EuroBike 2015: News roundup – bikes

Oké, we grabbelen nog één keer in de grote vergaarbak van nieuwigheden die we als de EuroBike kennen en kijken naar een paar nieuwe fietsen die onze aandacht trokken.

Ritchey Timberwolf
Hij kwam al voorbij in een live-update op onze Facebook-pagina: Ritchey’s nieuwe versie van de Timberwolf. Een naam die uit de mottenballen werd gehaald en nu wordt meegegeven aan een hardtail. 27,5” wielen, geschikt voor een bandbreedte tot en met 2,4” en een geveerde voorvork met 140 mm. Samen met een relatief vlakke en lange geometrie zijn dat de ingrediënten die deze nieuwe hardtail tot een trail-hardtail maken. Er prijkt Ritchey op de onderbuis, dus het framemateriaal zal geen verrassing zijn: klassiek staal. Een moderne bike met één van de meest klassieke namen op de onderbuis… De Timberwolf is alleen als los frame verkrijgbaar en kost €1295,90.

timberwolf

Evil Insurgent en ghetto marketing
Op de stand van het Amerikaanse Evil troffen we een nieuwe 27,5” enduromachine. Met de kleur genaamd ‘Slimeball’ liep je er ook niet snel omheen. Na de 29” Following met 120 mm veerweg was het wachten op een 27,5” versie met meer veerweg. In dat marktsegment zit namelijk nog steeds de meeste beweging. Toen Evil in 2012 op de proppen kwam met een prototype van de carbon Uprising met 150 mm veerweg en 26” wielen wisten ze de ogen positief op zich gericht te krijgen, nadat het nog jonge bedrijf een donkere periode achter zich had met veel kwaliteitsproblemen. Als opvolger van die Uprising toonde Evil de Insurgent. 27,5” wielen en 150 mm veerweg. Of eigenlijk 151 mm, maar ik heb het niet na kunnen meten.

EvilInsurgent01

Naast de trend-wielmaat ook de andere trend: long, low and slack. Zoals velen biedt ook Evil je bij de Insurgent de mogelijkheid invloed uit te oefenen op de geometrie doormiddel van een omkeerbare ‘chip’ en een excentrisch balhoofd. Het ‘hart’ van het frame wordt gevormd door het ‘Delta’ veersysteem. Delta? Dave’s Extra Legitimate Travel Apparatus, aldus de Tech Crap op de site van Evil. Feitelijk is het een single pivot constructie waarbij de demper via een serie van hevels wordt aangestuurd. Een ontwikkeling van Dave Weagle.

Zijn initialen ken je ongetwijfeld van fietsen van Ibis, Pivot en Turner in de vorm van de DW-Link. Weagle stond echter mede aan de wieg van Evil en dus vinden we een veersysteem van zijn hand. De gedachte achter het Delta principe is het creëren van een dubbele ratio curve.. Say what? Kort gezegd komt het er op neer dat dit systeem een goede middenweg kiest creëert tussen een strak gevoel bij flink trappen en het efficiënt benutten van de veerweg bij grote klappen.

De fiets trok niet alleen door de kleur mijn aandacht, maar ook vanwege de ghetto-marketing. Iets is simpel als je het kan uitleggen op een stukje papier. Of een aanzienlijk deel van een framedoos ook als ‘stukje papier’ gezien kan worden, laat ik aan jou over. Even zo of de uitleg écht eenvoudig is. Het komt er volgens dit papiertje in elk geval op neer dat Dave Weagle iemand kent die Science heet. Vreemde keus om zo je kind te noemen…

DWKnows

De Insurgent komt standaard met een RockShox Monarch+ Debonair demper die vrij strak in het frame past. Veel speelruimte voor andere dempers is er niet. Op het gebied van de aandrijving heb ook slechts de keuze in het type achterderailleur. Een voorderailleur past namelijk niet op het frame. In plaats daarvan kun je wel tussen een Evil-eigen kettinggeleider of een van andere makelij die je op de ISCG nokken rond de trapas monteert. Vooraan monteer je ofwel een geveerde vork met 150 danwel 160 mm veerweg die dan onder een stuurhoek van een steile 65,6° of een flauwe 64,8° staat. Naast de kleur Slimeball kan je ook kiezen voor Murder Black. Exacte Euro-prijzen zijn niet bekend, maar aan de andere kant van de grote plas hangt er een prijskaartje aan het frame + demper van $2.799. Aan deze kant zal dat dus snel in de richting van €2.800-3.000 zijn.

Liteville 101 Mk1 Marathon & Asymmetrische Boost
Een fiets in combinatie met zijn wielmaat benoemen is bij Liteville reden voor onduidelijkheid. Zoals Lars en Mark al toelichtten in de eerste en enige ‘vergelijkingstest’ op Velozine ooit, werkt Liteville met een filosofie die Scaled Sizing heet. De nieuwe 101 Mk1 Marathon vormt hierop geen uitzondering. De 101 wordt in basis als marathonfully neergezet, waar zijn voorloper met hetzelfde typenummer nog een hardtail was. Doormiddel van de wielkeuze kun je het karakter van de fiets finetunen naar jouw wensen, waarbij de 101 ook een tikkie richting een trailbike getuned kan worden. Op de kleinste framemaat na, heb je vooraan altijd een 29” wiel. Achteraan heb je de keuze voor ofwel diezelfde diameter of één maatje kleiner. De kleinste framemaat rolt volgens Liteville’s filosofie per definitie vooraan op een 27,5” wiel en achteraan heb je eveneens dezelfde keuzemogelijkheid, waarbij ook Liteville er dus vanuit gaat dat 26” nog steeds niet dood is.

liteville

De liggende vork is voorzien van twee montagepunten voor de staande achtervork, waarmee je de geometrie van de achtervork aanpast op de gekozen wielmaat. Bij een verstelling naar het grotere wiel kies je het achterste gat, dat eveneens iets hoger is gepositioneerd zodat de fiets aan de achterzijde niet omhoog komt.

In alle uitvoeringen heb je 120 mm veerweg en nagenoeg alle denkbare opties zijn mogelijk: er is ruimte voor een interne kabel voor een dropper post en je kan zowel 1x, 2x of 3x aandrijflijnen toepassen.

LitevilleEvo6

De 101 Mk1 is voorzien van Litevill/Syntace’s interpretatie van het Boost-naaf concept. Een Boost-naaf bouwt achteraan 6 mm breder. Het doel was om daarmee de spaakflenzen verder uit elkaar te zetten zodat er een stijver wiel ontstaat. Bij Liteville/Syntace gaan ze nog wat verder en zetten die 148 mm brede naaf 6 mm asymmetrisch in het frame, waarbij die 6 mm aan de cassette-zijde wordt uitgenut, zoals Cannondale dat ook doet met een ‘ouderwetse’ 135mm quick-release naaf in hun F-Si . Het gevolg is dat de spaakflenzen perfect symmetrisch onder de velg gepositioneerd kunnen worden en er dus een gelijke spaakspanning aan weerszijde van het wiel gecreëerd kan worden. Het gevolg: een meer gebalanceerd en dus degelijker wiel.

Prijzen van de nieuwe 101 Mk1 Marathon zijn op dit moment nog niet bekend.

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Coen de Jongh & Jeroen van den Brand

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments