Santa Cruz Stigmata gravolueert verder én krijgt een zusje…

Toen Santa Cruz in 2015 hun carbon Stigmata onthulde, bleek die bewust voor een breder inzetbereik ontworpen dan de aluminium cyclocrosser met dezelfde naam die er aan vooraf ging. Gravelen was in opkomst en ook Santa Cruz zag daarin een prima kans om crossers méér aantrekkelijk te maken. De carbon ‘Stig’, versie 2 had ruimte voor 700 x 41c banden, maar daar kom je tegenwoordig als gravelbike niet meer mee weg.

Tijd voor een grondige update: Santa Cruz onthult versie 3.0 van de Stigmata. Parallel daaraan krijgt zustermerk Juliana ook een versie: de Quincy.

Werd Santa Cruz’ vorige Stigmata nog als een cyclocrosser Plus in de modder weggezet, deze laatste iteratie is een echte gravelbike waarmee je – als je écht wilt – ook wel kunt cyclocrossen. Maar ja, crossen is niet leuk… is het dat wel, dan doe je het verkeerd. Om het gravelen wél leuk te maken is het nieuwe frame geschikt om 700 x 45c banden te monteren, of meer mountainbike-achtige wielen met een diameter van 27,5” en een bandbreedte tot 2.1”. In die zin is deze nieuwe gravelbike in feite wat we in Nederland al jaren tegen onze mountainbikes roepen: een ATB (all terrain bike).

Het ontwerp en de constructiemethode zijn duidelijk geïnspireerd op de carbon Highball hardtail. Zodoende is er een lichte én vergevingsgezinde frameset ontstaan met een gewicht van zo’n 1.600 gram (frame én voorvork tezamen) bij framemaat 56 cm. Santa Cruz levert haar carbon frames vaak in twee uitvoeringen. Een lichtte CC-versie, waarbij elke gram is bespaard door een uitgekiende lay-up en een C-versie die iets meer carbon gebruikt en dus iets zwaarder is (gemiddeld weegt een C-frame 200 gram meer dan het CC-equivalent), maar minder zwaar in de portemonnee. De Stigmata is er alleen in een CC-uitvoering. Of er nog C-uitvoeringen komen, is niet bekend.

Sjiek: de Stigmata in ‘olive green’

Net als bij de Highball is er een 27,2 mm zadelpen toegepast voor méér flex. Verdere details die opvallen en gelijkenissen vertonen met de race-hardtail zijn onder meer de intern verlegde kabels, waarbij er óók ruimte is voor een dropper. Zoals we al eerder aanhaalden, kun je je echter afvragen of je niet met de verkeerde fiets op pad bent, wanneer je een dropper daadwerkelijk nodig hebt. Het past echter volledig in het plaatje van brede inzetbaarheid en blijkbaar wordt het door veel bikers gevraagd.

Kwestie van smaak: Stigmata in ‘mustard’

Maar veruit de vetste versie is de Quincy van zustermerk Juliana…

Het frame is verder strak; er zijn nauwelijks montage-oogjes voor je bikepacking-gear. Er zijn wel een paar bevestigingspunten opgenomen nabij de dropouts, en je kan tussen de staande achtervorkpoten een brugje plaatsen om een spatbord te monteren. Wil je de Stig inzetten als bikepacker, dan zul je dus vooral aan de slag moeten met klittenband. Er is echter wel plaats voor een derde bidonhouder, onderop de onderbuis.

Qua ‘standaarden’ maakt de nieuwe gravelbike gebruik van 100 x 12 mm steekassen vóór en 142 x 12 mm achter, zien we flatmount schijfremmontage en, jawel, zien we ook hier de terugkeer van een bedrade trapaspot. Het mag overigens ook opvallend worden genoemd dat de nieuwe fiets óók gewoon mét voorderailleur kan worden uitgevoerd. Zowel de elektrische versies van SRAM en Shimano passen. Wil je een mechanische, dan ben je gebonden aan een versie van Shimano. SRAM’s mechanische voorderailleurs hebben niet de benodigde kabelstop voor de buitenkabel, die door de kabelgeleiding in dit frame doorloopt tot aan de derailleur.

Geometrie

De Stig en Quincy zijn dus volledig nieuw en naast de updates aan framedetails is ook de geometrie ten opzichte van de vorige generatie verder geëvolueerd. De grootste updates zijn de kortere zitbuis en lager geplaatste bovenbuis bij elke framemaat én de toevoeging van een kleinere framemaat bij de Quincy. De vorige generatie begon bij framemaat 53 en sloot de kleineren onder ons dus buiten. De Juliana Quicy is er in 49, 52 en 54 cm. De Stigmata-range kent 5 framematen, van een 52 cm (zitbuis 49,5 cm) tot 60 cm (zitbuis 59 cm).

Santa Cruz heeft overigens niet bespaard op mallen; er zijn namelijk ook twee voorvorken. De 49, 52 en 54 cm frames hebben een langere vorksprong (5,0 cm) om genoeg ruimte tussen voorband en voeten te creëren. Vanaf de 56 cm frames wordt er een voorvork gemonteerd met een offset van 4,5 cm.

Opties en prijzen

De Santa Cruz Stigmata en Juliana Quincy worden aangeboden in redelijk wat verschillende uitvoeringen, waarbij beide versies ook als losse frameset verkrijgbaar zijn voor €2.399. Veruit de meeste opties zijn er bij de Stigmata met SRAM en Shimano afmontages. Opvallend genoeg is er (nog?) geen versie met onderdelen uit één Shimano’s GRX gravelgroepsets. Bij de Quincy zijn er alleen SRAM opties, al heb je ook daar de optie om te upgraden naar Santa Cruz’ eigen Reserve carbon wielsets.

Stigmata CC

  • Frameset – € 2399
  • SRAM Rival 1×11 – € 3999
  • Shimano Ultegra 2×11 mechanisch – € 4999
  • SRAM Force AXS – € 6199
  • SRAM Force AXS, Santa Cruz Reserve carbon wielset – € 7399
  • SRAM Red AXS, Santa Cruz Reserve carbon wielset – € 10499

 

Quincy CC

  • Frameset – € 2399
  • SRAM Rival 1×11 – € 3999
  • SRAM Force AXS – € 6199
  • SRAM Force AXS, Santa Cruz Reserve carbon wielset – € 7399

Over de verkrijgbaarheid van de Stigmata en Quincy is ons nog niets bekend.

Bron en meer informatie: www.santacruzbicycles.com

Posted in Gravel, Nieuws and tagged , , , , , .