Primum V2.0: Pilot moderniseert haar XC hardtail en verlaagt de prijs

Anderhalf jaar geleden testte Lars de Primum 29er van Pilot. Een titanium hardtail met een enigszins klassieke insteek. Het Nederlandse merk, dat gespecialiseerd is in frames uit het wit-grijze metaal, heeft onlangs de Primum vernieuwd. Nog steeds oogt ‘Versie 2.0’ enigszins klassiek, maar de updates zijn beslist modern én… de prijs is verlaagd.

Bij de totstandkoming van de nieuwste versie hield Pilot elk detail tegen het licht: op het materiaal na is vrijwel alles gewijzigd. Zo is het frame nu standaard voorzien van een Boost (148×12 mm) inbouwbreedte achterin. De PF30 trapas-pot is vervangen door een oversized T47 draadvariant. Tussen de achtervorken is – mede dankzij het weglaten van het ‘mannetje’ tussen de seatstays – nu ruimte voor banden tot 2,4”. Alle Primum’s komen nu standaard met interne kabelgeleiding voor een dropperzadelpen. Pilot weet ook met trots te melden dat het framegewicht met 150 gram is afgenomen voor een framemaat M. Concreet spreken we dan over een gewicht van 1500 gram. Voor titanium een nette waarde!

De modernste twists die de Primum V2.0 meekrijgt, zijn de subtiele veranderingen aan de geometrie. Zo is de balhoofdhoek (gemeten zónder sag) van 70 graden afgevlakt naar 69 graden voor de framematen S en M. Voor de L en XL is deze en 69,5 graden, om een – volgens Pilot – beter compromis te maken tussen de lengte van de wielbasis en het stuurgedrag bij deze grotere frames. De achtervork is bij alle framematen iets korter, terwijl de bovenbuis per framemaat gemiddeld zo’n 10 mm langer is geworden.

Tot slot komt de Primum er ook in een ‘SL’-optie: een versie waarbij nóg eens 150 gram bespaard is – dus 300 gram ten opzichte van de eerste generatie Primum 29er. Om tot een framegewicht van circa 1350 gram (maat M) te komen, wordt onder meer teruggegrepen op een BSA schroefdraad trapaspot en zijn de buizen van de staande achtervork iets kleiner in diameter dan op de ‘reguliere’ Primum V2.0. De Primum SL stelt het verder zonder buisjes voor de interne kabelgeleiding; de kabels lopen wél binnendoor, maar zijn dus niet over de gehele interne lengte ondersteund/opgesloten. Framematen S en M hebben een dunnere zitbuis, voor een 27,2 mm zadelpen.

Verlaagde prijzen

De vernieuwde Primum heeft een prijs van €1.749. Juist, dat is €250 minder dan voorheen het geval was voor een standaard Primum! Voor de oude prijs van de standaard Primum – €1.999, dus – kun je nu de SL versie krijgen. De Primum en Primum SL komen in 4 standaard maten (S, M, L en XL), maar uiteraard kan de geometrie geheel worden aangepast naar wens. De meerprijs voor een maatbouwversie van de Primum is €500.

De hier getoonde Primum is verder voorzien van custom lakwerk, wat bij Pilot tegen een meerprijs óók mogelijk is.

De hier getoonde custom-Primum is van Mathijs Lemmers van het salesteam van Pilot: “Dit is mijn eigen fiets. Het lakwerk is losjes gebaseerd op een legendarische Spitfire. Met onze merknaam in gedachten, vond ik het wel een leuk idee om dat naar mijn fiets te vertalen. Daarnaast heb ik op de chain stays de hoogste berg in Toscane vermeld, omdat ik daar ieder jaar ga mountainbiken. Tot slot heb ik mat zwart en oranje overgenomen van de FOX Factory vork, zodat het een mooi geheel vormt.”

Pilot levert uiteraard ook complete fietsen. Een Primum V2.0 met een basisafmontage is er vanaf €3.999. Hierbij krijg je onder meer een Shimano XT 1×11 aandrijfgroep en remmen, vooraan een Fox 32 Float Step Cast FIT Grip 3 voorvork, OHR B2 wielen en Ritchey onderdelen. Uiteraard kun je hem ook naar wens laten opbouwen; Pilot denkt graag met je mee om tot een mooi geheel te komen.

Bron: www.pilotcycles.com

Posted in Nieuws and tagged , , , , , , , , , , , , , .