Eerste indruk – Kona Rove 2014

Kona’s Rove is lastig in een hokje te plaatsen. Je kan het ook niet doen, maar het zit nu eenmaal in onze Hollandse mentaliteit. Is het nu een cyclocrosser, een randonneur, of een wegfiets met dikke banden? Het antwoord op deze vraag: ja!

Eerste indruk - Kona Rove 2014

Vorig jaar maakten we voor het eerst kennis met de Rove, toen nog in opzichtig groen en nu voor het tweede jaar uitgevoerd in een meer ingetogen kleur, ‘Matt Raw Steel with Blue Tint’ genaamd en voorzien van enkele updates.

Ter afsluiting van ons bliksembezoek aan het Europese hoofdkwartier van Kona in Versoix, Zwitserland trokken we de het achterland in met de 2014 versie van Kona’s Rove.

Kona Rove: Cyclocrosswegtoerfiets

De Rove is bedoelt voor (lange) ritten waarbij je op gemixte (lees: verharde en onverharde) ondergrond rijdt zonder dat je het gevoel hebt enkel in je onderbroek op een bruiloft te staan of met een 3-delig pak aan op een foam party niet echt op gaat in de omgeving. In Amerika zijn dit soort fietsritten erg populair geworden in de laatste jaren en is het daarmee een nieuwe niche binnen de fietscultuur die al zo vol was van niches. Ze noemen het daar ‘gravel grinding’. Een niche heeft immers een naam nodig.

Eerste indruk - Kona Rove 2014

In het nuchter Nederlands zou je het een doe-alles-fiets, of beter passend nog; doe-veel-fiets kunnen noemen. Immers, ‘alles’ is wel een erg breed begrip en echt alles kun je er niet mee doen. Wel veel, heel veel zelfs. Zoveel zelfs dat Kona er dit jaar een aparte subgroep in het programma heeft gecreëerd. Vorig jaar schaarde men de Rove nog onder het kopje ‘cyclocrosser’ dat niet afdoende bleek. In 2014 maakt de fiets, samen met de Sutra, deel uit van de categorie ‘Freerange’.

Het ‘cyclocross’-label was overigens niet heel onlogisch. Kijkende naar de geometrie en de opbouw van de Rove heeft de fiets nog het meeste weg van zo’n bos- en weidecrosser met een racebocht als cockpit. De trapas zit op dezelfde hoogte als bij de Snake cross modellen, maar de stuurhoek is een halve graad vlakker en de achtervork is 10 mm langer.

IMG_8543_VZ

Standaard wordt de Rove geleverd met – door WTB gemaakte – Freedom Ryder 700x35c banden. Het profiel van deze volumineuze banden bestaat uit dunne, dwarse ribbels. Daarmee rollen ze voldoende licht over verharde ondergrond, maar schrikken niet terug van wat (relatief droge) onverharde ondergrond.

Wat jij wil!

Met je mountainbike als uitgangspunt voelt de Kona Rove meteen snappy of direct aan. Het vergt iets meer finesse om met zo’n fiets over een singletrack te rijden. Dit gaat zeker op wat betreft wortelpassages, maar door de ruim bemeten banden is dit nog niet zo compromisloos als bij een ‘echte’ crosser. Ben je het beu, draai je gewoon de weg weer op, wat jij wil!

Met een ras-wedtrijd-cyclocrosser of wegracer als referentie voelt de fiets eerder relaxt aan. Het is beslist geen racer voor de lokale criteriums of cyclocross wedstrijd, al zouden beide natuurlijk wel kunnen (ware het niet dat schijfremmen nog niet street-legal zijn). Debet zijn hier de wat langere wielbasis en het hoge gewicht. Met 11,4 kg (53 cm frame) kunnen we het niet bepaald een lichtgewicht noemen. Toeren; dat is een term die beter past. Dat kun je overigens ook vrij gemakkelijk op een hoog tempo doen op zowel verharde wegen en fietspaden van grind. Ben je dat beu, draai je gewoon de eerst volgende singletrack in, wat jij wil!

Kona’s keuze voor staal als materiaal voor frame en vork past goed bij het karakter van de Rove en samen met de volumineuze banden heeft de fiets nog verrassend veel comfort. Kabelnokjes zitten op de plaatsen waar je ze zou verwachten en de algehele afwerking is gewoon strak.

IMG_8568_VZ

Aangescherpt

Voor 2014 is de Kona Rove lichtjes gewijzigd. Het stalen frame en de stalen vork bieden nu ruimte aan banden tot 42 mm breedte. Wil je spatbordjes monteren, dan kun je banden tot maximaal 40 mm breedte kwijt. De schijfdiameter van de Hayes mechanische schijfremmen is voor- en achteraan vergroot naar 160 mm. Qua aandrijving is het dubbele crankstel met een 36/46 vertanding en de 10 speed 11-32t cassette gehandhaafd, maar is de SRAM Rival achterderailleur gewisseld voor X9 clutch-versie voor een betere kettingspanning. Eveneens noemenswaardig is de upgrade naar een tubeless-ready wielset die Kona bij Alex uit het rek heeft getrokken.

IMG_8560_VZ

De prijs van de Kona Rove is voor 2014 hetzelfde gebleven: €1599. Een nette prijs, maar daarmee is ie net duur genoeg om niet de claim te kunnen maken dat er geen excuses zijn om deze fiets niet in je collectie te hebben.

Is ie, voor deze prijs, niet uniek genoeg voor je? Dan neem je toch gewoon de door Lynskey gebouwde titanium Rove! Die is, gelimiteerd, verkrijgbaar als frame-only voor dezelfde prijs als de compleet afgemonteerde stalen Rove.

Drop bars, not bombs…

Probeer de Kona Rove niet in een hokje te stoppen. Ga er gewoon mee rijden en besef dat je fietsritjes eveneens niet in een strak omlijnd kader hoeven te passen. De Rove kan van alles zijn. Voor de ras-mountainbiker kan het een leuke uitstap zijn waarmee aan het cyclocrossen geproefd kan worden zonder meteen een compromisloze, UCI-legale cyclocrossracer te moeten kopen. Voor de wegracers kan het de ideale fiets zijn om eens van het verharde pad af te gaan zonder meteen een dikke mountainbike te moeten kopen. Zowel frame als vork zijn voorzien van oogjes voor spatbordjes en dragers. Daarmee kan het ook een vakantie- en/of toerfiets zijn, of zet je hem in om de file naar je werk te vermijden.

IMG_8566_VZ

Met een drop bar heb je ook een veelvoud aan zitposities op de fiets om zowel relaxt te kunnen toeren als ‘onder in de beugel’ tegen de wind in noestig van je werk naar huis te koersen en die bejaarde e-bikers zoek te rijden. Lukt je dat niet, draai je alsnog de eerste singletrack in die je tegen komt en snij je een stukje af.

IMG_8558_VZ

Er zijn in mijn optiek echter twee ‘maren’ voor deze fiets.

Maar #1:

Verwachting. Verwachtingen kunnen namelijk ook teleurstellingen met zich mee brengen en dat is bij deze fiets zeer goed mogelijk. Door ‘veel’ te kunnen loopt de Rove namelijk een groot risico door nooit uit te blikken in één enkele discipline. Ben daarom reëel in je blik naar deze fiets.

Koop de Kona Rove niet met de gedachten een echte cyclocrosser te kopen. Koop hem even min niet met de verwachting dat het dè perfecte reisfiets is voor je volgende rondje rond de globe. Zie het ook niet als een volwaardige mountainbike met iet wat smallere banden waardoor je ook je collega’s op de wegfiets gemakkelijk bij kan houden en zie het ook niet als een wegracer die tegen een offroad-stootje kan.

Zie de Rove als een fiets die dat alles redelijk tot goed kan, maar nooit in individuele taken uit zal blinken. Koop de Rove omdat ie juist uitblinkt in het kunnen van dat alles. Daarmee is het eigenlijk een zeer geschikte fiets voor een heel brede groep fietsers in het land dat bekend staat om zijn poldermodel.

Maar #2:

Je kan je niet meer verschuilen achter een subcultuur en daardoor bepaalde andere fietsers met een meer uitgesproken fiets niet groeten. Je moet iedereen die je tegen komt groeten. Dus racefietsers, mountainbikers, ongedefinieerde fietsers (al dan niet met het hoofd begraven in een smartphone) en voetgangers. Met de Kona Rove hoor je nergens en tegelijkertijd overal bij! Een koerspet – onder de helm – is optioneel ook toegestaan.

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Eric Wictor
Video: Eric Wictor & Jeroen van den Brand

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments