Cannondale Habit Carbon 3 – Breken met de gewoonte

Gewoon een 120 mm fully…

De naam Cannondale is voor velen synoniem met eigenzinnige fietsen. Trendbrekend en non-conformistisch. Het merk heeft een lange traditie om zich vooral niets aan te trekken van ontwerprichtingen die worden opgelegd door leveranciers van bijvoorbeeld voorvorken, cranks en wielen. Die onderdelen maken ze dan gewoon lekker zelf. Ik hoef de Lefty niet eens te noemen om je te laten begrijpen wat ik bedoel. Oh, deed ik het toch.

cdalehabit01

Juist met die gedachten in het achterhoofd is Cannondale’s Habit een vreemde eend in de bijt. Vrij vertaald betekent de typeaanduiding ‘gewoonte’. Als er iets niet ‘gewoon’ is, is – of was – het Cannondale wel. Toegegeven: de voorbije jaren waren wat magertjes wat het Cannondale-niveau betreft bij Cannondale. De enige dominante tegendraadsheid bleef de Lefty voorvork. Met de wat vreemde veerconstructie van de Trigger en Jekyll en de nieuwe F-Si en Scalpel Si werd het merk weer lekker eigenwijs. En dat maakt dat die Habit er juist zo uitspringt in zijn gewoonheid, en dat geldt ook voor zijn rijeigenschappen.

 

…de Habit heeft niet de pretentie een racer te zijn, zoals de Scalpel Si dat wél heeft.

 

Tot die conclusie kom ik nadat ik enkele maanden op pad ging met een 2016 Habit Carbon 3. Van lokale rondjes in Nederland tot lange tochten in middengebergte. Van snelle, vlakke singletracks tot technische passages in Luxemburg; de Habit is er met zijn 120 mm veerweg voor- en achteraan en 27,5” wielen gewoon goed thuis. Klimmen gaat goed, maar inspirerend is anders. De achterzijde is enkel met de lockout echt stil te krijgen. Niet dat me de beweging tijdens het klimmen hindert; de Habit heeft niet de pretentie een racer te zijn, zoals de Scalpel Si dat wél heeft. Daar staat tegenover dat er tractie te over was en met name op de meest technische klimmen gaf dat volop vertrouwen.

cdalehabit08

…nét dat beetje maakt een wereld van verschil

Cannondale plaatst de Habit in het ‘trail’ segment. Ik heb daar weinig tegen in te brengen. Dit is het soort fietsen waarvan ik, net als mijn collega, van overtuigd ben dat ze beter passen bij veel Nederlandse en Belgische rijders die juist een loepzuivere XC fully kopen: ‘Want die zijn lichter én sneller’, ofzo… Om er vervolgens achter te komen dat ze met die authentieke XC fully bij de steeds vaker voorkomende technische passages in Nederland, laat staan op heftige paden tijdens buitenlandtripjes, amper voordeel weten te behalen ten opzichte van hun vroegere hardtail. Het punt van die rasechte XC fullies is dat ze in basis nog steeds limiterend zijn voor velen door een steile geometrie en racey zithouding die nogal wat durf vraagt op de écht ‘gnarly stuff’. Kin op de voorband, zeg maar.

 

Elke afdaling wordt eerder een speeltuin in plaats van een overlevingstocht.

 

De 20 mm méér veerweg die deze Habit heeft, lijkt een detail. Maar koppel dat aan de rechtere zit dankzij een 74 graden zitbuishoek, de met 68 graden vrij vlakke stuurhoek, de lengte van het voorframe en de met 429 mm relatief korte achtervork en daardoor een betere gewichtsverdeling over beide wielen en nét dat beetje maakt een wereld van verschil. Vooral bergaf. Het inspireert om vooral lol te hebben bergaf, in plaats van het zadel met de bovenbenen vast te klemmen en ‘hopen dat we heelhuids beneden komen’. De Lefty voorvork is daarbij dermate stijf dat je heel precies je lijn kunt dicteren en dat de fiets bovengemiddeld vertrouwen geeft op off-camber stukken. Elke afdaling wordt eerder een speeltuin in plaats van een overlevingstocht.

cdalehabit09

cdalehabit02

De demper zit onder de bovenbuis en wordt via een carbon link bediend. Bij komend voordeel: genoeg ruimte voor een grote bidon.

Uiteraard zijn er grenzen. 120 mm veerweg is ‘nog steeds maar’ 120 mm veerweg. Maar de Habit gebruikt ze allemaal, als je tenminste écht pusht op grof terrein met grote obstakels. Op iets minder heftig terrein blijft de o-ring bij dezelfde settings nog relatief ver van het einde van de demperschacht. Dankzij de RockShox Monarch RL achterdemper met een groot volume luchtkamer spreekt het veersysteem bij 25% sag goed aan op kleine oneffenheden, maar doet dat dus zonder gretig te zijn met zijn veerweg. De fiets voelt daardoor eerder XC-achtig strak dan trail-plush, zover dat een zinvolle beschrijving is. Mij beviel het wel op de lokale rondjes in Nederland. Op ruwer terrein moest ik dus harder pushen. Leuk, maar aan het einde van de dag gaat de scherpte er af en dan doe je dat minder snel. Vergroten van de sag (door het verlagen van de luchtdruk in de demper) maakt het allemaal wat meer behappelijk, maar dat gaat wel wat ten koste van het strakkere, ondersteunende gevoel bij de trap-secties.

De oplettende kijker had al gezien dat de aluminium achtervork een scharnierpunt mist nabij de achternaaf. De kleine beweging die bij het inveren nodig is tussen de liggende en staande vork, wordt opgevangen door het flexen van de staande vork. Een gekende methode die tenminste twee lagers uitspaart en dus een onderhoudsvriendelijkere constructie op moet leveren en ook een stijver geheel. Over stijfheid heb ik weinig te melden. Het viel niet op, dus zowel het ontbreken of het overduidelijk aanwezig zijn daarvan. Gewoon, dus. Het onderhoudsvriendelijke aspect ben ik geneigd te geloven, simpelweg omdat de fiets gedurende de lange testperiode kraak- en spelingsvrij bleef. De scharnierpunten zien er redelijk afschermt uit en dat doet mij vermoeden dat dat een lange tijd standhoudt.

cdalehabit04

cdalehabit07

Een Cannondale voor niet-Cannondale-fanboys

Zoals aangegeven was ik op pad met een 2016 versie van de Habit 3. Een complete fiets van €3.499,- met een carbon voorframe, aluminium achtervork en een deugdelijke afmontage waaraan weinig aan te merken valt. Op één ding na. De zadelpen. Dat zou een dropper zadelpen mogen/moeten zijn in dit segment. Blijkbaar denken ze bij Cannondale er zelf ook zo over. Voor 2017 is de Habit voorzien van een TransX dropper. De prijs is, ondanks die upgrade, gelijk gebleven.

Ik begon dit verhaal over de eigenzinnigheid van Cannondale. “You love ‘m or you hate ‘m”; zo uitgesproken waren ze ooit en daarmee namen ze destijds een unieke positie in de markt. Met de F-Si en Scalpel-Si herleeft het merk dat credo weer. Ook de Jekyll en Trigger ‘over mountain’ full suspensions voor het ruigere werk zijn erg uitgesproken. Met hun complexe pull shock en relatief hoge gewicht wisten ze slechts weinig consumenten te overtuigen, en misten ze door die eigenzinnigheid juist de aansluiting met het steeds groter wordende aanbod op de showroomvloer in het trail-segment.

cdalehabit05

De Habit is van een andere orde. Het overkomen en het veersysteem zijn eerder traditioneel en voor Cannondale’s begrippen zelfs conservatief. De Habit lijkt neergezet te zijn als een allemansvriend. Geen rare fratsen, geen lastig te begrijpen veersystemen, geen rare buisvormen en gewoon een symmetrisch achterwiel. Gewoontjes. Gewoon een 120 mm fully. Een gewoon goede 120 mm fully, wel te verstaan, met rijeigenschappen die aansluit bij XCers die net wat meer willen. Of enduristen die een XC fiets willen. En juist daardoor een fiets die velen, niet-Cannondale-freaks incluis, aan kan spreken. Juist in dit, wereldwijd goed verkopende segment hoopt Cannondale hiermee weer méér marktaandeel te pakken. En geef ze eens ongelijk? Ja, je krijgt er een – volgens sommige – freakshow vooraan voor terug: een Lefty en apart voorwiel. Het moet namelijk ook weer niet tè gewoon worden…

Cannondale Habit Carbon 3 - Specificaties, geometrie en prijzen
Frame Cannondale Habit, 27,5”, Ballistec Carbon voorframe, aluminium achterbrug, carbon link, 120 mm veerweg
Voorvork Lefty 2.0 Alloy, OPI, 120 mm veerweg
Achterdemper RockShox Monarch RL, high volume
Voorderailleur Shimano Deore – M618
Achterderailleur Shimano XT – M780, 10 speed
Shifters Shimano SLX – M760
Crankset Cannondale Si – FSA 36/26 kettingbladen
Cassette Shimano Deore HG50, 11-36t, 10 speed
Ketting Shimano Deore HG54, 10 speed
Remmen Shimano Deore, M615, 180/160 mm
Naven Voor: Lefty 60
Achter: Formula
Spaken DT Champion
Velgen Stans Rapid, 28
Banden Voor: Schwalbe Nobby Nic Performance TLR 27,5×2,25”.
Achter: Schwalbe Rocket Ron Performance TLR 27,5×2,25”
Stuurpen Cannondale C1, 6061 aluminium
Stuur Cannondale C3 aluminium rizer, 760 mm
Handvatten Cannondale Dual Locking Grips
Zadel Fabric Scoop Shallow Elite, CrMo rails
Zadelpen Cannondale C3, 6061 aluminium, 31,6 mm
Gewicht 13,2 kg (excl. pedalen)
Adviesverkoopprijs €3.499,- (2016 model)

 

Geometrie
vz_geometry_transparent_v2
Framemaat “L” 19”
Zitbuislengte ST 48 cm Offset O 5,0 cm
Bovenbuis TT 62 cm Trail T 8,5 cm
Reach R 45 cm Balhoofdlengte HT 12,2 cm
Stack S 59,4 cm BB hoogte BBH 33,4 cm
Zitbuishoek STA 74,0 ° Liggende vork CS 42,9 cm
Balhoofdshoek HTA 68,0 ° Wielbasis WB 116,1 cm

 

Habit Carbon 3 2017

De 2017 versie wordt geleverd met een TransX dropper zadelpen. De prijs is eveneen €3.499,–. De RockShox Monarch RL demper is daarbij vervangen door een Fox Float DPS. Deze biedt naast een open en een ‘trail’ stand – gelijkend aan de ‘pedal’ stand van de Monarch – ook een lockout functie.

Website fabrikant: www.cannondale.com

Tekst & foto’s: Mark ten Napel

Posted in Reviews and tagged , , , , , , , .