EuroBike 2015: News roundup – onderdelen

De EuroBike ligt inmiddels achter ons en eenmaal thuis onze eigen batterij opgeladen en de geheugen kaarten van de camera’s leeg getrokken, doen we nog eens een verdiepend rondje nieuws over onderdelen die ons opvielen.

Magura Vyron
Hij kwam al voorbij in de eerste reportage van deze EuroBike: Magura’s wireless dropper post. Met de Vyron borduurt de Duitse componentenfabrikant voort op hun wireless systeem voor voorvork en achterdemper: eLECT. Laat ik maar meteen eerlijk zijn: toen Magura ons eLECT als ‘bijna productierijp’ voorstelde anderhalf jaar geleden, was mij het nut van de drie knoppen op de remote nog niet geheel duidelijk maar filosofeerde we er lustig op los dat een logische vervolgstap een dropper post zou zijn. Een draadloze pen zou ook de deur openen om gemakkelijk je pen te wisselen met verschillende fietsen, of wanneer je je fiets compact mee wilt nemen in de auto. Met een kabel of hydraulische leiding gaat dat gewoon niet zo eenvoudig.

maguradropper

Magura claimt dat een volle accu in de zadelpen zo’n 400 actuaties kan uitvoeren voor je hem aan de lader moet hangen. De accu en de actuator hangt achter de zadelmontage en bouwt nog redelijk compact. Het gewicht is met 595 gram redelijk concurrerend te noemen. Zo ook de prijs: €400,-. De pen komt in 30.9 en 31.6 mm diameter.

Er is 150 mm traploze verstelweg beschikbaar, waarbij een druk op de knop een servomotor in de pen het hydraulische circuit 1,5 seconde open houdt. Genoeg tijd om je zadel geheel naar beneden te drukken. Hou je ergens halverwege op met naar beneden drukken, dan blijft het zadel op die stand staan. Nogmaals de knop bedienen en je kont lichten en de luchtveer drukt het geheel naar de bovenste stand of tot waar jij het zadel laat komen. Precies zoals bij alle andere pennen dus, maar nu zonder draadje tussen je hand en de pen.

De bediening gebeurd via dezelfde afstandsbediening die je voor je vork en demper gebruikt. Deze was reeds voorzien van drie knoppen en elke knop bediend in een complete setup dan één onderdeel.

Een losse ‘coach’ zal eveneens verkrijgbaar zijn die de functies van het eLECT systeem zichtbaar maakt op een schermpje. Een welkome toevoeging omdat hier ook de batterijlading uit te lezen is; een gemis bij het eLECT systeem tot dusver. Daarover binnenkort meer…

eLECT_Coach_Technologie_final_600x639px_01

Crankbrothers
Het beeld van de eerste stand op de EuroBike jaren terug is ons altijd bij gebleven: Immens groot terwijl ze slechts een paar pedalen aanboden. De stand lag vol reserve onderdelen. Daar was blijkbaar markt voor (…). Leuke kleuren en aparte ontwerpen waren altijd al steekwoorden van Crankbrothers. Daar komt nu ‘betrouwbaarheid’ bij: de pedalen zijn voorzien van Enduro kogellagers en IGUS glijbussen en er worden nieuwe dubbele seals toegepast om voor goed af te rekenen met de kwaliteitsissues van weleer.

crankbrosdropper1

De nieuwe Highline dropper post moet ook de geplaagde Kronolog doen vergeten. De Highline is eveneens een mechanische bediende dropper, heeft een traploos bereik van 125 mm en komt in 30.9 en 31.6 mm diameter. Intern zorgt een gasveer voor de opwaartse beweging. Deze gasveer is volledig gesloten en is dus niet zelf op te pompen… De pen weegt 580 gram en is voorzien van een snelkoppeling om de bedieningskabel gemakkelijk te installeren. De externe seal constructie is compact uitgevoerd, waardoor er een minimale hoogte van 50 mm van je zadel boven je zadelpenssluiter mogelijk is. Ook hier wil Crankbrothers haar vertrouwen uitspreken door 3 jaar garantie mee te geven. De bijbehorende remote zit met een bolgewricht aan zijn montagebeugel, waardoor er een grote mate van instelbaarheid is en dus alle denkbare montageposities met één hendel te maken zijn. De adviesverkoopprijs zou rond de €350,- komen te liggen.

crankbrosdropper2

Alchemist
Eentje die de wenkbrauwen deed fronzen. Alchemist’s X-Sense velg. De velg is als een I-profiel uitgevoerd waarbij de spaaknippels aan de randen er door heen kunnen steken zonder door het velgbed te moeten. Dat houdt dus in dat het velgbed niet geboord en dus niet nadien afgedicht hoeft te worden om een tubeless setup te verkrijgen. De spaken staan daarbij ook nog eens vrij breed uit elkaar, wat de stijfheid van het totale wiel ten goede moet komen. Er zijn drie breedte varianten: 26, 32 en 44 mm binnenbreedte. Gewichten en prijzen zijn ons helaas niet bekend.

