S-Works Recon – ‘The fastest shoe on dirt’

Eén (zeer lichte) schoen voor alle offroad disciplines

Specialized introduceert haar nieuwste high-end cross country fietsschoen met een nieuwe naam: Recon. Dat is de afkorting voor ‘reconnaissance’, wat in het Nederlands ‘verkennen’ betekent.

Het nieuwe schoeisel zou namelijk voor veel meer geschikt zijn dan alleen de klassieke definitie van cross country. Of dat zo is, moet nog blijken. Wat deze schoenen in elk geval zijn: erg stijf en erg licht…

… en dát heeft een stevige prijs: €349,90. Het is dan ook niet voor niets het topmodel uit het programma en zit vol met de laatste technieken. Een carbon zool vormt – uiteraard – de basis. Specialized geeft de schoen een stijfheidsindex van 13,0. Nu zegt dat getal bij het ontbreken van industrie-genormaliseerde waardering vrij weinig. We ontvingen de schoenen een paar weken terug vóór de lancering om alvast aan de uh… voet te voelen. Tot dusver kunnen we concluderen dat op de schaal van slap naar stijf, deze schoenen in mijn ervaring f&*king stijf zijn.

In die zin is de claim dat ze breder inzetbaar zijn dan alleen bij cross country ritten, ook alleen uit te leggen met het oog op andere fietsdisciplines waarbij het vooral op efficiënt trappen aankomt. Met de Recon wordt dan ook het programma van Specialized gestroomlijnd, zo valt te lezen in de persinformatie:

“Finding the perfect high-performance pair of off-road shoes can be tough going, but with the S-Works Recon shoes, we’ve made the choice simple. Exceptional power transfer? Check. Gram-counter approved? Check. Undeniable style? You got it. With the S-Works Recon shoes, you get off-road shoes that ready for any kind of adventure, whether it’s gravel, cyclocross, or XC racing.”

Fietsschoenen met de nadruk op fietsen dus. Vergeet lange looppassages; de zolen buigen simpelweg niet. Moet je onverhoopt tóch op stappen in plaats van trappen, dan zorgen de rubberen SlipNot (…) noppen onder op de zool voor ruim voldoende grip. Vooraan vind je ook nog twee demontabele kunststof spikes, voor wanneer je een dijk op moet klunen tijdens een cyclocrosswedstrijd. De rubberen noppen staan daarbij gelukkig vrij breed geplaatst onder de bal van je voet. Vaak hebben ‘racey’ schoenen een erg smalle zool en sta je daar net zo stabiel op als Bambi op het ijs. Niets van dat bij deze S-Works Recon; ik zet mijn voet met dezelfde zekerheid neer op oneffen ondergrond als met mijn enduroklompen.

Met 270 gram per schoen (maat 42) zijn de Recon’s één van de lichtste schoenen op de markt. Dat lage gewicht is niet alleen het gevolg van de carbon zool. Ook bij de constructie van de rest is er gelet op het gewicht door de toepassing van de laatste technieken. Zo is de bovenzijde (de schacht) van de schoen gemaakt van stretchmateriaal met daartussen een gaasstructuur van Dyneema. Dit door het Nederlandse DSM ontwikkelde materiaal is enorm sterk. ‘Worlds strongest fiber’, naar eigen zeggen. Het is zó sterk dat er maar weinig van nodig is om tot een sterke schoen te kunnen maken. Het gevolg is dan ook dat de ‘wanden’ van de schoen erg dun zijn. De gewichtsbesparing wordt ver doorgevoerd. Naast het high-end Dyneema is de montageplaat (met schroefdraadgaten) voor je pedaal-cleat uitgevoerd in… titanium.

Dyneema mag dan sterk zijn; scherpe stenen die rondvliegen of in de weg liggen als je moet lopen laten in de regel al snel hun sporen na. Om die reden zijn de Recon’s dan ook voorzien van een versterkte neus. Een neus die overigens bewust relatief ruim is, zodat tenen niet worden afgekneld. Aan de achterzijde is er ook een versteviging, maar die dient expliciet ter ondersteuning van de hiel en niet zo zeer als bescherming van de schoen zelf.

Boven op de schoen zitten twee BOA S3 sluitingen, om de schoen goed aan te laten sluiten. Deze werken in twee richtingen; je draait de BOA dus in de ene richting strakker en in de andere richting losser. Bij veel andere BOA uitvoeringen kun je ze alleen nauwkeurig vastdraaien, maar slechts in één handeling (trek aan de knop) volledig lossen. De knoppen zijn overigens van aluminium en voorzien van een diamantpatroon rondom voor goede grip. Bij de Recon’s is de druk over de gehele wreef dus goed te regelen en onderweg ook snel aan te passen voor optimaal draagcomfort. De klittenband op de neus zou nog verdere fine-tuning geven, waren het niet dat de neus vrij stug is en je dus niet of nauwelijks de neus kunt straktrekken.

De binnenzool, tenslotte, is ontworpen volgens Specialized’s eigen Body Geometry concept. Hierbij wordt de positie van de voet in relatie tot de gewrichten zo goed mogelijk afgestemd om de overdracht van kracht en het tegengaan van blessures te maximaliseren.

De nieuwe Recon is een unisex-schoen. Er zijn geen specifieke mannen- of vrouwenversies. Je hebt de keuze uit een rode of zwarte uitvoering, waarbij de zwarte versie er in een grootste maatreeks zal zijn: 36-48 met halve maten verkrijgbaar vanaf maat 38,5 oplopend tot 45,5. De zwarte uitvoeringen zijn nu al verkrijgbaar. De rode arriveren begin december bij de Specialized dealer.

Vooral goed voor het betere beukwerk. Dat zullen we dan maar eens gaan doen de komende tijd…

Tekst en foto’s: Jeroen van den Brand

Meer informatie: www.specialized.com

Posted in Nieuws, Reviews and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , .