650B keuze: Rubena

Banden uit Tjechie, is dat B-keuze? Wel als het 650B-keuze banden zijn. Ook Rubena is namelijk op de 650B wagen gesprongen en brengt een aantal modellen in deze maat uit, zoals de hier getoonde Charybdis. Dit model is er een uit de reeks ‘Top Design’ waarvan ook het model Scylla in deze nieuwe oude maat verkrijgbaar wordt. Wat dat ‘Top Design’ precies inhoudt dat weten we niet. We stellen ons echter zo voor dat ze een bandenontwerp-beoordeler in dienst hebben en als die zijn duim omhoog steekt, dan is het een Top Design… net als de Duyvis Oké stempel…

Maar eerst over het merk Rubena: dat het uit Tjechie kwam had ik al verklapt, maar wist je dat ze bijvoorbeeld ook V-snaren maken? En afdichtrubbers? Of trillingsdempers? IJs Hockey pucks? En rubberen dammen?! Het is met andere woorden niet zomaar een bandenboer die zijn spullen in het verre oosten laat ‘branden’ en ze hier als high-end vermarkt. Sterker nog, de rubberproductie waaruit Rubena uiteindelijk ontstaan is, dateert van het begin van de vorige eeuw.

Wat volgens mij ook nog uit de vorige eeuw dateert, is hun website… of de 650B banden die we hier hebben liggen zijn letterlijk net van de pers gerold of hun website beheerder doet het rustig aan. Op de site wordt in ieder geval nog geen melding gemaakt van deze tussenmaat en het fotomateriaal dateert ook alweer van een paar jaar terug.

De banden dan: onze Charybdis is voorzien van een zogenaamde ‘Tubeless Supra’ technologie. Dit houdt in dat de banden zowel te gebruiken zijn met binnenband op een gewone velg, in combinatie met latex op een standaard velg, maar ook op een UST velg. Aan dat laatste heb je echter voorlopig nog niet zo veel, omdat er bij ons weten geen UST 650B velgen op de markt zijn. Voor de rest is deze techniek vergelijkbaar met wat de concurrenten TLR (tubeless ready) noemen.

Het gewicht van de banden ligt op 560 gram volgens de verpakking, wat voor een tubeless ready 650B band best wel licht is. De keukenweegschaal hier houdt het overigens op 544 en 548 voor de banden. Afgezet tegen mijn referentie in deze maat, de Racing Ralph in Evo versie, is dat amper 30 gram zwaarder. De Charybdis is weliswaar slechts 2.0 inch of 54 mm breed volgens diezelfde verpakking (de Racing Ralph 2.25), maar de praktijk moet nog uitwijzen hoe breed dit uitvalt op mijn (ZTR Crest) velg.

Met de door JeroenK geclaimde fiets-scan* zul je in Nederland niet veel Rubena banden aantreffen. In thuisland Tsjechie echter, daar zijn ze er wel weg van. Zo reed Jaroslav Kulhavy in zijn pre-Specialized factory tijd ook met deze banden. Als hij er Europees kampioen mee kan worden en tweede op het WK, dan kunnen het toch geen slechte banden zijn?

Onze bevindingen met deze banden zullen in het nieuwe jaar volgen, de wintertijd heeft een keur aan toertochten in het verschiet liggen, waar we deze banden eens op zullen trakteren. Eens kijken of ik me met deze banden nog een beetje Kulahavy voel…?!

CJ

* De gemiddelde fanatieke fietser heeft zoiets als een neurotische ‘fiets-scan’. Dat is het in een veld wedstrijd- of toertochtrijders checken van elke fiets en de afmontage daarvan die in het blikveld komt. Dit kan ver gaan: Vaak komt de berijder pas in focus als het een lid van het andere geslacht betreft.

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments