EuroBike 2012 – Dag 3

Alle ingrediënten genoemd in de voorbeschouwing waren ook daadwerkelijk te zien deze EuroBike. Voorspelbaar dus? Nou en of. Maar de mate waarin ze het ‘nieuws’ domineerden bleek de grootste variabele. Zo zagen we de nodige 650b fietsen in zowel het cross country segment en in het meer ruigere all mountain/enduro segment . Dat men zoekende is naar de richting van deze wielmaat was verwacht, maar vooral de industrie was zelf voornamelijk de voorstander van deze nieuwe wieldiameter. Het argument was dat met deze wielmaat makkelijker fullies met meer veerweg gemaakt konden worden, waar met de 29″ wielmaat dit snel tot problemen leidde. Achtervorken werden te lang om ruimte te bieden aan de veerweg en je hebt high-end onderdelen nodig om tot een niet al te zwaar resultaat te komen. Anderen zagen het vooral gepositioneerd in het cross country segment voor zij die de 29er probeerden en het niets vonden of de 26″ rijder die de stap te groot vindt.

Na 3 dagen de voeten blauw te hebben gelopen tussen alle stands kunnen we een voorlopige balans opmaken, waarbij het all mountain/enduro segment met een verhouding van ongeveer 70/30% duidelijk de overhand had. Dat wordt dan ook vooral gestimuleerd door de vorkenleveranciers. RockShox had sinds kort al een Revelation voor de 650b wielmaat en breidde deze week het programma uit met de SID, met… 120 millimeter veerweg.

Wat verder opviel is dat 650b vooral het domein lijkt te zijn van de kleine en middelgrote fabrikanten. De meeste grote jongens ‘wagen’ zich er nog niet aan. Enerzijds omdat men pas ‘net’ op de 29er bandwagon is gesprongen, anderzijds vanwege de nog niet duidelijke positionering van de wielmaat. Scott is hierop duidelijk de uitzondering. Zij zetten vol in op het all mountain segment. En hoewel Nino Schurter de voorbije wedstrijden te zien was op een 650b cross country race hardtail, zeiden de productmanagers dat ze er verder nog niet veel meer energie in gaan steken…

Daarnaast is het opvallend dat nagenoeg niemand schreeuwt dat ze een 650b fiets hebben. Hoe anders was dat 2 jaar geleden toen het vooral de Duitse fabrikanten waren die na ongeveer 10 jaar dan toch overstag gingen voor de 29″ wielen. Dat moest en zou de wereld weten; het enthousiasme sprong er vanaf. Vooral ingegeven doordat iedereen wel door had dat het de mountainbike branche een verkoopimpuls zou geven. En juist onder deze ‘laat komers’ of ‘geheel onthouders’ zien we nu al opvallend veel 650b fietsen, ongetwijfeld omdat ze de boot dit keer niet willen missen. Het is dan ergens ook ironisch dat ze dit keer niet riepen om aandacht en op de vraag of ze een 650b fiets hadden, maar al mompelend ons voorzichtig wezen op de bewuste modellen.

Allemaal aan de schijf?
Op deze vraag moeten we nu ja en nee antwoorden. Ja, er waren cyclocross fietsen met schijven en zelfs een enkele racefiets met schijven. Overdadig is echter een overdreven term op dit moment. Iedereen praat er wel over, maar de gesprekken die we er over hadden, bevatten vooral vraagtekens aan het eind van de zinnen. De reden van de nog niet massaal aanwezige racefietsen met schijven is dan ook simpel te verklaren doordat men nog afwacht tot Shimano en SRAM uitkomen met grepen. Een enkeling, vaak Italiaans, had een versie staan met ’the obvious’ Formula schijfremmen. De overigen waren racefietsen en cyclocrossfietsen met een verkoopprijs van maximaal zo’n 2.500 euro, waardoor men ‘weg kon komen’ met de mechanische remmen die er natuurlijk al jaren in relatieve overvloed zijn.

Buiten de remmen, was er op onderdelenniveau al meer te vinden. Chris King introduceerde deze EuroBike een schijfremversie van hun R45 racefietsnavenset en veel wielbouwers hadden inmiddels een schijfremwielset klaar of in de pijplijn. Ook deze ontwikkeling lijkt een beetje op dat wat we zien bij de 650b wielen. Het zal er komen (daarmee nog niets zeggende over het succes of de marktacceptatie), maar een zekere incubatietijd lijkt nodig te zijn.


X Fushion wil duidelijk laten blijken dat men hard aan de weg timmert en toonde een proto Upside-down vork. Over de internals werd weinig gemeld. Even zo bleef het onduidelijk of we de vork ook daadwerkelijk op de markt kunnen verwachten…


Transition to 29ers. De Bandit met grote wielen.


“Pssst, stoorik? Doen jullie wat met 650b?”


Voor hen die niet zo’n fan zijn van opzichtige, grote lasnaden heeft Segal Magnesium nu een nieuw lasproces ontwikkeld. Tegen meerprijs toepasbaar op alle modellen.


Er kan ook hier toch wel van een kleine trend gesproken worden; dik rubber!


Vooral de kleinere spelers pakken de 650b wielmaat graag op. Zo ook Rotwild.


Ridley is groot in de cyclocross wereld. Vooral in Amerika, waar zij veruit de meeste crossers wegzetten. De vraag naar schijfrem-crossers is, anders dan in Europa, daar enorm.


Onderdelenfabrikanten lijken uitgesproken te zijn voor hun voorkeur. RaceFace adopteert de kettingbladen-steekmaten van SRAM…


Carbon frame, XX1 drive train, 29″ tubular wielen en… een prijskaartje van 8.999 euro.


650b de Heilige Graal? Ook de Heilige Graal is niet feilloos…


29″x dikke banden. Pletwals^2 ? Ook geschikt voor de aanleg van paden.


GT Kashmir; stalen 29er met wisselbare dropouts voor multitasking.


Van de grote jongens is Scott de meest uitgesproken partij wat betreft de 650b wielmaat. Zij zien het vooral in het 100+ millimeter veerweg segment. Dat Schurter op een 650b hardtail wereld bekers wint is voor de product managers nog geen reden om dat ook naar de markt te brengen. Detail; Schurters 650b wielen zijn eigenlijk niet eens echt 650b maar wat kleiner (!).


Kort nadat de 29er Raven leverbaar werd volgt Focus al met 650b. De Raven is dus vanaf nu in alle 3 de ‘gangbare’ wielmaten leverbaar.


Altijd leuk om een exoot in het echt te zien. Funk LaRuta; scharpunt-loze fully in titanium van de hand van Daryl Funk.


80 millimeter veerweg, zonder scharnieren.


Cannondale’s nieuwe Trigger, met dito nieuwe Lefty Supermax. Een beefed-up versie van de bekende Lefty met een 36 millimeter metende onderpoot. De voornaaf is verbreed en de offset van de vorkpoot is vermindert zodat kortere stuurpennen (< 80 mm) mogelijk zijn. De as voor de voornaaf is daarom ten opzichte van de poot naar voren geplaatst. De hier getoonde versie heeft 130 millimeter veerweg. Dat is niet meer dan met de vorige versies, maar dit is 'slechts het begin' werd ons toe vertrouwd.
Cube’s Stereo. In 29″ en… 650b, keuzes, keuzes, keuzes…


En waar Daryl Funk 80 millimeter veerweg aanbiedt met de minste complexiteit, benadert Corratec het vanuit de andere kant voor de 60 millimeter die hun nieuwe race-fully heeft. Op de voorgrond het ontwikkelingsprototype.


Cinelli; moderne insteek met een vleugje oudheid.


American Classic; minder opzichte bestikkering, uiteraard 650b wielsets en losse velgen zijn vanaf komend seizoen ook leverbaar.


En vandaag genomineerd voor lelijkste fiets van de beurs: waarschijnlijk iets van deze stand. Deze dames stonden er om alle aandacht vanaf te halen…

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Eric Wictor, Pieter d’Haens, Dennis Jöris

Geplaatst in Nieuws, Specials en getagd met .
Subscribe
Notify of
guest
1 Comment
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Matthijs
Matthijs
11 jaren geleden

Arrgh, flashbacks naar de Dorado en Shiver sc… Altijd goed voor wat extra aandacht, zo’n single crown upside down. Heeft X-Fusion nu al een verdeler in Nl, want leverbaarheid in de EU laat wat te wensen over. Toxo in Duitsland is geloof ik zo’n beetje de enige die in de EU iets doet, en die lijken het ook maar halfslachtig te doen.