Race Face Next SL wielset: geschikt voor ‘down country’…

Een nieuwe wielset en een nieuwe categorie…

Voor veel producten is de scheidslijn tussen gebruiksdoeleinden heel duidelijk. Met een cross country hardtail is het niet raadzaam (…) deel te nemen aan RedBull Rampage. Met een downhillfiets de Grand Raid rijden valt ook in de categorie ‘doe maar niet’.

Voor andere producten is die scheidslijn juist erg vaag en zijn ze toepasbaar én geschikt voor een breder spectrum. Zo ook Race Face’s nieuwe Next SL wielset. Met 1555 gram en 26 mm brede velgen zijn ze méér dan thuis op je cross country fiets, maar ook uitermate geschikt voor je meer op zwaartekracht en speelsheid georiënteerde trailbike. Aangezien we nog niet genoeg categorie-definities hebben, noemt Race Face dit bredere inzetgebied ‘down-country’; een niet geheel serieuze verwijzing naar een artikel van Mike Levy.

Het relatief lage gewicht van de complete 29”-only wielset is onder meer te danken aan de carbon velgen. Ze zijn 31 mm uitwendig en 26 mm inwendig breed. De velgen zijn hookless en uiteraard tubeless-ready; de tape en ventielen zijn af-fabriek gemonteerd. De spaakgaten zijn 4,5 mm uit het midden van het asymmetrisch velgprofiel gezet voor een betere verdeling van de spaakkracht tussen de linker- en rechterzijden van de wielen. Om diezelfde reden zijn de naafflensen van de Vault naven relatief groot uitgevoerd, maar per wielzijde anders. Dit heeft tot gevolg dat de 28 Sapim spaken in zowel voor- als het achterwiel dezelfde lengte hebben. Om gehannes met verkrijgbaarheid van spaken bij een spaakbreuk te voorkomen, levert Race Face overigens 5 reserve spaken mee met de wielset mee.

Race Face gaat er prat op dat de oversized Vault naven ruimte bieden aan grote lagers die zo ver mogelijk naar buiten zijn geplaatst – voor meer stijfheid en duurzaamheid. De vrijloop (Shimano HG of SRAM XD) is voorzien van 6 pallen die elk hun eigen veer hebben en in de naafhuls zijn gemonteerd, in plaats van de vrijloop-body zoals meer gebruikelijk. Ze grijpen steeds per 3 in, waarmee in totaal 120 ingrijppunten en dus een vrijloophoek van slechts 3 graden ontstaat.

De as-eindkapjes zijn zonder gereedschap los te halen en zodoende is ook de vrijloop te vervangen of te onderhouden zónder specifiek gereedschap. De tijd van non-Boost inbouwbreedte lijkt langzaam voorbij: Race Face levert deze wielset alleen met Boost 110×15 en 148×12 mm inbouwbreedte voor respectievelijk het voor- en achterwiel. Terwijl de achternaaf identiek is aan de Vault-naven in de andere wielsets van Race Face, is de voornaaf van de Next SL wielset 50 gram verlicht.

Tot slot worden deze carbon wielsets geleverd met Race Face’s Carbon Confidence Guarantee – 2 Years, No Fault, Guarantee. De Next SL wielset is per direct leverbaar via de nieuwe distributeur voor de Benelux: Sabma. De set kost €1.698; een los voorwiel en achterwiel respectievelijk €819 en €879.

Uit het persbericht:

Rupert hates goggles

“Rupert enjoys spending time in the Race Face office, but he lives for mountain biking. As a rescue from Northern British Columbia, his life started out rough and he doesn’t hold back when it comes to voicing his opinions. Rupert believes all creeks are for swimming, all squirrels deserve to be chased, and all trails should be hit at speed, because going through the woods fast is what is ancestors did. Rupert dislikes hot weather, big scary German Shepherds, and excuses for not going mountain biking. But most of all, Rupert hates a slow ride, because noodling up the climbs or pushing to the trailhead means less laps before dark. Rupert always wants to do more laps.

Rupert loves when people ride Race Face Next SL wheels because then he knows it’s going to be a fast ride door-to-door with awesome descending and no stopping for wheel issues or flat tires. He doesn’t care how people classify the wheels – down-country XC, trail, marathon, xc-race – all Rupert cares about is that you have them on your bike and his goggles are left at home.”

Bron en meer info: www.raceface.com
Distributie Benelux: Sabma

Posted in Nieuws and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .