Test | Breezer Inversion gravelbike – Jouw andere fiets

Terwijl de ene helft van de racefietsers zich nog vooral druk maakt over die ‘gevaarlijke’ schijfremmen, kijkt de andere helft wél verder, want ‘dikkere banden rijden tóch wel fijner’. Mountainbikers die géén racefiets kopen, maar een gravelbike. Want het wordt pas écht interessant daar waar het asfalt ophoudt. Gravelbikes zijn sterk in opmars. En in zo’n groeiende markt, waar ook de confectiemerken massaal instappen met gemeengoed-geworden carbon, is er ook weer ruimte voor de nichespelers met nichematerialen. Zoiets als de Breezer Inversion met z’n stalen frame. Eric probeerde deze bike met een legendarische naam op de onderbuis uit.

Tekst & foto’s: Eric Wictor

We drijven er graag de spot mee: hypes. De fietsindustrie heeft er namelijk een handje van om op iedere niche of ontwikkeling te springen, simpelweg uit angst de boot te missen. De marketingafdelingen vergroten alles uit tot de grootste innovatie aller tijden en ‘the next big thing’. Kijkend naar werkelijke verkoopcijfers blijkt de markt echter lang niet ál die ‘innovaties’ te omarmen. We schreeuwen nog steeds om trapassen met schroefdraad en zeg nou eerlijk: hoe veel fat- en plusbikes zie je nou in je vriendenkring rondrijden? Toch hangen hypes samen met technische ontwikkelingen die uiteindelijk wél echt ergens toe leiden. Zo zijn 3,0″ banden niet zo hip maar lijkt 2,6″ stilaan een norm te worden. Evenzo rijdt maar één op de 1000 rijders een endurowedstrijd, maar is het aanbod lichte, super capabele fietsen groter dan ooit.

“In zo’n groeiende markt… is er ook weer ruimte voor de nichespelers met nichematerialen.”

En zo komen we dus bij de recentste hype: gravelbikes. Wat voorzichtig begon bij een aantal kleine merken, wordt langzaam door de groteren ook opgepakt. Zodoende wordt nu, zonder één duidelijk aantoonbare oorzaak, het gravel-gebeuren een subgenre dat de potentie heeft om in sommige markten groter te worden dan racefietsen en mountainbikes. En in zo’n groeiende markt, waar ook de confectiemerken massaal instappen met gemeengoed-geworden carbon, is er ook weer ruimte voor de nichespelers met nichematerialen.

Breezer Inversion gravelbike

Breezer Inversion gravelbike

Zo ging ik afgelopen winter en voorjaar op pad met de Inversion van Breezer, het merk van Joe Breeze. Hoewel het ontstaan van de sport ‘mountainbiken’ niet aan één persoon toe te schrijven is, is de creatie van de eerste, specifieke en vooral nieuw gebouwde mountainbike wel degelijk het werk van één persoon: Joe. Terwijl iedereen op oude, bij elkaar geraapte barrels van Mount Tamalpais afsuisde en onderaan ledematen én fietsonderdelen terug bij elkaar raapte, was het Joe Breeze die in 1977 een nieuw frame in elkaar soldeerde en afmonteerde met nieuwe onderdelen die wél bestand waren tegen het offroad geweld. Tot in de jaren ’90 verbond hij zijn naam nog aan een complete lijn – vooral – stalen fietsen. Met de opkomst van aluminium, titanium en uiteindelijk carbon viel staal grotendeels uit de gratie en besloot Joe er de brui aan te geven.

Het merk werd echter in 2009 opnieuw leven ingeblazen, nadat (andermaal) retro en dus staal weer in schwung raakte. Het merk vond zijn nieuwe thuis onder de vlag van Advanced Sports, dat onder meer ook Kestrel en Fuji voert. Nog steeds is Joe verbonden met het merk en wordt de retro-kaart dan ook getrokken.

Framedetails

De basis van de Breezer Inversion gravelbike is een chroom-moblybdeen stalen frame gecombineerd met een full-carbon voorvork. Beiden zijn enkel voor schijfremmen geschikt en voorzien van ‘moderne’ details zoals een BB86 trapas, een 142×12 steekas achternaaf en een tapered balhoofdbuis. Opvallend vind ik zelf zowel het oog voor detail als voor afwerking. Het grijs-blauwe motief is elegant en stijlvol en de lak is erg strak. De lasnaden net maar niet overal even strak en egaal. Verwacht geen ‘evenly stacked row of coins‘: daarvoor zul je naar d(i)e custombouwer moeten gaan. Voor het perspectief; die zal je minstens hetzelfde geld vragen voor enkel een frame. Bij Breezer krijg je voor dat geld een complete fiets…

Verder hangen frame en vork vol met nokjes (voor bidonhouders, spatborden en dragers) en is over kabelgeleiding écht nagedacht. Rem- en schakelkabels lopen over de onderbuis, waarbij de remleiding uiteraard ononderbroken is. Nergens gerammel, alles netjes afgedicht: klaar voor een lange reis en/of het goorste grindpad dat je kan vinden.

Breezer Inversion gravelbike

Breezer Inversion gravelbike

Breezer Inversion gravelbike

Breezer Inversion gravelbike

Onderdelen

Ook de afmontage van de Inversion komt strak maar enigszins sober over, met een nagenoeg compleet Shimano Ultegra Disc groepset. Enkel de Zayante cranks en de trapas zijn van Praxis Works, meer voorzien van 50/34t bladen en Enduro trapaslagers. Het bereik van de 2×11 aandrijving is behoorlijk groot door het gebruik van een 11-34t cassette. Voor eigen land is dit aan de ruime kant en zou een 1×11 of een cassette met een kleine spreiding voorstaan. Zie het maar als een attest van de veelzijdigheid van de Inversion.

De cockpit bestaat uit een 125 mm diep dirt drop stuur met een 110 mm lange stuurpen en een carbon zadelpen. Alle zijn afkomstig van Oval, terwijl WTB wielen, banden en zadel voor haar rekening neemt. De velgen meten intern 23 mm breed en zijn voorzien van 700c x 32 banden. Bredere banden passen makkelijk hoewel een 38-40 mm model misschien wat modder op zou laten hopen in/op het frame.

Pressfit goed uitgevoerd: in een stalen bracketpot die – zoals het hoort – netjes binnen toleraties te ruimen en vlakken is
Breezer Inversion – Geometrie
vz_cx_geometry
Framemaat “L” 54 cm Offset O 4,8 cm
Zitbuislengte ST 54 cm Trail T n.n.b.
Bovenbuis TT 57,0 cm Balhoofdlengte HT 15,5 cm
Reach R 38,7 cm BB hoogte BBH n.n.b.
Stack S 59,0 cm BB drop BBD 7,5 cm
Zitbuishoek STA 73,0 ° Liggende vork CS 42,5 cm
Balhoofdshoek HTA 73,0 ° Wielbasis WB 101,6 cm
Framemaat “L” 54 cm
Zitbuislengte ST 54 cm
Bovenbuis TT 57,0 cm
Reach R 38,7 cm
Stack S 59,0 cm
Zitbuishoek STA 73,0 °
Balhoofdshoek HTA 73,0 °
Offset O 4,8 cm
Trail T n.n.b.
Balhoofdlengte HT 15,5 cm
BB hoogte BBH n.n.b.
BB drop BBD 7,5 cm
Liggende vork CS 42,5 cm
Wielbasis WB 101,6 cm

Breezer Inversion gravelbike

Breezer Inversion gravelbike

Breezer Inversion gravelbike

De (grind)weg op

De eerste meters op de Breezer Inversion gingen mij nogal lastig af. De reden daarvoor was overduidelijk: een veel te lange zit. Met mijn 1m83 (en 1m90-equivalente armen) was de meegeleverde 110 mm stuurpen écht te veel van het goede, zeker ín de drops rijdend. Kortom: deze fiets is lang. Montage van een 90 mm stuurpen bleek precies de goede oplossing te zijn zonder de fiets tot een rijdend circus te maken.

Shimano Ultegra: dik prima

Over het algemeen werkte de bijna-complete Shimano Ultegra Disc groep perfect. Schakelen gaat snel en de remmen weten een balans te vinden tussen remkracht en doseerbaarheid. Mogelijkerwijs is dit een andere zaak als je met bepakking een grindweg in de Alpen af stormt, maar goed, die situatie kon ik deze winter niet testen. De enige verbetering die er mijns inziens mogelijk is, is het gebruik van een clutch-derailleur. Dat scheelt gerammel op de ruwste grindwegen en bospaden.

Breezer Inversion gravelbike

Flared drops – op slechte wegen en in het bos beduidend effectiever dan een ‘gewoon’ smal racestuur. Onder ‘in de beugel’ is er meer vrijheid, stabiliteit en dus controle.

Breezer Inversion gravelbike

De WTB Exposure 700c x 32 mm banden doen het goed zolang de ondergrond hard of droog is – ze rollen licht en sturen voorspelbaar, ook al wordt de ondergrond wat losser.

Neutraal stuurgedrag

Met de stuurpen éénmaal verwisseld kwam de Inversion mij heel neutraal over, nergens stuurde de Breezer te traag of te nerveus. Voorspelbaar; dat is het woord. Dit ondanks het marginale profiel van de banden. Verliet ik de weg voor een kort stuk singletrack dan was de Inversion vervolgens verrassend wendbaar. Kort draai- en keerwerk bleek de Inversion, ondanks de lengte, de lange zit en de gewichtsverdeling (die natuurijk nogal wat afwijkt van een mountainbike), goed aan te kunnen.

Neutraal stuurgedrag

Qua comfort dempte de Breezer Inversion voldoende de trillingen van een slecht wegdek of een grove grindweg. Je kan het wijten aan het stalen frame, en hoewel dat inderdaad iets zal doen, ligt het vooral aan de banden. Wanneer kiezels of wortels in het spel kwamen was het echter een andere situatie: bij voorkeur om het obstakel heen sturen. Wat mij betreft geheel conform verwachting voor fiets zonder mountainbike banden en met een starre voorvork. Zie je een wortel toch over het hoofd dan voel je dat héél duidelijk, maar dat is mijn inziens ook de charme van een no-nonsense fiets als deze Breezer. Natuurlijk kan je voor een full-suspension gravel-grinder kiezen… Mijn gedachte is dat je dan net zo goed een MTB kan pakken. Hoe dan ook: geen van beide opties bieden vervolgens het lichte, snelle gevoel dat de Inversion geeft zodra je weer de weg op draait.

Conclusies

Originele Breezers hadden de kabelnokken op de balhoofdbuis, ter voorkoming van slijtage. De Inversion vangt het op met rubbers op de versnellingskabels. Koop er zelf ook één rubbertje bij voor de remleiding – het is anders zo’n zonde van dit prachtig frame.

 

“The best part of the ride starts at the end of the pavement” staat op de website van Breezer. De Inversion valt onder het kopje Adventure fietsen en wordt weggezet als fiets voor grind- en asfaltwegen. Da’s leuk, Joe, maar met setje banden met ietsje méér grip kan je de Inversion wat mij betreft ook prima op singletracks gebruiken. De gemonteerde 32 mm WTB Exposure semislicks zijn op natte wortels en in modder uitermate voorspelbaar: zoals je zou verwachten is er dan nul grip. Dat behoudens is de Inversion thuis op alles waar een volgeveerde MTB niet strikt noodzakelijk lijkt: asfalt, bospad, grindweg, en op nog verrassend veel singletracks.

Dat de Breezer Inversion eigenlijk niet als off-roader bedoeld is maar dat zeker kan zijn, betekent dat dit misschien wel de meest veelzijdige fiets is waar ik in lange tijd op heb gereden. Daarmee is het een ideale toerder, woon-werk vehikel voor wie het fietspad links wil laten liggen én kan het een bike-packing vakantiefiets worden. Zelfs de ritten op m’n racefiets eindigen nog wel eens in modder of grind, dus ook zeker daar zou de Inversion een goede keuze zijn. Ik durf daarom zelfs te zeggen dat als ik naast m’n full-suspension MTB één andere fiets mocht hebben, het deze Breezer zou zijn.

Adviesprijs: €2799,- (zoals getest) ; €1999,- (Shimano 105 2×11)
Meer info: Breezer Bikes
Distributie: Vos Sports Vision

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments