Squirt Chain Lube: nooit meer je ketting schoonmaken?

Kom even mee naar de gemiddelde veldtoertocht of wielertoertocht. Werp een blik op de kettingen van al die fietsen. Wat zie je? Naast heel veel zorgvuldig gepoetste karretjes met glimmende ketting, zul je ook genoeg fietsen zien met ketting (en cassette!) die zwart van de olie zien. Zeker na afloop van een in de regen verreden tocht wordt het er voor een ketting, die een maand geleden nog blinkend uit de verpakking kwam, niet beter op. Dat moet beter kunnen!

Squirt’s chain lube met wax is zeker niet nieuw. Het gebruik van wax als smeermiddel voor kettingen is sinds de eeuwwisseling al behoorlijk ingeburgerd. Toch zijn er nog hele volksstammen, die maar ‘wat vettigheid’ op hun ketting gooien om het piepen te stoppen. De kettingwax van Squirt is op basis van water. Dat water verdampt waardoor de waslaag op de ketting achterblijft. Of beter gezegd: ín de ketting. Kettingslijtage treedt namelijk op door slijtage in de rolletjes van de ketting, waardoor een ketting na verloop van tijd langer wordt. Tenzij je vermogens trapt als Mathieu van der Poel hoef je je geen zorgen te maken, dat jouw krachten het metaal daadwerkelijk op doen rekken.

Hoe beter die kettingrolletjes dus gesmeerd (lees: gevuld) zijn (en blijven) en hoe minder zand en andere troep daar bij komt, hoe minder slijtage. Een ketting met wax zoals deze van Squirt is dus gebaat bij een volledig ‘verzadigde’ ketting, zodat er fysiek geen ruimte over is voor andere troep. Aan de buitenkant van de ketting zit ook nauwelijks smeermiddel. Dat zorgt ervoor dat de ketting zo droog mogelijk is en zand er dus niet aan blijft plakken (in tegenstelling tot smeermiddelen op oliebasis).

Op waxbasis… of is dit nou juist op waterbasis? #definitiekwestie

Tot zover de theorie, wat merk je er nu van in de praktijk? Of beter gezegd: wat heb ik ervan gemerkt in de praktijk? Allereerst de tijd die je er vooraf in moet steken. Verpakte kettingen zijn doorgaans voorzien van een laagje beschermende ‘coating’. Wat het precies is, geen idee, maar iets vettigs in ieder geval en aangezien het niet teveel mag kosten, zal het wel iets van vaseline of standaard lagervet zijn. Vet in ieder geval en dat vet zorgt ervoor dat deze Squirt kettingwax niet pakt / plakt aan het staal van de ketting. De ketting moet dus écht goed ontvet worden, voordat je überhaupt met de Squirt in de buurt komt. Voor dat ontvetten kun je van alles gebruiken (zolang het geen residu achterlaat), mijn tips zijn Bionet ontvetter of schoonmaakalcohol. Van dat laatste heb je wel een heel flesje nodig en het verdampt nogal vlot. De rest is volgens mij chemische rotzooi waar ik tegenwoordig liefst zo ver mogelijk vandaan blijf.

Is je ketting eenmaal goed ontvet en droog, dan kun je de Squirt aanbrengen. Voor de eerste keer wordt aanbevolen om twee keer een laag aan te brengen en deze goed in te laten trekken. Bij mij ging het daarna eigenlijk meteen zoals het moest: een droge en schone ketting na de eerste fietstocht. Doekje erover en alvast meteen een nieuwe laag voor de volgende keer fietsen. Daarna betrap ik mezelf er regelmatig op ‘nog even een klein rondje’ te doen en me dan bedenk dat ik de ketting inmiddels wel weer een keer had moeten smeren. Desondanks piept de ketting dan nog steeds niet. Momenteel doe ik 4 a 5 ritten van één à anderhalf uur voordat ik weer een nieuwe laag Squirt preventief aanbreng.

Ben je heel secuur, dan kun je op ieder rolletje een drupje leggen…

Ben je meer van de grote stappen snel thuis, dan kun je het ook gewoon traditioneel doen…

Ik maak de ketting daarbij niet of nauwelijks schoon. Alleen na een tocht in echte prutomstandigheden, waarbij de klei overal zit, gaat de waterspuit eroverheen. Doorgaans volsta ik met een droge doek waar ik de ketting doorheen trek om daarna een nieuwe laag Squirt aan te brengen.

Als ik de verschillende fiets-fora mag geloven, zijn er hele hordes fietsers die van dit smeermiddel niet blij worden. De ketting zou al snel gaan piepen, het spul zou wegspoelen tijdens een flinke regenbui en de ketting zou niet blinkend zilverkleurig blijven, zo las ik. Dat de ketting er niet als nieuw uitziet bij gebruik van Squirt, dat kan kloppen. Ik weet niet of jullie de fiets als kunstobject boven de open haard hebben hangen, maar bij mij staat ie gewoon in de garage en zal het me jeuken hoe die ketting eruit ziet.

Ik heb ook ervaring met wat er gebeurt in de regen. Of beter gezegd: wat er gebeurt als je dacht dat je even tussen de buien door een rondje kunt doen, maar vervolgens op het verste punt van huis de hemelsluizen opengaan. Van de combinatie van nat en zand dat in flinke klodders opgeworpen wordt, gaat je ketting knarsen en kraken, net zoals je bij een ketting met ander smeermiddel ook hebt. Spoel je de ketting daarna echter (met water) af, dan verdwijnt ook direct 99% van dat zand/water mengsel van de buitenkant van de ketting en als ik een keer later weer op de fiets stap, merk ik niets meer van het gekraak en geknars van de vorige keer. “Jamaar, bij mij begint de ketting dan altijd te roesten” roept vervolgens iemand op de redactie die ook met de Squirt Chainlube rijdt. Tsja, ijzer roest altijd als je vocht en zuurstof zijn gang laat gaan. Ik heb er in de testperiode met deze Squirt in ieder geval geen last van gehad (en daarvoor met vergelijkbare waxen ook niet), in mijn geval met Shimano XT en SRAM 1050 kettingen. Bovendien… als je ketting roest, dan fiets je toch gewoon niet vaak genoeg?!

Een ge’Squirt’e ketting na een paar maanden met regelmaat rijden. Wel vies aan de buitenkant, maar geen bijgeluiden…

…en die prut aan de buitenkant van de ketting veeg je er met een doek zo af.

Misschien wel, misschien niet…

Is deze Squirt daarom de allerbeste kettingsmering voor iedereen en onder alle condities? Misschien wel, misschien niet. Het belangrijkste voor mij is echter dat gebruik van dit middel er voor mij voor zorgt, dat ik aanzienlijk minder tijd kwijt ben met kettingonderhoud en die tijd gewoon kan gebruiken om te fietsen. En om op de vraag in de titel antwoord te geven: ik maak inderdaad bijna nooit meer mijn ketting schoon!

Posted in Reviews.