URS: Gravelen volgens de Zwitsers

BMC’s eerste échte gravelbike

Gravelbikes, dat zijn gewoon racefietsen met dikkere (noppen)banden, toch? Zo begon het wel inderdaad. Tegenwoordig is de spreiding in het type gravelbikes behoorlijk groot. Met aan de ene kant van het spectrum nog die racefiets-met-noppenband en aan de andere kant fietsen die meer weg hebben van een mountainbike met een racebocht in plaats van een recht stuur.

BMC’s nieuwe URS is het beste te scharen onder die laatste categorie.

Terwijl veel marketeers je willen laten geloven dat je op hun gravelbike prima op de weg kunt rijden én uren kunt dwalen over onverharde paden waar je voorheen misschien eerder een mountainbike zou kiezen, is de praktijk dat élke gravelbike een compromis is tussen beide disciplines. Het eigenzinnige en Zwitserse (= pleonasme) BMC neemt iets meer stelling in hun persbericht over de nieuwe URS:

Grenchen, Switzerland July 10th 2019 – To meet the needs of the demanding and diverse gravel rider BMC applied its engineering expertise on an all-new platform designed for everything in between high-intensity gravel racing and limitless backroad exploration. The off-road-ready URS features progressive geometry, sleek cockpit integration for a custom fit and all-new gravel-tuned frame to deliver a compliant and adventure-ready ride.”

“URS” is de afkorting voor UnReStricted, wat dan weer zou kunnen impliceren dat er géén restricties zouden zijn, maar ook de URS kan niet alles en in die zin is het dus ook wat marketing-blabla. “URS” is echter ook een veel gebruikte mannelijke voornaam in Zwisterland. Het is afgeleid van de term “Ursus”, wat Latijn is voor beer. Een stoere naam voor een stoere bike; de URS is dan ook eerder een mountainbike met een dropbar, dan een racefiets met dikke banden.

Niet alleen looks geven dat weg, overigens. De URS is namelijk behoorlijk long, low & slack! “Gravel+ Geometry” noemt BMC het. De stuurhoek is met 70 graden relatief vlak, de zitbuishoek is met 74 graden juist weer vrij steil. Daarnaast is het frame behoorlijk lang, wat dan weer wordt opgevangen door een korte stuurpen. Andere mountainbike-invloeden vind je in het ontbreken van de voorderailleur, waardoor BMC een korte achtervork kan combineren met dikke banden. Er is ruimte voor banden tot 45 mm bij 700c wielen zelfs 47 mm wanneer je 650b (27,5”) kiest. Verder is het robuust vormgegeven frame voorzien van allerlei beschermplaten voor opspattende stenen en andere harde objecten die je offroad tegen kunt komen. Zelfs de uiteinden van de voorvork hebben rubberen ‘sokken’. Verder is het zeer opvallend te noemen dat men vooraan een 180 mm remschijf toepast (…)!

Tot slot is de URS voorzien van BMC’s Micro Travel Technology (MTT), dat we in 2015 al zagen bij de introductie van de Team Elite. Wat dat betreft doen de Zwitsers met de URS óók eer aan het gegeven dat binnen de hele gravel-categorie er een ware revival gaande is van technische details die we in de jaren ’90 – met sterk wisselende successen – al eens probeerden op mountainbikes. De URS is dus een softtail die je 10 mm veerweg achteraan geeft. Het behoeft nagenoeg géén onderhoud en enige mate van fine-tuning is mogelijk doordat je het elastomeer kunt veranderen. Het persbericht meldt verder dat Fox’ 32 SC AX voorvork een prima aanvulling vooraan is.

Invloeden van wegfietsen zijn er ook. De hele cockpit is behoorlijk aero, waarbij stuur en stuurpen – ondanks de strakke looks – gelukkig niet zijn geïntegreerd. Bij dit Integrated Cockpit System (ICS) zijn de stuurpen en spacers samen ontworpen om kabels/leidingen netjes weg te werken en toch verstelling mogelijk te maken zónder dat je kabels/leidingen hoeft te demonteren.

De zadelpen heeft een dwarsdoorsnede in de vorm van een D. Een BMC-specifiek ontwerp, maar toch zou een dropper zadelpen met een diameter van 27,2 mm ook te monteren zijn. Ongetwijfeld heb je hiervoor een adapter nodig, maar daarover geeft het persbericht geen uitsluitsel. BMC levert ook een spatbord mee dat strak integreert met hun eigen zadelpen. Verder is de URS voorzien van 3 montageplaatsen voor een bidon, zitten er nokjes op voor dragers, tassen en andere accessoires op de bovenbuis. Kabels/leidingen lopen door het frame en voorvork. Dat geldt ook voor de bekabeling van een naafdynamo, mocht je niet alleen op batterijlampen durven te vertrouwen voor je epische graveltochten. Voor de trapaslagers past BMC een PressFit 86 ontwerp toe en de remklauwen monteer je op Flatmount-nokken.

Vier modellen

De URS komt in vier varianten op de markt, die allemaal hetzelfde carbon frame gebruiken dat volgens BMC 1.050 gram weegt (framemaat medium) en dezelfde carbon voorvork van 550 gram. Het Integrated Cockpit System vind je terug op 3 van de 4 modellen. De URS Four, het instapmodel met een prijs van €2.999, heeft een gewone stuurpen. De ultieme URS is de URS One met SRAM’s draadloze AXS groepset met een AXS Eagle achterderailleur is de jouwe voor €8.999.

Over de beschikbaarheid heeft BMC ons tot op heden nog niets gemeld.

URS One – €8.999: SRAM Red / XX1 Eagle AXS aandrijving, SRAM Red AXS HRD 180/160 mm schijfremmen, BMC ICS Cockpit, Easton EC70 AX stuur, URS D-Shape Carbon zadelpen, DT Swiss GRC 1400 Spline db 42 wielset.

URS Two – €5.999: Shimano GRX Di2 aandrijving, Shimano GRX 180/160 mm schijfremmen, BMC ICS Cockpit, Easton EA70 AX stuur, URS D-Shape Carbon zadelpen, DT Swiss GR 1600 Spline db 25 wielset.

URS Three – €3.999: Shimano GRX aandrijving (hier afgebeeld met SRAM crank; de fiets zal een GRX RX600 crank hebben), Shimano GRX 180/160 mm schijfremmen, BMC ICS Cockpit, Easton EA70 AX stuur, URS D-Shape Carbon zadelpen, Mavic Allroad Disc wielset.

URS Four – €2.999: SRAM Apex 1 aandrijving, SRAM Apex 1 HRD 180/160 mm schijfremmen, BMC MSM 02 stuurpen, Easton EA50 AX stuur, URS D-Shape Carbon zadelpen, DT Swiss C1850 Spline db 23 wielset.

Bron: www.bmc-switzerland.com

Posted in Nieuws and tagged , , , , , , , , , , , , , .