Scott Spark en Scale vernieuwd: Nu nóg lichter

Niet alleen Florian Vogel was de voorbije Wereldbekers onderweg met spul dat nog warm was van het afbakken, ook mede-Zwister Nino Schurter ging die wedstrijden het gevecht met Julien Absalon aan met kakelvers materiaal. Schurters fietsen waren echter niet ingepakt, al waren de details niet beter zichtbaar; verre van zelfs. Door een camouflagepatroon en de – niet te onderschatten – snelheid van de berijder, gaf het weinig prijs. Daarbij wisselde Schurter ook tussen een hardtail en full suspension, waarbij die laatste overduidelijk nieuw was, gezien een complete herziene layout. Velen vroegen zich ook af of Scott een streep door de Spark full suspension met 27,5” wielen had gehaald. Schurter werd gespot op een 29” prototype, terwijl hij juist zo’n grote (…) 27,5”-adept was.

Tijd voor antwoorden, want Scott heeft zojuist alle details vrijgegeven. Het grote nieuws is dat Scott haar high-end Spark full suspension én Scale hardtail in het nieuw heeft gestoken. Nu met ‘normale’ kleurpatronen (en een uitvoerig persbericht) zijn eindelijk de details zichtbaar. Of eigenlijk ook weer niet… Veel van de details zijn namelijk niet in één oog opslag zichtbaar.

Highlights

De vernieuwde Scale en Sprak delen een aantal belangrijke aspecten. We sommen ze eventjes op:

  • Wéér een flinke gewichtsreductie bij alle frames – Spark RC: 1749 gram (in framemaat M, 27,5”, inclusief demper!), Scale RC: 849 gram (in framemaat M, 27,5”)
  • 29”, 27,5” én 27,5” plus versies;
  • Boost inbouwbreedte voor de achternaaf;
  • 3 materiaal versies: HMX-SL en HMX voor de Spark/Scale RC; HMF voor niet-RC modellen;
  • RC modellen one-by specifiek, overige modellen geschikt om ook met twee kettingbladen te rijden;
  • Vlakkere balhoofdhoeken, steilere zitbuishoek, grotere reach en lagere stack.

Spark – Eenvoudiger én lichter

Spark_3-4_right_01

Over de nieuwe Spark was al het één en ander bekend. Zelfs een camouflagepatroon kon niet verhullen dat de nieuwste Spark een volledig nieuw ontwerp zou zijn. De Spark werd in 2007 geïntroduceerd en tot dit jaar was daarbij de layout hetzelfde: De demper zat horizontaal onder de bovenbuis, de staande achtervork bediende deze min of meer rechtstreeks via een kleine hevel én de achtervork was net boven de achternaaf scharnierend verbonden met de liggende vork. Bij het nieuwe model is de demper verticaal geplaatst, parallel aan de zitbuis. Het scharnierpunt nabij de achternaaf is verdwenen. De beweging die er tussen de liggende en staande vork moet zijn, wordt nu gedaan door het verbuigen van het materiaal.

SparkRC900WC01

Spark RC900 World Cup – 100 mm veerweg en 29″ wielen

Spark_700Plus01

Spark 700 Plus Tuned – 130/120 mm veerweg en 27,5″ Plus banden

De ontwikkelaars hadden als doel om een zo licht en stijf mogelijke fully te creëren en het veersysteem nog fijngevoeliger te maken. Het nieuwe concept is in essentie nog steeds een single-pivot. De achternaaf beweegt via hetzelfde pad als bij de ‘oude’ Spark rond het scharnierpunt nabij de trapas. Om het geheel compact en dus licht te houden, is de nieuwe Scott specifieke Fox Nude demper daarom ook ondersteboven gemonteerd, en is hij onderaan met twee losse bouten in plaats van één doorlopende bout aan het frame bevestigd.

Spark_Damper01

Deze constructie is breder waardoor de montagepunten voor de demper, het scharnierpunt van de achtervork én de zijkanten van de onderbuis meer in elkaars verlengde liggen. Dat resulteert in minder materiaal voor dezelfde sterkte en stijfheid. Met de herziene positie van de demper is ook de manier waarop de demper beweegt ten opzichte van de achternaaf aangepast. Hierbij is de keuze gemaakt om de het systeem iets soepeler te laten aanspreken in het eerste deel van de veerweg. Meer efficiëntie, meer tractie.

De vorige achtervorkconstructie bestond voorheen uit 18 individuele onderdelen. Met het weglaten van het scharnierpunt nabij de achternaaf hebben ze daarop flink kunnen sparen doordat de staande en liggende achtervork nu uit één geheel gemaakt kunnen worden. DIt bespaart al 130 gram, aldus Scott. Omdat de achtervork in de buurt van de achternaaf moet kunnen flexen is de remklauw nu geïsoleerd gemonteerd op een aluminium adapter. Vooraan steunt deze af op de liggende vork en achteraan op een montagepunt in de dropout.

Scroll naar links of rechts voor meer foto’s

Keuzes: 27,5” of 29” wielen. 100, 120 of 130/120 mm veerweg
Scott houdt van opties. Boven aan het programma staan de Race Concept (RC) modellen. De absolute topmodellen zijn de Spark RC 700 SL met 27,5” en de RC 900 SL met 29” wielen. Beide frames zijn gemaakt met een vernieuwde productiemethode en verbeterde materialen. Daarmee zijn deze modellen afgeslankt naar een gewicht van slechts 1749 gram voor de RC 700 SL en 1799 gram voor de RC 900 SL. Beide gewogen inclusief demper en overige hardware, voor een medium framemaat.

2017_TFR_Spark_JH_def.indd

Wil je iets meer dan alleen racen, dan hebben de ‘gewone’ Spark’s 120 mm veerweg voor je beschikbaar en eveneens kun je kiezen tussen 27,5” en 29” wielen. Bij de Spark modellen worden iets budget-vriendelijkere carbon soorten toegepast en bij een aantal modellen is de achtervork van aluminium.

Qua materialen zien we hetzelfde bij de Spark Plus. Hier is alleen de 27,5” Plus wielmaat verkrijgbaar en deze modellen hebben vooraan 130 mm veerweg en 120 mm achteraan.

2017_TFR_Spark_JH_def.indd

Alle modellen krijgen Scott’s specifieke Fox Nude achterdemper mee die samen met de voorvork gekoppeld wordt aan het TwinLoc systeem. Met deze remote is de veerweg van de achterdemper te reduceren of zelfs volledig te blokkeren (Spark RC: van 100 naar 70 mm veerweg, Spark en Spark Plus: van 120 naar 85 mm veerweg). De vork schakelt daarbij tussen de bekende Fox ‘Descend’, ‘Trail’, of ‘Climb’ standen.

2017_TFR_Spark_JH_def.indd

Scale – Nu nóg lichter

Scale_3-4_left_front

Niet alleen de Spark mocht profiteren van de afslankkuur: Ook de topmodellen uit de Scale hardtail serie werden onderworpen aan een herontwerp. Scott zet al jaren de trend voor lage gewichten, maar de concurrentie zit ook niet stil. Tijd om het aan te scherpen, aldus Scott. De nieuwe productiemethoden en materialen, samen met een herzien ontwerp resulteren nu in een frame van 849 gram voor de RC 700 SL in framemaat medium gemaakt met het HMX-SL materiaal. Ter vergelijk: De Scale gemaakt met HMX carbon weegt 966 gram en de ‘budget’ carbon versie uit HMF materiaal weegt 1099 gram.

Scale_NinoProto

De Scale zoals Nino hem inclusief camouflage gebruikte de voorbije periode

ScaleRC900SL01

Scale RC900 SL

Belangrijk speerpunt voor de ontwikkelaars was, naast gewicht, comfort. De nieuwe carbon Scale zou gemiddeld zo’n 47% méér comfortabel zijn dan de vorige versie. Claims die natuurlijk lastig exact te staven zijn door jou en mij, maar het klinkt in elk geval indrukwekkend. Scott noemt de toegepaste techniek SDS2; de tweede generatie van haar Shock Damping System. De onderbuis en liggende vork zijn echter dusdanig vorm gegeven dat de frames zijdelings nog altijd stijf zijn voor een direct gevoel bij het trappen. Net als bij de Spark fullies is ook schijfremopname bij de Scale uitgevoerd als een losse aluminium adapter om de krachten beter te isoleren.

ScaleStiffness01

Net als bij de Spark zijn de RC modellen van de Scale enkel geschikt voor one-by aandrijflijnen. De ‘gewone’ Scale en Scale Plus kunnen nog wel van een voorderailleur voorzien worden.

Het nieuwe frame ontwerp wordt toegepast tot en met de Scale 920 en 720. Vanaf de 930/730 modellen wordt het carbon frame van vorig jaar gebruikt en dat geldt ook voor de aluminium modellen. De Scale Plus borduurt eveneens voort op het aluminium frame van afgelopen modeljaar.

Scroll naar links of rechts voor meer foto’s
Prijzen en levertijden zijn op dit moment nog niet bekend.

Bron: www.scott-sports.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments