RockShox Signature Series – Updates voor volledige top

Meer duidelijkheid, minder wrijving, betere demping, meer bling

Bij RockShox is 2020 al begonnen. Ja, in april. De afgelopen week lanceerde de Amerikaanse leverancier van geveerde voorvorken, dempers en droppers één van hun grootste updates sinds jaren. De SID, Pike, Lyrik en Boxxer voorvorken die de top van het programma vormen, vallen vanaf nu – modeljaar 2020 – onder de noemer ‘Signature Series’ en krijgen een flinke lading updates mee: minder wrijving, betere demping en… meer shiny prettiness!

Nieuwe namen

Tot voor kort waren de voorvorken van RockShox in hun naam enkel te onderscheiden in de afko’s die ze meekregen. Termen als RCT3, RL en RC2 zeiden iets over het type demper van de voorvork en daarmee hun prijs. Dat moet simpeler kunnen, dacht men en vanaf nu is dat dan dus ook anders. Voor zowel de SID, Pike, Lyrik als Boxxer modellen worden de namen Ultimate, Select+, en Select gebruikt om de hiërarchie aan duiden. Bij elke naam hoort een specifieke demper, waarbij de Ultimate uiteraard de meest geavanceerde en de meest prijzige versie is.

Als onderdeel van de naamsveranderingen, zijn ook de kleurenopties en belettering herzien. Soms komen kleuren van weleer terug; Bijvoorbeeld SID-blauw, de kleur waarin hij ooit werd gelanceerd. Bij alle Ultimate modellen is de belettering in chroom uitgevoerd.

Minder wrijving

Het voorbije seizoen heeft RockShox een groots project opgezet om feedback van allerlei type rijders te vergaren en zodoende te definiëren waar er verbeteringen konden worden doorgevoerd. Eén van de speerpunten werd het verder verlagen van de wrijving.

Met behulp van lager- en dichtingsexpert SKF is het ontwerp van de dust wipers (de rubberen afdichting tussen onder- en bovenpoten) verder geoptimaliseerd. Bij dit nieuwe ontwerp is er een kleiner contactoppervlak tussen de dichtingslip en de binnenpoot gerealiseerd, waarbij – volgens RockShox – net zoveel troep wordt buiten gehouden als bij het vorige ontwerp, maar met minder wrijving.

Als je in het persbericht alleen op de tekst over de SKF wipers afgaat, zou je trouwens kunnen denken dat ze in alle nieuwe vorken zitten. Wie echter in de specificaties duikt, ziet vervolgens dat de SKF wipers niet in de Select modellen zitten, en ook in geen enkele SID!

Naast de overstap naar Maxima Plush als dempingsolie, die eveneens minder wrijving én geluid zou produceren, heeft de vernieuwde Charger demper (Versie 2.1, daarover hier onder meer), ook een nieuwe SKF afdichting gekregen rond de zuigerschacht, die 30% minder wrijving zou geven.

Verbeterde demping

Met de introductie van de Charger-demper enkele jaren terug, verkleinde RockShox het gat tot hun naarste concurrent (Fox) aanzienlijk. Niet geheel toevallig is het brein achter de Charger demper een ex-Fox medewerker. Hoe dan ook: de demper was een groot deel van het succes van de Pike voorvork. Na een upgrade naar versie 2, zijn we nu toe aan versie 2.1.

Versie 2.1 maakt nog steeds gebruik van de rubberen blaas om druk op het dempercircuit te houden en het volumeverschil tijdens het verplaatsen van de olie door de demper, op te vangen. Het belangrijkste verschil is dat het bereik van low-speed compressie nu beter bruikbaar is. Bij het dichtdraaien (verhogen) van de low-speed compressie, kwam je voorheen al snel in een gebied dat niet erg nuttig meer was, met nog ‘klikjes te over’. Het was voor velen – waaronder onze redacteur Lars – dé reden om significante tuning te overwegen.

“The new refined Low Speed Compression (LSC) adjustment range allows the fork to ride higher, giving you the most available travel and keeping your wheels on top of the terrain hit after hit.” – Aldus RockShox.

De high-speed compressie is daarnaast iets lichter gemaakt door wijzigingen aan de shim stack.

Tot slot is de afdichting van de rebound zuiger veranderd. Voorheen was dit een kunststof ring met een sleufje (om hem óm de zuiger te kunnen monteren). Dit sleufje wordt onder druk dicht geduwd, maar blijkbaar niet voldoende. Onder de hoogste drukken bij flinke klappen, bleek er toch olie door te ‘sijpelen’, waardoor de low-speed compressie van de rebound demper niet optimaal zijn werk kon doen in deze extreme situaties. De nieuwe ring is geheel dicht; daardoor lastiger te monteren in productie, maar dat neemt RockShox voor lief. Het resultaat is namelijk dat elke druppel olie nu echt dóór het dempercircuit loopt en er dus optimale controle plaatsvindt.

Uiterst links (in het groen) de vernieuwde schacht-afdichting van SKF. Uiterst rechts de rebound zuiger met de nieuwe dichtring uit één geheel.

De Charger 2.1 vind je terug in de Ultimate en Select+ versies van de Lyrik en de Pike en daarnaast in de BoXXer Ultimate. Aan de dempers van de SID verandert niks.

Retrofit!
Geen van de chassis van deze vorken is veranderd en dat betekent dat je de Charger 2 in je huidige RC2 en RCT3 voorvork (RC2: Pike 2018+, Lyrik 2016+, BoXXer 2019+ / RCT3: Pike 2014+, Lyrik 2016+) kan vervangen door de nieuwe de Charger 2.1! Een losse cartridge heeft een prijs van €280 tot €415 afhankelijk van het voorvorkmodel.

Overzicht Signature Series Modeljaar 2020

Rockshox Pike

  • 120, 130, 140, 150 en 160 mm veerweg*
  • 35 mm binnenpoten
  • Offset:
    • 29″: 42 mm en 51 mm;
    • 27,5″: 37 mm en 46 mm;
  • Gewichten (fabrieksopgave, 27,5″, 120 mm veerweg): 1.825-1.832 gram

* Niet alle veerwegen zijn mogelijk binnen dezelfde voorvork. Je kan de veerweg van je vork aanpassen in stappen van 10 mm middels spacers, door het wisselen van de zuigerstang van de luchtveer.

Van links naar rechts: Pike Ultimate, Pike Select+, Pike Select.
Uitvoeringen

  • Ultimate: Charger 2.1 RC2 of RCT3 demper – €1.030
  • Select+: Charger 2.1 RC demper – Niet los te koop; alleen eerste montage
  • Select: Charger RC demper – €775

 

Rockshox Lyrik

  • 150, 160, 170 en 180 mm veerweg
  • 35 mm binnenpoten
  • Offset:
    • 29″:  42 mm en 51 mm
    • 27,5″: 37 mm en 46 mm
  • Gewichten (fabrieksopgave, 27,5″, 150 mm veerweg): 1.996-2.003 gram

Van links naar rechts: Lyrik Ultimate, Lyrik Select+, Lyrik Select.
Uitvoeringen

  • Ultimate: Charger 2.1 RC2 of RCT3 demper – €1.110
  • Select+: Charger 2.1 RC demper – Niet los te koop; alleen eerste montage
  • Select: Charger RC demper –  €775

 

Rockshox BoXXxer

  • 180, 190, 200 mm veerweg
  • 35 mm binnenpoten
  • Offset:
    • 29″: 46 mm en 56 mm
    • 27,5″: 36 mm en 46 mm
  • Gewichten (fabrieksopgave, Ultimate 27,5″, 200 mm veerweg): 2.565 gram

Uitvoeringen

  • Ultimate: Charger 2.1 RC2 demper – €1.890
  • Select: Charger RC demper – €1.455

 

Rockshox SID

  • 100/120mm veerweg
  • 32 mm diameter binnenpoten
  • Offset: 42 (29″, 27,5″), 51 mm (29″)
  • Gewichten (fabrieksopgave, 27,5″, 100 mm veerweg): 1.481-1.582 gram

Van links naar rechts: SID Ultimate Carbon, SID Ultimate, SID Select+, SID Select.
Uitvoeringen

  • Ultimate Carbon: Charger 2 RLC demper – Prijs €1.110-1.200
  • Ultimate: Charger 2 RLC demper – Prijs: €865-945
  • Select+: Charger 2 RL demper – Niet los te koop; alleen eerste montage
  • Select: Charger RL demper – €665-745

 

Nieuwe Deluxe achterdemper

Ook bij achterdempers in de Deluxe én Super Delux series vinden we nu de labels Ultimate, Select+, en Select terug om hun relatieve plek in het programma te onderscheiden.

Voor 2020 heeft RockShox de nieuwe Deluxe Ultimate achterdemper ontwikkeld (de Deluxe Select+ en Select zijn feitelijk ‘carry-overs’ van het huidige modeljaar, maar met nieuwe naam). De vernieuwde Deluxe inline-demper, bedoeld voor trailgebruik, wordt gekenmerkt door een dempercircuit dat nu sterk lijkt op dat van de dikkere Super Deluxe.

De truc met de reboundzuiger van de Charger 2.1 demper is ook toegepast in de Deluxe Ultimate demper. Door een volledig gesloten zuigerring toe te passen, kan olie simpelweg niet anders dan dóór de dempercircuits stromen en is de hele slag altijd ‘gecontroleerd’.

RockShox zegt hier zelf over:

“The shock deals with compression and rebound in a symmetric manner. The rebound/compression needle controls the oil flow in the initial shock movement — metering oil through an orifice before travelling through a shim stack. Therefore, LSC and rebound are managed more consistently than ever before. This system also stops the backflow of oil in the compression and rebound circuits.”

Van de Deluxe-dempers komt alleen de Ultimate aftermarket beschikbaar. De Select+ en Select modellen vind je alleen terug bij eerste-montage. De prijs van de Deluxe is nog niet bekend.

MegNeg

Volume-tuning is iets dat in de voorbije jaren gemeengoed is geworden. Zowel in luchtgeveerde voorvorken als achterdempers, kan je met behulp van ‘volumespacers’ invloed uitoefenen op de veercurve van voorvork of achterdemper. In vrijwel alle gevallen gaat dat over het volume van de hoofdveer. RockShox introduceert nu de MegNeg, dat het volume van de negatieve kamer van de luchtveer beïnvloedt. Een vergroting van het negatieve volume resulteert in soepeler aanspreken van de achterdemper en geeft meer mid-stroke support.

Ten opzichte van een standaard luchtkamer kun je met de MegNeg luchtkamer de negatieve veer vergroten tot 211%. Middels rubberen ringen kan het volume vervolgens in stappen van circa 12% weer verkleind worden naar 164% ten opzichte van een standaard luchtkamer.

RockShox meldt daarbij:

“This works typically well with more linear spring curves. Suspension designs with a very progressive spring curve will find that MegNeg adds more mid-stroke support than a rider might prefer. Therefore, the performance characteristics of MegNeg are not suited to every type of suspension design.”

De MegNeg-luchtkamer past Deluxe en Super Deluxe achterdempers en is los verkrulijgbaar voor €100, inclusief ringvormige volumespacers, afdichtingen en decals.

Alle Signature Series producten en de MegNeg zijn per direct beschikbaar.

Bron en meer informatie: www.rockshox.com

Posted in Nieuws and tagged , , , , , , , , , , .