alchemist

Alchemist_Xsense1

Onze gedachten: Leuk bedacht, maar ik wil alleen niet weten hoeveel modder er aan de zijkanten in deze velgen blijft hangen…

Brake Force One
Hydraulische remmen. Gemeengoed vandaag de dag en iedereen weet dat je daar grofweg twee smaken in hebt: ofwel met bijtende DOT olie of met niet-agressieve minerale olie. Het Duitse Brake Force One zegt nu dat geen van beide nodig is en introduceert een rem met water in haar leidingen! Uitvoerig onderzoek leerde de engineers dat de temperatuur van de vloeistof nauwelijks boven de 80ºC komt. Seals van concurrerende merken smelten ook boven de 100ºC. De reden dat we specifieke remolie gebruiken is – logischerwijs – te wijten aan het feit dat men het simpelweg gewend is bij remmen van auto’s en motoren. Brake Force One claimt dat dat ‘gewoon water’ een betere warmte capaciteit kent en om bevriezing tegen te gaan wordt er enkel wat glycol toegevoegd…

brakeforceone

Eén rem weegt 188 gram (voorrem met leiding) en een set kost €594,-.

WTB PadLoc
Goed: de fietswereld zit vol met uitvindingen die eigenlijk geen echt bestaand probleem oplossen. Na wat rondvraag te hebben gedaan binnen en ver buiten onze vriendenkring, hebben we besloten deze vinding van WTB ook toe te voegen aan het lijstje. We kennen namelijk niemand die ooit last had van roterende handvaten en die dat niet met ofwel lock-on klemmen of met wat haarspray of lijm op kon lossen.

WTB stelt PadLoc voor: een concept waarbij een hoek van je stuur afgezaagd wordt en waar een PadLoc handvat opgezet kan worden die voorzien wordt van een los inzetstuk. Dat inzetstuk heeft dezelfde schuine kant en ‘vult het gat’ op en voorkomt na montage daarmee dat het handvat kan draaien. Het inzetstuk kan zachter worden uitgevoerd en bevat simpelweg meer materiaal, waardoor het comfort verhoogd kan worden.

WTB-padloc-grips

wtbgrip2

SRAM zag er ogenschijnlijk al wat in, want zij bieden onder het Truvativ label al sturen aan die al voor je schuin zijn afgezaagd… Wil je het zelf doen bij je huidige stuur, dan kun je bij Parktool een zaagmal kopen. Handig? Nuttig? Jij mag het bepalen… Controleer wel even in de bijsluiter van je stuur wat voor impact het mogelijk heeft op de garantie…

wtbgrip1

Rotor UNO & Q-Rings voor XTR cranks
Rotor’s blikvanger op de beurs was uiteraard de lancering van hun hydraulische derailleursysteem UNO. Het was al 2 jaar een publiek geheim dat de Spanjaarden daar aan werkte, maar deze EuroBike werd officieel het doek van de groepset afgetrokken.

rotoruno

UNO werd ontwikkeld met backup van Magura als hydrauliek-experts. Het unieke van de UNO derailleurs is dat er slechts één leiding naar elke derailleur gaat en het indexeersysteem zit op de derailleur(s) zelf.

Vooralsnog is er alleen een weggroep, maar het zou ons sterk lijken als het daar bij blijft. We hebben onze naam in elk geval op het lijstje ‘Alvast deze testen op een crosser AUB’ gezet, waarmee dat lijstje ook in eens officieel bestond. Wordt dus hopelijk snel vervolgd…

RotorUNO_RD

Ovale bladen zijn populair. Nooit waren er zoveel partijen op de markt dan nu. Met een steeds maar groter wordende diversiteit aan cranks, zijn er ook steeds meer verschillende adapters en specifieke bladen nodig. Oud-gediende Rotor heeft nu een set Q-Rings voor de laatste XTR-M9000 cranks, inclusief ‘mooie’ passtukken voor de afwerking. Momenteel zijn er alleen sets voor een setup met 2 kettingbladen. Daarbij heb je de keus voor een 39T, 38T of 36T buitenblad en een 26T, 25T of 22T binnenblad. Een set (38T/25T) weegt 106 gram. De sets zijn voorzien van Rotor’s gepatenteerde Optimum Chainring Position ontwerp waarmee je de positie van het ovaal ten opzichte van de crankarm naar persoonlijke voorkeur kunt afstemmen. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend bij ons.

rotorxtr

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Coen de Jongh & Jeroen van den Brand

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments