Review: SQlab 611 Ergowave Active

Niks zo persoonlijk als een zadel…

SQlab is een herkenbaar merk. Alles is ontworpen vanuit heldere ergonomische uitgangspunten. Vroeger hadden ze een nogal Duits-klinische uitstraling. Met naast sportief spul vooral veel aandacht voor ‘gezondheidszadels voor de middelbaren’.

Die hebben ze nog steeds, maar het SQlab-gamma breidt zich langzaam uit richting het zwaardere werk. De sfeer op de site verandert mee: Minder witgejaste dokters, meer downhillers!

Om kennis te maken met die bredere doelgroep, stuurde SQlab ons onder meer een zadel toe.

Zie hier de 611 Ergowave Active, gemaakt voor XC en marathon. Gericht op efficiency en klimmen, maar met een wat bredere neus en wat dikker gevoerd dan een racezadel. De wangen zijn daarnaast ter bescherming ook nog eens uitgevoerd met stevig kevlar. SQlab ontwerpt haar zadels vanuit een heldere filosofie: “Zitten doe je op je zitbotten, niet op de rest daaromheen!” Hun zadels hebben dan ook een specifieke plek waar je die zitbotten dient neer te planten en dat maakt ze opvallend van vorm: “breed, plat en getrapt”.

Breedtesport

In de lengterichting uit die ontwerpfilosofie zich het duidelijkst. Sommige SQlab zadels bestaan uit twee horizontale vlakken: een laag vlak aan de voorzijde en een duidelijk verhoogd vlak aan de achterzijde. Daarop plaats je dus je zitbotten. De rest komt op het lagere vlak en heeft dus meer ruimte en minder druk. De Ergowave-zadels zijn iets anders gevormd. Het zadel loopt van voor naar achteren eerst vlak en dan met een holle vorm omhoog naar een kort verhoogd vlak. Het is bedoeld voor rijders die wat verder voorover zitten. Met de zitbotten in die holle overgang, zit je – volgens SQlab – in de lengterichting ‘lekker opgesloten’ zodat je goed vermogen kunt leveren.

De 611 is – behalve in verschillende railmaterialen; deze zijn van de niet-gespecificeerde “S-tube” legering – te koop in maar liefst vier verschillende breedtes. De opvallende reden is dat SQlab daarmee zowel de dames (zitbotten gemiddeld wat verder uitéén) als de heren (zitbotten gemiddeld wat dichter bijéén) bedient en dus geen specifieke dames- en herenzadels maakt. Als de zitbotten maar op de goede plek op het zadel zitten, dan wordt de rest ontzien, is immers de gedachte. Hoe die
rest er dan precies uitziet, is dan niet meer relevant. De juiste breedte bepaal je in de winkel met een simpele zitbottenmeting.

Even zitten…

…en de afstand tussen de middelste rijen doorgedrukte puntjes is je zitbottenbreedte.

Tel daar voor de mountainbiker (met de middelste, licht voorover gebogen houding) 2 cm bij op en je krijgt de bestelbreedte van je zadel. Je weet dan zeker dat de zitbotten óp het zadel steunen en niet aan de zijkanten over het zadel heen hangen. Mijn meting was 11 cm (overéénkomend met mijn eerdere Specialized Retül meting), de bestelbreedte dus 11+2=13 cm. De werkelijke zadelbreedte is nóg eens 2 cm meer; dat zijn de afgeronde buitenranden.

Hiermee hebben we bijna alle technische zaken van het zadel wel gehad… behalve “Active”. Dat verwijst naar een constructie die zorgt dat het zadel iets om zijn lengte-as kan kantelen, wat een soepeler tred mogelijk moet maken. Ik monteerde dit zadel op mijn singlespeeder en singlespeeders hebben die soepele tred wel nodig: ze moeten immers op de snelle stukken ‘spinnen’ op een té kleine versnelling! Het zadel komt met drie verschillende rubber inzetstukken om die kantel-vrijheid groter of kleiner te maken.

Deze witte elastomeer is de lichtste, bedoeld voor rijders tot 70 kg. Een grijze medium en een harde zwarte krijg je er ook bij. Wisselen gaat eenvoudig.

Probleemzones…

Tot zover de theorie. De praktijk is echter helaas dat ik geen vrienden kon worden met de 611. Om aan te geven waarom, zet ik mijn vaste supporter, de fi’zi:k Gobi, er even naast. Die is slechts 127 mm breed, in de breedterichting sterk afgerond en zo gebouwd dat het in de lengterichting hol kan vervormen. De tegenstelling met de 611 kon bijna niet groter zijn! Hier hang ik dus gegarandeerd met de zitbotten een beetje over de bolling van het zadel en wordt een deel van mijn gewicht – volgens SQlab logica – dus gedragen door de rest. Maar toch werkt het voor mij: zadelpijn of andere ongemakken heb ik nooit. Misschien kan ik door mijn redelijk flexibele rug mijn bekken goed achterover kantelen, daarmee de rest ontlasten en zo probleemloos ver voorover zitten? Of misschien heb ik gewoon een robuuste rest? Ja, ik denk eigenlijk dat dát het is…

Mijn ouwe Gobi op de 611. De foto vertekent het beeld een beetje, maar de Gobi is van voor tot achter duidelijk smaller dan de 611

Terug naar de 611. Bestelbreedte 13 cm heeft dus zadelwangen van 15 cm breed! Ze zitten me echter bij het trappen niet in de weg. De 45 mm brede, platte neus (opmerking: de SQlab-site geeft zelf foutief 49 mm aan) bevalt ook goed als ik op steile klimmen voorop het zadel schuif. Tot zover niks aan de hand.

Toch vind ik de 611 om twee redenen té breed. Het grootste probleem zit in het middengebied. Omdat de neus en de wangen beide breed en plat zijn, is ook de overgang daartussen breed en plat. Voor mij té breed en plat, want de randen in dat overgangsgebied drukken soms randjes rest plat die niet graag platgedrukt worden. Terwijl ik het zadel écht volgens de voorschriften horizontaal heb gemonteerd. Iets verder voorover maakt dat ik het gevoel heb voorover te zakken: geen optie dus.

Daarnaast hindert de breedte me op technische paden. Ik heb last van die brede wangen als ik achter mijn zadel wil duiken. Mijn bovenbenen stoten tegen het zadel en dat hindert die beweging. Iets wat juist op een hardtail zonder dropper makkelijk moet gaan! Tot slot duwt het bredere zadel, als ik de fiets onder me plat probeer te leggen, eerder dan ik wil tegen mijn bovenbenen aan.

Comfort en beweging

Het zadel voelde vanaf het begin harder aan dan mijn oude zadel. Dit zou moeten verdwijnen na langer gebruikt, ik heb dat echter nog niet zo ervaren. Het geeft de klappen duidelijk méér door dan mijn oude zadel. Voor het comfort kan het zadel volgens SQlab nog iets achterover gekanteld worden, maar dat versterkt voor mij het probleem met het middenstuk alleen maar.

Tot slot het “Active” systeem. Bij een SQlab zadel zit je echt óp het zadel. Een beetje schuin wegzakken (dat schijn ik wel eens te doen) is er écht niet bij. Het Active systeem moet echter een beetje kanteling mogelijk maken. Met de lichtste elastomeer gemonteerd, kon ik echter geen zijdelingse kanteling voelen, en spotters achter me konden hem ook niet zien.

13 cm. Dit is de bestelmaat, de werkelijke breedte is 15 cm

Conclusie: Niet voor mij. Wel voor jou?

De bouwkwaliteit van de 611 Active Ergowave is dik in orde. De afwerking is netjes. De ontwerpfilosofie achter het zadel is helder en klinkt logisch. Toch wordt mijn achterste er niet blij van. Terwijl ik me al jaren prima voel op een zadel dat qua ontwerp haaks op SQlabs filosofie staat. Zo zie je maar weer hoe persoonlijk zadels zijn. Daarbij zit de 611 bij technisch rijden in de weg, ik vind hem niet erg comfortabel en het Active systeem heeft voor mij geen gevoelde meerwaarde.

Dat gezegd hebbende: Online lees ik eigenlijk enkel blije reviews over de 611. Blijkbaar werkt het voor veel andere mensen wel? Hardop denkend kan ik wel een aantal dingen noemen die een verschil zouden kunnen maken als je breder en/of zwaarder bent. In een bredere maat zullen de neus en het middenstuk namelijk relatief minder breed zijn dan in mijn maat, wat de door mij beschreven problemen zou kunnen verminderen. En als je zwaarder bent kan het zadel niet alleen zachter en comfortabeler aanvoelen, je kunt dan ook het Active systeem relatief wat zachter en daarmee beweeglijker instellen.

Hoe dan ook, ben jij een biker die op andere zadels vaak last heeft van zijn rest, of wil je eens iets anders proberen, dan is het SQlab gamma voor jou wellicht interessant. Het bevat naast de 611 ook modellen die variëren van nóg lichter en smaller tot meer comfortgericht tot downhill.

We raden je in elk geval aan om je goed voor te laten lichten door je dealer en een zitbotmeting te doen om de juiste breedte te bepalen.

Prijzen, specificaties

  • 611 Ergowave Active zadel. Leverbaar in vier breedtes en een beperkt aantal kleuren;
  • Zoals getest met S-Tube rails: €149,95, 250 gram gewogen (fabrieksopgave 220 gram in 13 cm)
  • Ook leverbaar met carbon rails voor €229,94, 194 gram (fabrieksopgave in 13 cm)

Met dank aan Profile Rieswijk in Deventer voor de zitbottenmeting

Tekst: Lars Vogelenzang
Foto’s: Eric Wictor, Giorgio Renleo

Posted in Reviews and tagged , , , .
  • Jur

    Je zat één cm te breed denk ik Lars (ook gezien het feit dat je Gobi smaller is).

    Aan de gemeten breedte + 2cm kon ik niet wennen en kon nauwelijks achter mijn zadel komen. 1 cm smaller is voor mij de oplossing.