Shocking: Push Industries eigen Elevensix achterdemper

Push Industries in Colorado, USA, is één van de (zo niet) grootste ’tuners’ en servicebedrijven voor voorvorken en dempers. Iedereen kan zijn of haar voorvork of demper er naartoe kan sturen voor broodnodige service (in de EU loopt dit via TFTuned). Voor rijders die meer eisen stellen aan hun vering dan ‘het moet veren en heel blijven’ is er ook de mogelijkheid dempingskarakteristieken aan te laten passen. Daarnaast biedt Push tal van eigen producten voor meer ‘customizing’, van ventieldopjes tot lichter lopende glijlagers en oliekeringen tot complete dempingscircuits voor voorvorken. Materiaal als laatstgenoemde is natuurlijk vooral interessant voor de groep die zich afvraagt waarom hun 160 mm überhaupt een lockout heeft, of welk nut CTD heeft op een Fox demper van een enduro bak.

Juist voor deze doelgroep komt Push Industries nu met een eigen demper, de Elevensix. Dit is een product waar afstelmogelijkheden en performance centraal staan, een demper die ongetwijfeld bouwt op vele jaren ervaring met het servicen en tunen van bergen dempers voor een divers klantenbestand. Wat zou Push er eigenlijk van weerhouden?

Push_Six_eleven_1

De luchtveer die de meeste rijders gewend zijn, maakt bij de Elevensix plaats voor een schroefveer, volgens Push ontwikkeld met HyperCo (ook zo’n specialist). Push is van mening dat een schroefveer beter geschikt is voor fietsen met veerwegen vanaf 140 mm. Luchtveren mogen dan makkelijk in te stellen zijn voor een breed scala aan rijders: ze hebben ook een hoog losbreekmoment en worden warm tijdens lange afdalingen (wat de veerkromme beïnvloedt). Met een schroefveer heb je hier geen last van, hoewel je wel de juiste stijfheid veer voor je gewicht en rijstijl moet kiezen. De Elevensix veren zijn zodoende in kleine stappen van 25 pond/inch (lbs/in) verkrijgbaar. Een ander nadeel van schroefveren is mogelijkerwijs het gewicht, maar de HyperCo veer zou 100-200 g lichter zijn dan die op andere dempers.

De Elevensix laat de uitgaande (rebound) demping op de schacht instellen. Op de body zitten twee circuits en een schakelaar waarmee je de ingaande demping af kan stellen:

  • Eén compressie circuit is strak ingesteld en is bedoeld voor klimmen
  • Eén compressie circuit is soepeler ingesteld en is bedoeld voor dalen
  • Met een hendel kan je kiezen welk circuit gebruikt wordt

Beide compressierciruits hebben zowel een hoge- als lagesnelheids afstelmogelijkheid. Het expansievat is groot en bevat een stikstofbuffer: samen met een dikke schacht met een groot olievolume voorkomt dit fading en verdere achteruitgang in dempingskwaliteiten op de lange afdalingen. En juist voor die lange afdalingen heb je immers die 140+ mm fiets.!

Push_Six_eleven_2

De prijs is nogal fors en komt in de VS op $1200 te liggen. Vermoedelijk mag je dat in de EU 1:1 om gaan rekenen naar Euro’s. Daarvoor krijg je wel een product dat volledig bij Push zelf in de fabriek is gemaakt en in hun eigen workshop volledig op maat afgemonteerd en ingesteld wordt. Dit geeft ook wel aan wat het beoogde publiek is: rijders die het maximale uit hun vering willen halen en die bijna per definitie al uitgekomen waren bij een ’tuning center’.

De schroefveer, alle instellingen en het grote olievolume hebben ook hun prijs in grammen: Push claimt een gewicht van 850 g, ruim het dubbele van een Fox Float X of Rock Shox Monarch Debonair. Beide zijn goede dempers maar missen afstelmogelijkheden. Een Cane Creek Double Barrel (die vergelijkbare afstelmogelijkheden heeft als de Push) valt in de Air versie 225 g lichter uit, en 135 g zwaarder als je voor de staalveren variant kiest.

Push_Six_eleven_3

Bron: Pinkbike.com / Push Industries

EW

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments