Fox 2018 nieuwtjes: grotere luchtkamers, metrisch en gravel

Niets groots, maar subtiele doorontwikkelingen

Zoals ieder jaar in april worden een reeks ‘nieuwtjes’ aangekondigd rond de Sea Otter Classic. Fox Racing Shox komt min of meer traditiegetrouw niet met groot nieuws maar met subtiele (door)ontwikkelingen. Alhoewel: allemaal bij elkaar opgeteld kunnen die verbeteringen toch groot nieuws zijn…

EVOL luchtkamers: nu ook voor voorvorken

Langzamerhand is het een inside joke aan het worden dat de aftermarket tuners iets ontwikkelen, en Fox en RockShox het idee een modeljaar later zelf op pakken. Waar RockShox vorige week met de nieuwe Pike nog het idee van de Vorsprung Luftkappe ‘upgrade’ heeft overgenomen, volgt Fox met een EVOL luchtkamer voor alle series vorken, van 32 tot 40. Dit in navolging van de EVOL luchtkamers op Fox achterdempers – eveneens eerst uitgewerkt door Vorsprung in de vorm van de Corset. Zoals in ons eigen artikel al te vermeldt werd heeft de vergroting van de negatieve luchtkamer twee voordelen:

  • Beter aanspreken aan het begin van de veerweg, omdat er nauwelijks initiële druk overwonnen moet worden
  • Een minder ‘doorgezakte’ veerkarakteristiek, waardoor je vork op het sag punt minder snel induikt bij gewichtsverplaatsingen, steile bochten induiken, etc.

Nu dus beschikbaar op iedere Fox vork. Overigens kan je nog steeds het einde van de veerweg progressief maken door volume spacers aan de (positieve) luchtkamer toe te voegen.

FloatEvoMY18_01

DPS serie achterdempers reeds voorzien van deze technologie krijgen nu een EVOL luchtkamer uit één deel. Behalve gewichtsbesparing levert de nieuwe luchtkamer ook een betere balans tussen positieve en negatieve kamers.

FoxMY18_Dampers

Open Project: Gravelgrinding

Na XC, marathon en enduro is het nieuwe buzzword ‘gravelgrinding’ geworden: met je 700 x 40 mm bandjes op een verbouwde 29er of crosser je suf trappen op grindwegen en bospaden. Fox speelt hier op in door een 32 FLOAT Step-Cast naar 40 mm veerweg terug te bouwen.

Fox_Float_32AX

De 32 Float 27.5 40 mm Step-Cast AX, zoals de volledige naam luidt, is voorzien van een FIT4 gesloten demper inclusief harde lockout. Om gewicht te reduceren is de vorkvoorzien van een 15 x 100 mm Kabolt steekas (zonder snelspanner) en er passen 700x40c banden in.

De gravel voorvork is een voortvloeisel uit Fox’ Open Project. Een programma waarin ze samen met consumenten ideeën openbaar uitproberen om vervolgens te kijken of het tot een serieproduct kan leiden. Naast de gravel voorvork is op Fox’ specifieke website ook te zien dat men werkt aan een short travel versie van de Transfer dropper zadelpen.

Metrisch!

Zoals te verwachten was, maar zonder officiele aankonding bleef, maakt Fox nu ook achterdempers met metrische maten. De typische inbouwlengtes – zoals 190 x 51 mm, 200 x 51 mm en 200 x 57 mm – werden dus ook al in millimeters aangeduid, maar zijn afgeronde afgeleiden van inch-maten. Nu komen er een reeks nieuwe lengtes bij die alleen volgens het metrisch stelsel worden gedimensioneerd én dus exacte lengtes in millimeters aanduiden. Veel fietsfabrikanten zijn al ‘om’ en ontwerpen hun nieuwste full suspension frames rond deze dempers. Fox grijpt de nieuwe demperlengten aan om meer overlap van de glijlagers te creëren. Samen met verbeterde afdichtingen zou dit de duurzaamheid moeten verbeteren.

Subtiele updates voor DPS en X2 dempers

De Float DPS (Dual Piston System) dempers krijgen gewijzigde circuits om zowel de rebound als compressie flow van de olie door de demper te verbeteren wanneer de demper in Open of Medium stand geschakeld is en een groter verschil te geven ten opzichte van de huidige versies. De Firm stand blijft nog steeds werken als een nagenoeg complete lockout.

De Float X2 en DHX2 dempers krijgen diverse wijzigingen mee aan de afdichtingen, de oliestroom én een nieuwe ‘Rod Valve System’ dat een sneller aanspreken en betere overgang tussen ingaande en uitgaande demping moet geven. Met deze wijzigingen zouden de demper instellingen zouden ook meer uitgesproken merkbaar en tegelijkertijd fijngevoeliger moeten zijn.

Positionering

Het Fox gamma blijft zeer uitgebreid, met vier verschillende series vorken en evenveel series achterdempers. Belangrijk is te weten welke technologieën er beschikbaar zijn binnen welke uitvoering:

  • Factory vorken en dempers krijgen goudkleurige Kashima Coat
  • Performance en Performance Elite vorken en dempers krijgen een zwarte anodisatielaag.
  • FIT HSC/LSC vork dempers: Beschikbaar op enkele 36 en 40 vorken hebben losse afstelmogelijkheden voor high-speed en low-speed ingaande (compressie) en uitgaande (rebound) demping. De demper zelf is geheel gesloten om verontreiniging van olie de voorkomen.
  • FIT4 vork dempers: Eveneens een gesloten system met drie posities – open, strak en iets ertussen. De open stand heeft nog een 22-tands fijnafsteller ook!
  • FIT GRIP vork dempers: Een simpelere versie van FIT4 die de fijnafstelling mist en ietsje zwaarder is.

Enkele modellen vork en demper zijn ook nog als met remote hendel  beschikbaar, en van de 34 en 36 serie vorken is een extra verstevigde E-bike versie (jawel!) te koop.

Voor de volledigheid:

FoxMY18_Forks

FoxMY18_DemperSpec

HSC: high speed compression, LSC: low speed compression, HSR: high-speed rebound, LSR: low-speed rebound

Bron: ridefox.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments