Test | Trek Lush S 2013 – (G)een meisjesfiets?

Dat over eerste indrukken – geldt dat ook voor fietsen?

Hallo, Trek Lush! Voor me staat een klein, blauw fietsje me pretentieloos, onschuldig en lief toe te knipperen. Opgemaakt in meisjes-achtig blauw, met een goudkleurig stuur en wit zadel. Alleen de bloemetjes en het mandje op het stuur ontbreken nog. Ik vraag me een beetje af wat ‘ze’ hier doet. ‘Hier’ is het Massif des Maures, homeground van de Roc d’Azur… het lijkt erop dat dit fietsje net zo weinig van modder houdt als de zeepjeswinkel.

De Trek Lush - schijnt bedriegt.
De Trek Lush – schijn bedriegt

Over het nut of onnut van een fiets specifiek ontworpen voor vrouwen kan je lange discussies voeren. Je kan het ook niet doen. Marketing of waarheid, het idee achter de women-specific lijn is dat vrouwen anders zijn dan mannen en er dus ook women-specific bikes moeten zijn.

Losse gedachte: Wat zou er eigenlijk gebeuren als ze een ‘men-only’ lijn zouden produceren?

Okay, focus er even bij. Nee, Trek! Een Trek Lush, dus. De full-suspension damesfiets die zowel voor het wat ruigere XC- als mindere trail-werk bedoeld is. Het ‘vrouwelijke’ equivalent van de Fuel EX. De Trek Lush S, het model dat we als testfiets hebben meegekregen, bezet met een prijs van € 2.299 de tweede trap in de Lush-lineup. De Lush S is uitgerust met een Rockshock Reba RL 120mm, Fox Evolution Series achterdemper met Trek’s eigen DRCV-technologie en Deore/SLX componenten. Wielen en cockpit zijn afkomstig van Trek’s huismerk Bontrager. De XR3 banden zijn eveneens van deze stal en voldoen prima voor de mengelmoes van rotsen, stenen en zand. Met 12,7 kg (zonder pedalen) is de fiets lichter dan je in eerste instantie zou denken. Niet alleen lichter bergop, het draagt ook lekker makkelijk.

Je komt altijd boven.
Je komt altijd boven…

Het ABP (Active Braking Pivot) system zorgt ervoor dat de achtervering tijdens het remmen niet verhardt, waardoor je meer grip in de afdaling hebt. Vork en demper zijn goed op een laag (53 kg) rijdersgewicht in te stellen. Voor wat extra centen kan je de fiets nog 2 modellen ‘opwaarderen’- tot aan een carbon frame met meest XT-componenten aan toe. Ook al werkt die Deore/SLX groep verbazingwekkend soepel, het schakelt natuurlijk niet zo bliksemsnel als XT(R). Voor toertochtjes geen probleem, voor wedstrijden misschien niet zo’n goed idee.

Trek_Lush_S_002
De maatvoering van de fiets is echt een uitkomst voor kleine dames. Met 1.58m reken ik mezelf niet tot de langsten op deze aarde, toch moeten we even de stuurpen omdraaien en het zadel wat naar achter schroeven. Dat geeft aan dat er nog marge is voor nóg kleinere rijders. Ook de remgrepen zijn goed manipuleerbaar voor kleine handen en het stuur is relatief smal (600mm). De standover height is extreem laag (68.5cm), daar komen we nog op terug.

Vrouwenfiets of niet, lieve kleurtjes en goude stuurtjes of niet – het belangrijkste is hoe het rijdt. En dat is waar ik pas echt blij (verrast) word! Het ware karakter van deze fiets komt eigenlijk pas onder die laag make-up vandaan tijdens die week in het Massif. Een wolf in schaapskleren!

De fiets hélpt me, tijdens de hele week dat we dwalen over de ruige paden van de Roc d’Azur. Die drop kan wél, het kan nóg harder, grip en balans op zowel steile klimmen als ruige afdalingen zijn super. De fiets klimt het best in de lockout stand, maar ook in de trail stand is de invloed van de trapbeweging niet storend merkbaar. De enige grenzen zijn die van mijzelf en terwijl ik die meer en meer verken wordt de grijns op mijn gezicht alleen maar breder!

Trek_Lush_S_001

Je krijgt redelijk wat fiets voor je geld. Het frame is minstens zo high-end als de Fuel EX, wat zeker te merken is in het algemene rijgedrag van de fiets; over deze fiets is nagedacht! De afmontage met Deore/SLX is netjes. Wil je betere componenten en/of een carbon frame, dan zijn er dus nog 2 modellen boven de Lush S te kiezen.

Op alle modellen ontbreken helaas remote lockouts, wat op een trail/singletrack fiets niet altijd handig is. Je duikt soms onverwacht een steile afdaling in en dan ben je nog op zoek naar dat *&^%-hendeltje. (Overigens is een voorvork aftermarket vaak wel hiervan te voorzien, de Trek-specifieke DRCV demper achter helaas niet). Klein maar niet onbelangrijk detail: het zadel zit ook na een week nog lekker.

Een enkel puntje is gerelateerd aan het vrouw-specificieke van deze fiets. De lage standover  is natuurlijk heel handig als je met je rokje aan besluit in die steile afdaling toch naar voren af te stappen – maar maakt dat er geen plaats is voor een bidonhouder. Drinkrugzak aanbevolen dus. De wat zoete kleurstelling zou ik zelf niet uitkiezen, anderzijds valt over smaak niet te twisten natuurlijk.

Stiekem blijft de vraag hangen waarom Trek (en andere fabrikanten uiteraard) niet gewoon de herenmodellen in kleinere maten uitvoert. Dan is niet alleen de keuze voor de kleinere rijder veel breder, maar scheelt het niet ook ontwerpkosten voor de fabrikant? Het antwoord zal wel ergens tussen vraag en aanbod/marketing liggen.

Tot slot
Deze fiets houdt, onder die laag make-up, wél van modder. Grip, balans en rijcomfort voor langere ritten op ruige paden zijn zeker gegarandeerd. De fiets wint vooral mijn liefde door de maatvoering. Eindelijk een fiets die echt goed past en instelbaar is op mijn gewicht, handen, kracht! Dat draagt enorm bij aan het rijplezier – een fiets moet boven alles gewoon passen.

Als wedstrijdrijdster zou ik zelf waarschijnlijk voor een van de hogere modellen gaan, ze zijn het prijsverschil zeker waard. Een upgrade van dit frame is ook de moeite indien dat beter past binnen een (gefaseerd) budget; de basis is uitermate gebalanceerd en goed afgestemd op de beoogde doelgroep. Er is dan geen modderplas (zandbak, bergrug…) die je met deze wolf-in-schaapskleren nog uit de weg gaat…

Tekst: Hanneke Boon
Foto’s: Eric Wictor

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
1 Comment
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Dennis
Dennis
10 jaren geleden

Wel vreemd dat je je eerst afvraagt waarom er niet meer kleine mannenmodellen bestaan omdat die voor vrouwen ook geschikt zouden zijn en dan later wel vinden dat de fiets perfect op je lichaam afgestemd is (bouw, kracht, gewicht). Daar zijn die dames modellen natuurlijk op ontworpen :) Ben stiekum wel jaloers op die kleurtjes. Ok, zo vrouwelijk als dit is misschien wat teveel, maar de mannen modellen zijn vaak dodelijk saai, zwart en met wit streepje.