inbouwbreedte, gebaseerd op de R45 navenset.


“Van deze kleuren en mooie vormen wordt ik zooooo Mojo…!”


Hoe iets eenvoudigs als en zadelpensluiter met kleuren en een simpel ontwerp toch zo uitgesproken kan zijn…


Nog altijd een hope prototypes…


Syntace wielsets met uiteraard hun eigen X12 steekas en de nieuwe HiTorque naven met eigen sound. Aanvraag tot ontheffing de hinderwet aanbevolen!


RockShox EI; zonder al te veel bombarie gelanceerd, maar in real-life toch indrukwekkend.


Look! A new pedal!


Chris King introduceerde op deze EuroBike ook de nieuwe pressfit bottom bracket lagers voor nagenoeg alle type cranks.


Een unicum in de mountainbike wereld, aldus Pearl Izumi. Een mountainbike schoen die stijf genoeg is voor de wedstrijdrijder, maar flexibel genoeg om er mee te kunnen lopen. ‘One shoe for all’


Creatief met ESI kleuren…


UBC Coren, afkomstig uit de automotive, toont wat zij met carbon kunnen.


Hans Rey er op.


Spaar nu voor alle Ferrari carbon spacers bij iedere tankbeurt…


… zou Tony ook carbon hebben uitgevonden hebben?


Genomineerd voor lelijkste fiets van de beurs. Corratec.

Tekst: Jeroen van den Brand

Foto’s: Eric Wictor, Pieter d’Haens, Dennis Jöris

Geplaatst in Nieuws, Specials en getagd met .
Subscribe
Notify of
guest
10 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Sven
Sven
11 jaren geleden

Wanneer zou ooit die Hope-Crankset uit de proto-fase komen en beschikbaar zijn?

JeroenK
JeroenK
11 jaren geleden

Ik zeg 27″. Niet de suggestie wekken dat de wieldiameter precies tussen 26″ en 29″ in zit, maar gewoon eerlijk zijn: Het zit dichter bij 26″.

Vreemd… ik lees bij het onderste plaatje iets over een Corratec, maar het plaatje is zwart. Ik weet nog niet of mijn PC dat doet, of mijn netvlies.

Kiona
Kiona
11 jaren geleden
Reply to  JeroenK

Ik vermoed dat het een complex chemisch proces in je lichaam is wat nog het meest wegheeft van een allergische reactie… Pas op voor anaphylaxis! ;-)

Leuke samenvatting! Ben benieuwd naar dag 2.

JeroenK
JeroenK
11 jaren geleden
Reply to  Kiona

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben… als ik heel lang naar het zwarte vlak staar en dan mijn ogen dicht doe, dan zie ik in fluoriserend geel een soort lichtbalk tekst langs komen die zegt:

zzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzxzzyzx

Lars
Editor
Lars
11 jaren geleden

“Guten Tag Herr Corratec. Kommissar Derrick, Geschmackspolizei. Sie sind verhaftet worden.” :-) Onbegrijpelijk dat dat merk nog steeds weet te overleven…

Vraagje: Nog steeds geen Ibis Ripley gespot, neem ik aan?

Dennis
Dennis
11 jaren geleden
Reply to  Lars

Van de Ripley was geen spoor te bekennen. Het was druk, dus ik heb niet kunnen vragen, maar dat gebeurd vandaag wel hoop ik.

Erik
Erik
11 jaren geleden

De dis-embodied hand is gelukkig ook nog aanwezig op de beurs ;)

Gene
Gene
11 jaren geleden

Heerlijk al die nieuwe goodies. De Santa Cruz tractor met optionele ploeg en giertank vind ik toch wel erg cool. Ik zou hem ook wel eens willen testen op een flinke afdaling. Volgens mij fun tot het kwadraat. Die Chris King lagers, eindelijk dat een van de “tankonderdelen” lager boeren zich wil wagen aan het BB30 concept, want de lagers die nu in omloop zijn is niet echt juh van het. Komt er ook weer een speciale vetspuit-tool? Ik ben ook wel benieuwd naar het Thomson tita stuur en de ontwikkelingen op schoenen gebied. Wat betreft die Ferrari-bike, ik snap… Lees meer »

Victor
Victor
11 jaren geleden

Haha, ik heb de beste Corratec die ze ooit gemaakt hebben! Vraag me af of ze dat nog doen. Ze hebben duidelijk problemen op de design afdeling haahaha!
Noem t maar gewoon in inch, anders snap ik het niet meer!

Dennis
Dennis
11 jaren geleden

Wie is trouwens die dokus op de achtergrond van die Ibis Mojo?