EuroBike 2017 – Kindernay: De Noorse Rohloff


 

Vraagje: noem binnen één minuut alle merken van 14-versnellingsnaven op…

Juist, er is er maar één: Rohloff. Die maakt ze al twintig jaar, technisch gezien ongewijzigd.

Er komt echter concurrentie aan… in de vorm van Kindernay. De Noren benaderen de versnellingsnaaf iets anders; de bediening is hydraulisch én hij is ontwikkeld met een holle as zodat er een steekas doorheen kan. Je kon er hier al eerder over lezen; nu konden we hem zien, aanraken, en zelfs even proberen…

Helaas, de testrit staat niet op film… terwijl je daar wellicht het meest benieuwd naar bent? Let op: het was een twee-minuten-parkeerplaatsrit, geen duurtest. Wat ik kan zeggen is het volgende: het voelt en klinkt niet als een typische versnellingsnaaf. Het ding is stil en heeft géén direct voelbaar verlies. Schakelen gaat trefzeker, maar zeker nog niet zo boterzacht en verfijnd als dat je bij een hydraulische bediening misschien zou vermoeden. Het eerste stukje van de slag is loos, dan moet je flink wat kracht zetten, en dán schakelt het met een behoorlijk hoorbaar mechanisch geluid. Dat zit ‘m alles waarschijnlijk niet in het hydraulische bedieningssysteem, maar in de naaf zelf. Hoe dan ook, aan het schakelgevoel wordt nog hard aan gewerkt, volgens de ingenieur. Tot slot geeft Kindernay in haar documentatie aan dat de je naaf in vollast kan schakelen, maar dat dat nog wel duidelijk voelbaar is. Dat heb ik echter niet getest.

We zetten de belangrijkste feitjes even op een rij:

  • Het hydraulische schakelsysteem, dus de shifters, leidingen en “hydromotor” die op de naaf zit, is een gesloten systeem dat je zonder gereedschap van je naaf kan afschuiven;
  • De naaf weegt 1400 gram en is daarmee lichter dan Rohloff;
  • Totaal bereik is 543% met even schakelstappen van 13,9%;
  • Rohloff werkt met het principe ‘7 versnellingen x 2’ om tot 14 te komen, waarbij de schakeling van de 7e naar de 8e versnelling soms wat meer geduld vergt. Kindernay benadert de 14 versnellingen individueel en schakelt per trap dus telkens met dezelfde beleving;
  • De 12 mm steekas is een échte 12mm steekas. Rohloff heeft inmiddels ook een steekas-compatible versie, maar daarbij monteer je feitelijk de naaf met twee bouten (één links, één rechts) in je frame. Het wiel (de-)monteren uit de fiets kost bij Rohloff dus wat meer tijd;
  • De momentafsteuningshendel steunt tegen een speciaal gemaakte schijfremadapter;
  • Je kunt de naaf dus rouleren tussen meerdere fietsen. Je kunt je echter ook afvragen hoeveel klanten dit daadwerkelijk regelmatig zullen doen, en of het dus werkelijk iets bijdraagt aan het systeem.
  • De genoemde prijs is weliswaar inclusief schakelsysteem, remschijf én een compleet wiel… maar zonder BTW. Na belasting kom je op zo’n € 1.450,- uit.

Wordt vervolgd!?

Tekst: Lars Vogelenzang
Video: Dennis Jöris
Foto’s: Mark ten Napel

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments