DUB: SRAM’s nieuwe trapasdiameter

In DUBio… voegt het wat toe?

Dit artikel is 18 januari gewijzigd nadat er nieuwe technische informatie beschikbaar kwam die niet in onze perskit zat.

Een persbericht van SRAM popt op in de mailbox. Het brengt ons een heel verhaal vol ronkende marketingtaal. Iets over cranks, trapaslagers, paarden en nu nóg optimaler, ofzo. Het kost ons letterlijk minuten om uit te vinden waar het nou werkelijk over gaat. Om jou die verwarring te besparen het volgende:

Wat is “DUB”?

DUB is SRAM’s nieuwe 29 mm dikke crankas die zowel de bestaande SRAM 30 mm assen (voor BB30 en consorten) áls de bestaande 24 mm GXP assen (voor onder andere bedrade bracketpotten) moet gaan vervangen. Die ene mm verschil maakt het volgens SRAM wél mogelijk om ook goede lagers te maken voor frames met de kleinste diameter bracket pot die bedoeld zijn voor 24 mm assen. De bestaande cranks met 30 mm assen én cranks met 24 mm assen gaan dus uit productie.

Daarbij geeft SRAM aan voor alle bestaande trapas- en lagersystemen een passende lagerset te maken. Met verbeterde afdichtingen.

Voordeel voor SRAM: minder verschillende crankvarianten, en daarmee lagere kosten. Voordelen voor jou als klant: makkelijker kiezen, een grotere kans dat de variant die jij zoekt ook daadwerkelijk op voorraad is en een grotere kans dat de crank ook in je volgende fiets gewoon past.

Onze gedachtes erbij:

  • Van twee naar één asdiameter: klinkt als een prima plan! De genoemde
    voorraad- en leveringsvoordelen zijn evident want het aantal verschillende
    crankvarianten daalt gigantisch. We verwachten daarbij overigens niet
    direct dat de klant de kostenbesparingen die SRAM maakt heel erg terug gaat
    zien in de marktprijzen;
  • Tussen een pressfit bracketpot bedoeld voor 24 mm assen (BB89,5/BB92/enz.) en een grotere 30 mm as passen volgens SRAM geen goed afgedichte lagers. Veel momenteel verkrijgbare brackets van dit type zijn dan ook niet meer dan lagers met een flensje, die direct in het frame wordt geperst. Hooguit zit er een plastic bus tussen voor ‘afdichting’. Door de 1 mm kleinere as maakt SRAM nét voldoende ruimte voor echte afdichtingen. Bovenden passen hiermee dezelfde lagers die ook in de andere DUB varianten zitten. Slim.
  • Voor de frames bedoeld voor 30 mm assen verandert eigenlijk niks, afgezien van de beloofde betere afdichting. De sterkte van de lagers (even losgezien van de bouwkwaliteit) zal ongeveer gelijk blijven, en wie denkt het verschil in stijfheid te kunnen voelen tussen een 30 mm en een 29 mm trapas, raden we aan om te solliciteren bij de Nationale Baanselectie;
  • SRAM noemt dat ze met de nieuwe producten alle trapassystemen kunnen bedienen. Ze maken echter géén melding van lagersets voor T-47, BB386 Evo, BBright en Treks eigen BB90 lagers. Aangezien het hier ook deels om verschillende asbreedtevarianten van dezelfde lagerdiameter gaat, zijn enkele van die niet genoemde systemen waarschijnlijk pas te maken met vulringen. We hadden echter niet zoveel zin om dat uit te gaan zoeken…
  • …en daarover gesproken: Het was nóg mooier geweest als ze met een mooie universele bracketpotstandaard waren geko… oh uh… laat maar.

In DUBio

In DUBio? Nee, Minder crankvarianten en, als de claims kloppen: een langere levensduur voor alle trapasvarianten. De 29 mm as is een move die veel ophef geeft, maar technisch en bedrijfseconomisch goed doordacht lijkt. Als SRAM nu in het vervolg hun persberichten voorziet van wat meer duidelijke technische informatie en wat minder marketingblabla, dan is de kans groot dat zowel pers als publiek het sneller begrijpen en belangrijker nog; accepteren…

Dan tot slot hier de informatie over specificaties, prijzen en beschikbaarheid:

Specificaties
 

Prijzen en beschikbaarheid

  • XX1 Eagle | €570 – €585 | Verkrijgbaar vanaf maart ’18
  • XO1 Eagle | €540 – €550 | Verkrijgbaar vanaf februari ’18
  • GX Eagle | €150 – €205 | Verkrijgbaar vanaf februari ’18
  • Descendant carbon | €290 | Verkrijgbaar vanaf februari ’18
  • Descendant 6K (alu) | €115 | Verkrijgbaar vanaf mei ’18
  • Stylo carbon | €290 – €345 | Verkrijgbaar vanaf februari ’18
  • Stylo 6K (alu) | €115 | Verkrijgbaar vanaf mei ’18

Bron: www.sram.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments