EuroBike 2019 – Niner vernieuwt RLT 9

Niner, ooit begonnen met enkel 29ers, houdt al geruime tijd niet zo strikt meer vast een één wielmaat. Eerder dit jaar introduceerden ze nog de nieuwe RIP 9 RDO met zowel 29” als 27,5” wielen. Maar eigenlijk begon het loslaten van één wielmaat al in 2013 toen ze de RLT (Road Less Traveled)’ gravelbike(s) introduceerden. Toegegeven: 700c velgen hebben weliswaar dezelfde diameter als die van 29ers, maar een 29er is eigenlijk een rare maataanduiding voor een band in plaats van een velg.

Inmiddels zijn we dus zes jaar verder en is gravelen mainstream geworden. Voor Niner hét moment om de RLT van een grondige update te voorzien.

Bij Niner zijn modelnamen niet altijd strikt gekoppeld één frame. Bij hun hardtailframes hebben ze parallelversies in staal, aluminium en carbon. Voor de RLT geldt hetzelfde: Niner presenteert drie nieuwe frames.

De nieuwe RLT’s delen ook alle vernieuwingen, waarbij de belangrijkste is dat meer ruimte voor banden hebben. Concreet kun je nu 700x50c én 650b x 2.0” banden kwijt. Alle frames delen ook dezelfde voorvork, waar de remleiding intern loopt én waarin nu ruimte is voor de bedrading van een naafdynamo. Als het bepakken van je fiets je ding is ben je bij de nieuwe RLT ook goed thuis. Alle versies hebben namelijk 26 montagepunten voor dragers, spatborden, bidonhouders, tassen, je schoonmoeder…

Alle RLT’s krijgen dezelfde carbon voorvork mee, met montagepunten… te over.

Alle frames zijn geschikt voor een dropper zadelpen, wat betekent dat er ruimte is om de kabel intern te verleggen. De keuze aan pennen is echter beperkt, doordat de zitbuisdiameter 27,2 mm is. Goed; een heel lange dropper heb je op je gravelbike niet nodig -nog los van het gegeven dat dat qua lengte niet snel past- en sommige zullen beargumenteren dat wanneer je een dropper nodig hebt bij je ‘gravelrit’ je gewoonweg de verkeerde fiets mee hebt genomen.

Verder houdt Niner vast aan hun Press Fit 30 trapaspot. Met hun eigen excentrische trapaslagers (die los te koop zijn) maakt dat namelijk dat de nieuwe RLT’s ook als singlespeed opgebouwd kunnen worden. Ga je gewoon voor versnellingen dan zijn er weinig beperkingen, er kan zelfs een voorderailleur worden gemonteerd.

De RLT 9 Alloy, met een 6061 aluminium frame. Verkrijgbaar in 1 kleurstelling als los frame of als complete fiets met diverse afmontages.

De RLT 9 Steel, opgetrokken uit de befaamde Reynolds 853 buizen. Eveneens slechts in 1 kleur verkrijgbaar als los frame of complete fiets met verschillende afmontages.

De nieuwe Niner RLT-serie omvat complete fietsen met afmontages zoals Shimano’s GRX 400 en Sram Rival aan de ene kant en aan de andere kant Shimano’s GRX 800 en Sram Force AXS. Het laat zich raden welke dus de meer high-end versies zijn. Vanaf september worden de frames los verkrijgbaar; exacte verkrijgbaarheid van complete fietsen is land-afhankelijk en momenteel nog niet helemaal duidelijk. Over prijzen is vooralsnog niks bekend.

De RLT 9 RDO (Race Day Only) met zijn carbon frame is verkrijgbaar in twee kleuren: blauw…

… en ‘camo’. Beide modellen zijn er ook als complete fiets met afmontages op verschillende prijsniveau’s.

Bron en meer info: www.ninerbikes.com

Posted in EuroBike 2019, Nieuws and tagged , , , , , , , , , .