Merida 2019: One-Twenty vernieuwd (nu 10 mm extra!)

Merida’s allrounder, nog allrounder…?

“De nieuwe Merida One-Twenty. De veelzijdige alleskunner, nu nog beter.” Dat kopt de persfolder die we uitgereikt kregen bij het Merida Global Launch event dat de voorbije dagen werd gehouden in het Zuid Duitse Ruhpolding. Het lijkt ons logisch dat een nieuw model een verbetering is, dus daar had ook best wat anders mogen staan. Zoiets als ‘Nu nog mooier!’, want dat is in onze optiek minstens zo waar.

One-Twenty 6000

De One-Twenty, met – je raadt het al – 120 mm veerweg, draait al een tijd mee in het programma van Merida. Voor deze nieuwste versie is men verder gegaan dan alleen een upgrade van het kleurenpalet. Zo zijn er drie framevarianten wat betreft materiaal. De geometrie is bij de tijd gebracht en zijn er 29″ en 27,5″ versies. Op detailniveau zijn er talloze verbeteringen doorgevoerd en krijgen alle modellen vooraan 130 mm veerweg. Enig nadeel voor ons in de Benelux; van de 8 varianten die Merida heeft, kan je er hier slechts 3 kopen. Daarover later meer.

Nieuw ontwerp, nieuwe techniek

Toegegeven: de layout van de fiets is niet heel erg veranderd. De demper zit is nog steeds gemonteerd tussen de liggende achtervork en de rocker (‘full floater’ concept, Merida noemt het ‘Float Link’) en van een afstand lijken de lijnen van voor- en achterframe nauwelijks gewijzigd. Van dichtbij zijn de verschillen groter. Daarbij zijn de nieuwe graphics een stuk chiquer en geven een wat meer high-end indruk in onze optiek. Op technisch vlak vallen de grotere lagers van het veersysteem op; die zouden meer duurzaamheid en meer stijfheid moeten geven. Om die laatste reden is de buisdiameter van de liggende achtervork ook vergroot. De achterdemper is er nu een van het type ‘trunion’ en monteert dus op een andere manier aan de eveneens gewijzigde rocker. De ratio van het veersysteem is iets verlaagd, zodat er een lagere luchtdruk nodig is in de achterdemper. Dit komt de fijngevoeligheid wat ten gunste. Het veersysteem is verder geoptimaliseerd voor one-by aandrijfgroepen; het onderste scharnierpunt bevindt zich ter hoogte van de omtrek van een 32 tands kettingblad. Toch is een voorderailleur nog altijd te monteren, waarin Merida inmiddels bijna een uitzondering in de markt lijkt te worden.

De achterbrug heeft grotere lagers gekregen voor meer duurzaamheid en stijfheid.

De twee topmodellen, de 9000 en 8000, hebben een volledig CF4 carbon frame. Dit frame weegt met 2105 gram (inclusief hardware, zonder demper) maar liefst 400 gram minder dan de voorgaande generatie. Daaronder volgt de 6000 die een CFA frame heeft. Vrij vertaald komt het er op neer dat deze het CF4 voorframe combineert met een volledig aluminium achtervork. Het gewicht van deze versie is 2560 gram. Onder het 6000-model volgen nog 5 modellen waarbij zowel het voorframe als de achtervork van aluminium zijn, die een gewicht hebben van 3020 gram. Bij alle frames is de rocker van het veersysteem in aluminium uitgevoerd. Het summiere gewichtsvoordeel dat een carbon rocker op zou kunnen leveren, woog (…) aldus Merida niet op tegen de meerprijs.

Geometrie – 29″ en 27,5″ modellen

Vooraan zijn alle modellen dus voorzien van 130 mm veerweg. De balhoofdhoek is iets afgevlakt naar 67,3º bij de 29″ modellen. 29″ modellen zijn er in 4 framematen van S oplopend tot XL. Naast de grootste wieldiameter, heeft Merida ook 27,5″ versies van de One-Twenty. Je kunt dan alleen een framemaat S of M selecteren. Ons inziens best een logische optie. Opvallend genoeg is Merida daarmee inmiddels de uitzondering op de markt.

Bij alle framematen neemt de reach een paar millimeter toe, maar de 130 mm veerweg vóór, de balhoofdhoek én de 10 mm kortere achtervork hebben de meeste invloed op het verschil in rijkarakter tussen de vorige en deze nieuwe generatie van de One-Twenty.

Over die achtervork nog: daar hebben de Merida-ingenieurs rekening gehouden met 30 mm brede velgen in combinatie met 2.35″ brede banden. Tot slot vinden we voor- en achteraan Boost inbouwbreedtes voor de naven.

Eerste indrukken van de One-Twenty

Leuk, zo’n presentatie, maar rijden is altijd leuker. Dat was met de One-Twenty niet anders. Nu is dat een karige conclusie voor een nieuwe fiets, dus tijd voor meer context. Het testrondje was duidelijk uitgestippeld voor liefhebbers van het steile klimwerk. Daarnaast was het ook vooral Duits. Oftewel: het ontbrak zeker niet aan grof gravel. Met name op dat gravel was de fijngevoeligheid van de vering goed uit te proberen. Met de compressiedemping geheel geopend, filterde het systeem redelijk gemakkelijk veel weg. Met een toenemende steiltegraad was er tractie te over en boomwortels en grove stenen hadden daar weinig invloed op. De zitbuishoek is met 75,5º best steil te noemen en dat is nodig ook bij het steilste klimwerk. Toch betrapte ik me er op dat ik snel naar de punt van het zadel schoof om het voorwiel aan de grond te houden. Misschien dat het verkorten van de achterbrug niet per sé een zegen is.

Nieuwe graphics geven de One-Twenty een sjiek uiterlijk. Bij het topmodel, de 9000, zelfs in Fox Kashima kleurstelling….

….toch een beetje piepen als fiets autist purist: hier hoort natuurlijk ook een Fox Transfer Kashima gecoate dropper in.

Zodra je wat meer snelheid wilt maken op een klim of op het vlakke, doe je er goed aan vooral te blijven zitten. Met de compressiedemping volledig open, wipt het geheel namelijk redelijk veel zodra je gaat staan. Met zitten en ‘mooi rondjes draaien’ komt er wat meer rust in de achtervork, maar strak blijft hij zeker niet. De hendel op de achterdemper is vrij goed bereikbaar, en met de compressiedemper een standje dichter blijft het geheel strakker en voelt het allemaal wat meer cross country snappy aan.

Met de dempers volledig geopend, stelt de One-Twenty naar beneden allerminst teleur. Hij laat zich vrij gemakkelijk over de lastigere lijnen sturen, zonder dat er een overdaad aan lichaamstaal nodig is. De One-Twenty voelt zich echter vooral erg goed thuis op de meer flowy, bochtige secties, waar slechts wat bijtrappen voldoende is om het tempo er in te houden. 120 mm veerweg achteraan lijkt voldoende voor wat ruig daalwerk, maar dat wordt  ook geholpen door het feit dat je vooraan gewoonweg wat meer te zeggen hebt dankzij de 130 mm veerweg.

De welving boven op de bovenbuis nabij het balhoofd is onderdeel van ‘de designtaal’ die je veel terug ziet bij de andere nieuwe modellen van Merida.

Merida’s associëren we vaak met gifgroen. De One-Twenty 8000 stelt dan ook niet teleur. Sterker nog, met de nieuwe graphics en iets meer ingetogen tint van groen, één van onze favorieten tijdens de prestentatie…

Merida positioneert de One-Twenty als dé meest allround fiets in hun programma. Een alleskunner dus. Daarmee hoeft hij nergens écht in uit te blinken, maar moet hij vooral veel goed doen. Op basis van een dagje spelen is het onmogelijk een volledig beeld te krijgen van alle eigenschappen. Toch heb ik de indruk dat de claim van Merida een heel eind klopt. De One-Twenty blinkt inderdaad in niets écht uit. Je kan dat negatief opvatten, maar eigenlijk is het een compliment, kijkende naar wat Merida voor ogen had met de vernieuwing én de prominente positie van deze nieuwe generatie. Het is een fiets die een breed publiek kán bekoren…

Line-up voor Benelux

… en daarom is het eigenlijk extra jammer de Benelux-importeur slechts 3 van de 8 One-Twenty modellen actief zal voeren en dan ook alleen maar in de 29″ uitvoering. De 27,5″ modellen vormen in dit segment volgens Merida een niche; Merida Benelux zet daarom alleen in op de grootste wieldiameter.

De topmodellen, de One-Twenty 9000 en 8000 met een prijs van respectievelijk € 9000 en € 6800 vallen buiten de boot. Logisch; Zulke dure topmodel-trailbikes worden niet met zeecontainers tegelijk verkocht in onze contreien. Onderaan de reeks worden de 600, 500 en 400 modellen vooralsnog ook niet actief aangeboden. Wat kunnen we wél aantreffen bij de Merida-dealer? De 6000 met het carbon voorframe en de aluminium achtervork, de de 800 en de specifieke ‘XT-Edition’. Wil je toch een 8000 of 9000 hebben? Vraag het vriendelijk aan je dealer; op speciale aanvraag kan Merida Benelux deze tóch leveren.

One-Twenty 6000 – €3699: CFA carbon voorframen en aluminium achterbrug, Rock Shox Revelation RC voorvork en Deluxe RL achterdemper, SRAM 1×12 GX Eagle aandrijving, Shimano MT-500 remmen, Merida Expert TR wielset en KS Integra dropper 150 mm (125 mm bij framemaat S).

One-Twenty 800 – €2899: LITE aluminium, Rock Shox Revelation RC voorvork en Deluxe RL achterdemper, SRAM 1×12 GX Eagle aandrijving, Shimano MT-500 remmen, Merida Expert TR wielen en KS Integra dropper 150 mm (125 mm bij framemaat S)

One-Twenty XT-Edition – €2399: LITE aluminium, Rock Shox Revelation RC voorvork en Deluxe RL achterdemper, 2×11 Shimano XT aandrijving, Shimano MT-500 remmen, Merida Expert CC wielen en Merida Expert TR dropper.

Tot slot

Merida is in Nederland vooral bekend van hun cross country fietsen. Van opstappers van enkele honderden euro’s tot de high-end modellen waar het voormalige Multivan-Merida team op reed. In de loop der jaren zijn ook die high-end modellen steeds meer omarmd door een schare fans en bikers die op zoek zijn naar topmateriaal. Het programma van Merida was altijd al breed, maar in de Benelux was alles buiten het XC-aanbod wat onderbelicht. Misschien ook wel omdat hun aanbod gewoonweg niet super aansprak.

De vernieuwde One-Twenty heeft wat ons betreft voldoende om dat stigma te doorbreken. En hoewel misschien niet super uitgesproken, hoeft dat beslist geen nadeel te zijn. Ze zijn tot in detail goed doordacht, de geometrie en de rijeigenschappen zijn prima voor dit segment. Ook al is het aanbod in de Benelux aanvankelijk wat beperkt, die modellen die wél gevoerd worden zijn even zo doordacht en netjes als de full carbon topmodellen. Bij de carbon-aluminium 6000 zijn wat ons betreft de meest gebalanceerde keuzes gemaakt ten aanzien van materialen, prijs én looks.

Toch hopen we stiekem dat mensen voor één van de topmodellen gaan, zodat we die ook eens in het wild tegen komen. Eerlijk gezegd achten we die kans ook groter dan voorheen; de vernieuwingen maken de One-Twenty een fiets die bij een breed publiek past. De nieuwe, meer understated, looks zijn misschien niet uniek – sommigen vergelijken het met wat een aantal andere Duitse merken doen – maar blijkbaar slaat dat wél aan en voedt dat onze gedachten dat deze nieuwste generatie voor Merida wel eens heel belangrijk kan gaan worden.

Tekst & foto’s: Mark ten Napel

Posted in Nieuws, Specials and tagged , , , , , , , , , , , , , .