Niner niet langer mountainbike merk: introduceert de Road Less Traveled

Op de voorbije EuroBike was het niet de grootste trend, maar wie zijn ogen open hield kon tussen de e-Bike, Fatbike, Enduro-bike en 27,5″-trend wel hints vinden naar grote trend die gaande is aan de andere zijde van de Grote Plas. Gravel grinding… Oftewel; met een -zeg maar- oversized racefiets doorrijden waar de weg ophoudt. Niner kan natuurlijk omwille van hun naam niet mee doen aan de 27,5″-trend, maar er zijn dus nog mogelijkheden. Van de genoemde trends is de Gravel-scene (…) er een die misschien ook het beste past bij het merk.

NinerRLT9_07
Een baard is aan bevolen. Anders ga je dood!

Enter de RLT 9. RLT staat voor ‘Road Less Traveled’. De RLT is volgens Niner’s persbericht te categoriseren als 29er, monster-crosser èn gravel grinder en is gebaseerd op het gebruik van 700c wielen waarbij er ruimte is voor banden tot een breedte van 1,75″, zo’n 45 mm dus.

Het frame van de RLT is opgetrokken uit eenzelfde hydroformed aluminium buizenset zoals we die kennen van de AIR 9 en weegt op 5 gram na 1400 gram (53 cm frame). Verder zien we dat er achteraan is gekozen voor standaard QR uitvaleinden met een inbouwbreedte van 135 mm. Schijfremmontage is standaard en tevens ook de enige remmontage. Markt conform gaat de kabelgeleiding binnendoor, monteer je de trapas volgens het PressFit 30 principe en is de balhoofdsbuis taps. De RLT zal standaard geleverd worden met een specifieke carbon, disc-only, voorvork die eveneens standaard QR uitvaleinden heeft.

NinerRLT9_06

Niner beseft dat deze categorie fietsen typisch breed ingezet worden. Zoveel mensen, zoveel wensen. De kabelgeleiding is daarom ook geschikt voor Shimano’s Di2, waarbij het frame ook voorzien is van ruimte voor de bekabeling van een batterij in de zadelpen. Niner meldt ook dat ze een nieuwe BioCentric hebben ontwikkeld voor PF30 trapasbehuizingen, waarmee deze RLT dus ook als singlespeerder in te zetten is. Tot slot kunnen we melden dat Niner montagegaten op het frame en vork heeft voorzien om spatborden of een lichte bagagedrager te kunnen monteren.

NinerRLT9_02

NinerRLT09_03

De geometrie houdt het midden tussen een wegfiets en cyclocrosser. Ten opzichte van een cyclocrosser is de trapas wat lager geplaatst en is de achtervork langer. Niner noemt dit ‘Fire Road Geometry’, het moet immers een naam hebben. Kijkende naar de getallen zien we sterke overeenkomsten met bijvoorbeeld Kona’s Rove.

NinerRLT9_08

De RLT 9 zal leverbaar zijn als framekit inclusief voorvork en daarnaast in twee variaties als complete fiets. Europese prijzen zijn nog niet bekend, maar de framekit inclusief vork staat in het persbericht geprijsd voor een respectabele $1049. Een complete RLT 9 met SRAM Rival inclusief hydraulische schijfremmen heeft een prijs van $2999 en de instapper met Shimano 105 en SRAM BB5R mechanische schijfremmen kost vooralsnog $1999.

De RLT 9 is leverbaar vanaf eind dit jaar.

Bron: www.ninerbikes.com/rlt9

JB

Posted in Cyclocross, Nieuws.
  • Tja, als ze dan toch van hun geloof af vallen en een niet-29er maken, kunnen ze net zo goed aan de 27,5!

    Wel weer een heel gaaf fietsje, jammer van de trapas…

  • Niet mijn kleurenschema… Maar dit valt nog prima te verkopen als een 29er, toch? Mooie manier om de grenzen langzaam wat op te rekken. De volgende stap is een fullblown crosser, dan gaat het enkel nog om de 700c wielmaat. ;)

  • Full blown crosser idd… maar eerst nog een carbon versie van de RLT uiteraard. En als ze slim zijn, met steekassen…