Review – Urge Gringo helm: met extra kin!

Ruim een half jaar geleden presenteerde Urge hun nieuwe do-it-all helm: de Gringo. Een all-mountain (wat is dat?) helm met een afneembaar kinstuk, verkrijgbaar in een ‘De la Sierra’ en een ‘De la Pampa’ uitvoering. Het enige verschil wat ik kan ontdekken is dat de eerstgenoemde een vliegengaasje in het kinstuk heeft. Beide versies kosten 149,- euro en voor dat bedrag een full-face die ook als gewone helm te dragen is, dat is toch gewoon een no-brainer? Spoiler: dat is wat mij betreft inderdaad een no-brainer!

De eerste indruk

Onze testhelm is een Gringo de la Pampa in wit/zwart en maat S/M (55-58 cm). Uit de doos begint direct mijn worsteling met de Gringo. Een gebruiksaanwijzing zit er niet bij en ik ben te lui om op internet te gaan zoeken hoe dat kinstuk los en vast moet. Aaaah, wat een gedoe! Kan ik nu wel of niet er lomp aan trekken? Ongeveer een uur later heb ik door hoe de helm in en uit elkaar kan.

Zo lastig als ‘ie opgaat, zo lekker zit hij als ik ‘m vervolgens goed hebt zitten. Verschillende andere helmen die ik de afgelopen jaren testte, kwamen bijna perfect afgesteld uit te doos: bij de Urge zaten de kinbandjes niet eens in de buurt van hoe ze bij mij prettig zitten en was ik toch wel even bezig om de afstelling goed te krijgen. Ook heeft de helm de vorm van een pompoen die ik laats in mijn winkelmandje legde: ogenschijnlijk erg breed! Eenmaal afgesteld valt de zijdelingse speling op mijn hoofd enorm mee (ik heb een hoofdomvang van 58 cm, er zijn verschillende diktes kussens meegeleverd). Blijkbaar was dat brede optisch bedrog. De pasvorm is zelfs zo goed dat ik bij één rit na een uur er pas achter kwam dat ik de draaiknop voor de fijnafstelling achterop nog helemaal open had staan. Desondanks bleef de helm solide zitten.

De schaal is van gerecycled EPS… en zo te zien hebben ze daar een hoop van gebruikt!

Sommige graphics zijn meegespoten, andere zijn simpelweg een sticker.

Het binnenwerk is zowel qua omvang verstelbaar via een draaiknop achterop als in hoogte

Aan de voorkant van de helm zit een zwart stuk net boven je wenkbrauwen. Dit specifieke deel van de helm voelt voor mij aan als de bumper van een oude Volvo 240: enorm dik en onverwoestbaar. Dat geeft wel een veilig gevoel. De helm is overigens ‘slechts’ EN1078 gecertificeerd, wat de standaard norm voor alle fietshelmen is. Het kinstuk heeft geen ASTM F1952-15 certificering (publiekelijk bekend als ‘downhill-rating’), al is deze certificering niet verplicht en is het dus onduidelijk of Urge de helm gewoonweg niet voor die certificering ingestuurd heeft of dat de helm die test heeft ge’failed’. Die laatste norm wordt overigens alleen bij de echte downhill modellen van Urge benoemd. Aan de achterkant heeft de helm twee extra schuimkussentjes. Die zorgen er wel voor dat de helm iets warmer aanvoelt dan de meest lichte XC helm. Toch valt de helm me in gebruik enorm mee. Sterker nog: zonder kinstuk is de helm eigenlijk mijn go-to helm geworden voor de plaatselijke rondjes, ook tijdens diverse tropische dagen!

Met een dikke zwarte ‘bumper’ om je voorhoofd te beschermen!

Kinstuk met of zonder gaas erin: drinken uit een bidon gaat met de variant zonder in ieder geval een stuk makkelijker!

Het kinstuk zit aan beide kanten met een metalen haak en een ronde ring vast in de helm

Als je je zorgen maakt over het milieu en de plastic-soep, maar je hebt toch écht een nieuwe helm nodig, dan is het goed te weten dat deze Gringo gemaakt is van gerecycled EPS en dat de kinbandjes zelf gemaakt zijn van oude PET-flessen. Zo kun je toch nog een beetje bijdragen aan het verbeteren van de wereld.

Fullface met afneembaar kinstuk of all-mountain helm met additioneel kinstuk?

De Urge Gringo is een helm met een identiteitscrisis. Want is het nu een full face, waarvan het kinstuk afneembaar is of is het een all-mountainhelm, waar je een kinstuk op kunt bevestigen? Naar mijn mening is het vooral het laatste. Dat gezegd, denk ik wel dat je voorafgaand aan je rit(ten) de keuze moet maken: met kinstuk of zonder. Onderweg eraf en bovenaan de berg weer monteren is weliswaar niet heel moeilijk als je het trucje eenmaal door hebt, maar het blijft gedoe. En mijn ingenieursinzicht zegt: vaker los- en vastmaken = slijtage = risico op letsel. Wat dat betreft vind ik het een helm die je prima op je lokale rondjes kunt gebruiken als normale mountainbike helm en die je voor een weekendje bikepark een upgrade kunt geven. Tot nu toe heb ik hem ook precies zo gebruikt en is het kinstuk er tijdens mijn laatste Bikepark bezoek niet af geweest.

Wat ik wel merkte door het gebruik van de helm met kinstuk er op, is dat de afstelling van de kinbandjes ‘verloopt’. Waar je zonder kinstuk de bandjes van de helm vrij makkelijk recht trekt, is dat met kinstuk erop meer gepriegel. Na een aantal keren helm op en helm af vanwege gratis hoogtemeters in een lift, merkte ik dat de plastic lussen die onder je oren zitten, steeds verder naar onderen kropen door het straktrekken van de kinbanden. De combinatie van kindbanden en die lussen heeft onderling net te weinig frictie, waardoor ze te makkelijk verlopen. Wat mij betreft het enige schoonheidsfoutje op deze verder erg prettige helm.

De Gringo promo video toen de helm nog GringoMatic genoemd werd. Hierin is ook te zien hoe de helm gemonteerd en gedemonteerd kan worden.

Kortom

Ik verklapte het in het intro al: voor amper 150 euro is deze helm een no-brainer voor éénieder die af en toe een full-face nodig heeft en niet een hele kast vol met helmen wil hebben. Voor de afstelling moet je even een uurtje inruimen en de kinbandjes hebben de neiging om wat te verlopen. Het enige waar je misschien nog goed over na moet denken is in welke kleurstelling je hem bestelt: je kunt namelijk kiezen uit zes verschillende varianten.

Tekst en foto’s: Coen de Jongh

Posted in Reviews and tagged , , , .